Autoritățile de reglementare din UE au aprobat încercarea Microsoft de a achiziționa Activision Blizzard, editorul Call of Duty, în valoare de 69 de miliarde de dolari, anunță BBC.
Comisia Europeană (CE) a declarat că Microsoft a răspuns preocupărilor sale privind aspectele legate de concurență.
Decizia vine la trei săptămâni după ce Marea Britanie a blocat tranzacția din cauza îngrijorărilor că aceasta ar afecta concurența în sectorul emergent al jocurilor în cloud.
Preluarea propusă este pe cale să devină cea mai mare tranzacție din istoria jocurilor de noroc, dar a divizat autoritățile de reglementare la nivel mondial.
Pentru ca tranzacția să fie aprobată, Microsoft și Activision au nevoie de aprobarea organismelor de reglementare din Regatul Unit, UE și SUA.
Comisia Federală de Urmărire din SUA a intentat un proces în decembrie pentru a bloca tranzacția – este puțin probabil ca o decizie a judecătorului să fie luată înainte de sfârșitul anului.
CE a aprobat achiziția, afirmând că oferta Microsoft de a încheia contracte de licențiere gratuită pe 10 ani – care promite consumatorilor europeni și serviciilor de streaming de jocuri în cloud accesul la jocurile Activision pentru PC și console – înseamnă că va exista o concurență loială pe piață.
„Angajamentele abordează pe deplin preocupările legate de concurență identificate de Comisie și reprezintă o îmbunătățire semnificativă pentru jocurile în cloud în comparație cu situația actuală”, a declarat într-o declarație autoritatea de supraveghere a concurenței din UE.
Aceasta a precizat că o investigație aprofundată a pieței a indicat că Microsoft „nu ar putea să dăuneze consolelor rivale și serviciilor concurente de abonament pentru jocuri multiple”.
De asemenea, a precizat că furnizorii de servicii de streaming de jocuri în cloud „au oferit un feedback pozitiv și s-au arătat interesați de licențe”, unii dintre aceștia încheind deja acorduri cu Microsoft pe baza propunerilor lor.
Obstacole semnificative
Veto-ul șocant al Autorității pentru Concurență și Piețe (CMA) din Marea Britanie, care a respins luna trecută acordul, a determinat experții să avertizeze că acordul se confruntă acum cu obstacole semnificative pentru a avea succes.
Microsoft și Activision au făcut apel și se pare că au angajat avocați puternici, care au reprezentat anterior familia regală britanică, pentru a lupta împotriva acestei decizii.
Joi, CMA a dat o nouă lovitură, restricționând Microsoft și Activision Blizzard de a achiziționa participații una la cealaltă fără „consimțământul scris prealabil”.
Reacționând la declarația Comisiei Europene, Sarah Cardell, directorul executiv al CMA, a declarat că își menține decizia.
„Propunerile Microsoft, acceptate astăzi de Comisia Europeană, ar permite Microsoft să stabilească termenii și condițiile pentru această piață pentru următorii 10 ani”, a adăugat ea.
„Ele ar înlocui o piață liberă, deschisă și competitivă cu una supusă unei reglementări continue a jocurilor pe care Microsoft le vinde, a platformelor pe care le vinde și a condițiilor de vânzare.
„Acesta este unul dintre motivele pentru care grupul de experți independenți al CMA a respins propunerile Microsoft și a împiedicat această tranzacție.”
Jocurile în cloud – este acesta viitorul?
Acordul este important pentru Microsoft, care încearcă să recupereze decalajul față de principalii săi concurenți, Sony. Aceștia au avut cel mai mare succes dintre cei doi în ultimii ani în ceea ce privește vânzările pe piața consolelor.
Cu toate acestea, această tentativă de investiție masivă din partea Microsoft poate fi văzută mai degrabă ca un joc pentru viitorul jocurilor decât pentru prezent. Microsoft mizează mult pe serviciul său Gamepass, care poate fi descris ca un Netflix al jocurilor.
Ei cred că viitorul constă în faptul că jucătorii vor avea abonamente la biblioteci mai degrabă decât să facă achiziții unice – care este modul predominant de accesare a jocurilor în prezent.
Oferta Gamepass este convingătoare, dar nu are volumul și calibrul de titluri noi care să transforme complet modul în care majoritatea oamenilor joacă. Acest acord i-ar oferi controlul asupra unora dintre cele mai populare jocuri din lume, precum Call of Duty, World of Warcraft și Overwatch. Faptul de a fi responsabil de astfel de titluri ar putea fi un mare impuls pentru serviciu.
Jocurile în cloud reprezintă o extensie a acestui principiu, permițând oamenilor să își transmită jocurile pe orice dispozitiv pe care îl dețin – de la un telefon până la o consolă sau un PC high-end. La fel ca atunci când te uiți la Amazon Prime sau Disney+, dar cu jocuri video.
În prezent, aceasta este o parte mică și emergentă a industriei jocurilor, din cauza cerințelor tehnologice necesare pentru a o face să funcționeze. Cu toate acestea, se pare că este în creștere, numărul de persoane care joacă în acest mod în Regatul Unit triplându-se între 2021 și 2022, potrivit CMA.
Microsoft a investit în acest spațiu și, astfel, în combinație cu oferta sa Gamepass, se află într-o poziție bună pentru a deschide calea, în cazul în care jocurile în cloud vor deveni o parte semnificativă a industriei.
Acesta este motivul pentru care CMA a decis să blocheze decizia în Marea Britanie, argumentând că aceasta ar plasa Microsoft într-o poziție prea dominantă în acest sector în curs de dezvoltare.
Cu toate acestea, multe persoane din industria jocurilor nu au fost de acord cu analiza lor – mai ales având în vedere cât de mic este sectorul jocurilor în cloud în marea schemă a lucrurilor și având în vedere că nu este garantat că va deveni în viitor modul dominant de accesare a jocurilor.
Giganții americani din domeniul tehnologiei nu au luat în liniște eșecul din Marea Britanie. Președintele Microsoft, Brad Smith, a declarat că decizia CMA a fost „rea pentru Marea Britanie”.
„Nu face decât să ne zdruncine încrederea în viitorul oportunității de a dezvolta o afacere în domeniul tehnologiei în Marea Britanie mai mult decât ne-am confruntat vreodată”, a declarat el într-un interviu acordat BBC luna trecută.
„Există un mesaj clar aici – Uniunea Europeană este un loc mai atractiv pentru a începe o afacere decât Regatul Unit”.
Drama este departe de a se încheia și sunt mulți bani în joc. Activision Blizzard, de exemplu, va primi în continuare 3 miliarde de dolari de la Microsoft dacă acordul eșuează.
Adoptarea de către UE a unei poziții opuse cu privire la mega-înțelegerea ar putea fi citită de unii ca o reflectare a fricțiunilor post-Brexit cu Regatul Unit.
Se crede că recentele acorduri de licențiere pe 10 ani încheiate de Microsoft cu rivalii de streaming în cloud, GeForce Now de la Nvidia, Boosteroid din Ucraina și Ubitus din Japonia, au jucat un rol în decizia CE.
De asemenea, Nintendo și Sony au primit promisiunea de a avea acces pentru a păstra Call of Duty pe consolele lor de jocuri – Switch și PlayStation. Această neexclusivitate pentru jocul Activision Blizzard a ajutat la netezirea drumului.
Însă, producătorul Xbox nu a ajuns la un compromis cu Valve Corp, care deține cea mai mare platformă de distribuție de jocuri video din lume, Steam, însă șeful acesteia, Gabe Newell, a declarat că nu este nevoie să semneze un acord, deoarece are încredere în intențiile acestora.