VIDEO. Boeing, în fața instanței de judecată pentru fraudă. Compania, acuzată de mușamalizarea catastrofei 737 MAX, sute de persoane au murit

0
85
VIDEO. Boeing, în fața instanței de judecată pentru fraudă. Compania, acuzată de mușamalizarea catastrofei 737 MAX, sute de persoane au murit. Foto: Tw/@newsoneplace

Gigantul aeronautic, Boeing, va răspunde în instanță la o acuzație de fraudă, în cursul zilei de mâine, în legătură cu două accidente aviatice care au provocat moartea a 346 de persoane, anunță BBC.

Ambele accidente s-au datorat unor defecte ale sistemelor de control al zborului de pe avioanele 737 Max, care au provocat prăbușiri în picaj.

S-a constatat că Boeing nu a dezvăluit informații despre sistem, dar a evitat un proces, acceptând să plătească amenzi și despăgubiri în valoare de 2,5 miliarde de dolari (1,8 miliarde de lire sterline).

Rudele celor care au murit încearcă să redeschidă înțelegerea

Aceasta înseamnă că, pentru prima dată, compania va fi acuzată în mod oficial în instanță în legătură cu cele două accidente și va trebui să pledeze vinovat sau nevinovat.

Boeing s-a opus anterior redeschiderii acordului cu Departamentul de Justiție al SUA (DOJ), afirmând că acest lucru ar fi ,,fără precedent, inaplicabil și inechitabil”. Aceasta a refuzat să comenteze cu privire la punerea sub acuzare.

Aeronavele Boeing 737 Max au fost autorizate să zboare din nou în SUA în 2020 și în Marea Britanie și UE în 2021, după ce au fost reținute la sol în urma accidentelor din 2019.

Au trecut aproape patru ani de când zborul ET302 al Ethiopian Airlines s-a prăbușit la câteva minute după ce a decolat de la Addis Abeba spre Nairobi. 157 de persoane au murit atunci când s-a prăbușit pe un teren agricol din afara capitalei etiopiene în martie 2019.

Accidentul a implicat un nou design de aeronavă – 737 Max

Cu doar câteva luni mai devreme, o aeronavă aproape identică, operată de compania indoneziană Lion Air, s-a prăbușit în Marea Java în ceea ce ar fi trebuit să fie un zbor de rutină de la Jakarta la Pangkal Pinang.

189 de pasageri și membri ai echipajului și-au pierdut viața

Ulterior s-a dovedit că ambele accidente au fost declanșate de defecte de proiectare, în special de utilizarea unui software de control al zborului cunoscut sub numele de MCAS.

Sistemul a fost conceput pentru a ajuta piloții familiarizați cu generațiile anterioare de 737 și pentru a evita ca aceștia să aibă nevoie de o pregătire suplimentară costisitoare pentru a pilota noul model.

Însă defecțiunile senzorilor au dus la o funcționare defectuoasă a sistemului, care, în ambele cazuri, a forțat aeronava să intre într-o picaj catastrofal pe care piloții nu au putut să o prevină.

Investigațiile din SUA au arătat că Boeing nu a inclus informații despre sistemul MCAS în manualele de pilotaj sau în ghidurile de pregătire și a încercat în mod deliberat să minimizeze impactul sistemului în comunicările sale cu autoritatea de reglementare americană, Federal Aviation Administration.

În ianuarie 2021, Departamentul de Justiție al SUA (DoJ) a acuzat Boeing de fraudă. Însă compania a reușit să evite să ajungă în fața instanței, acceptând să plătească amenzi și despăgubiri în valoare de 2,5 miliarde de dolari și promițând să își înăsprească procedurile de conformitate.

Această înțelegere – cunoscută sub numele de acord de amânare a urmăririi penale – a provocat o furie intensă în rândul mai multor rude ale celor care au murit la bordul ET302.

Acestea au susținut și continuă să susțină că înțelegerea a fost un „acord avantajos” care a fost încheiat fără știrea lor, le-a încălcat drepturile și a permis companiei să evite să fie trasă la răspundere pe deplin.

Departamentul de Justiție și-a apărat decizia, insistând că înțelegerea a fost adecvată, deoarece nu a putut dovedi dincolo de orice îndoială rezonabilă că a existat o legătură directă între presupusele infracțiuni ale Boeing și cele două accidente.

Tatăl lui Zipporah Kuria, Joseph Wathaika, a fost ucis în prăbușirea avionului ET302, iar de atunci, ea a fost un militant vocal pentru ca Boeing să fie tras la răspundere.

Ea se va afla în Texas pentru audiere și spune că declarația sa va fi un omagiu adus unui om ,,incredibil” care a schimbat multe vieți.

,,Se simte ca și cum am fi în sfârșit văzuți”, a spus ea. ,,Se simte ca și cum moartea celor dragi nouă, a 346 de persoane, are cel puțin un nivel de relevanță acum”.

,,O mușamalizare nu înseamnă justiție’’

Mark Pegram, al cărui fiu Sam lucra pentru o agenție de refugiați când a murit în același avion, nu a putut să călătorească în Texas. Dar a declarat că este foarte bucuros că are loc audierea.

,,Pentru noi, o amendă și o mușamalizare nu înseamnă dreptate”, a spus el.

,,Este important să se creeze un precedent pentru a preveni pierderi similare de vieți nevinovate și pentru ca Boeing să înțeleagă impactul îngrozitor pe care comportamentul lor greșit l-a avut asupra atâtor familii”, a adăugat el.

Este încă departe de a fi clar dacă acțiunea în justiție va duce, în cele din urmă, la redeschiderea acordului de amânare a urmăririi penale dintre Boeing și DoJ.

O astfel de mișcare ar fi extrem de neobișnuită. Dar, potrivit lui Robert A Clifford, un avocat din Chicago care reprezintă familiile într-o acțiune civilă separată, ar putea avea consecințe de anvergură – inclusiv acțiuni împotriva unor persoane.

,,Aceste familii vor să se aplice pedeapsa maximă impusă Boeing și vor să fie ridicată orice imunitate de urmărire penală de care au beneficiat înalții funcționari de la Boeing”, a declarat el.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.