În cursul săptămânii trecute, Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a reacţionat pozitiv la proiectul de ordin privind completarea declaraţiilor de interese de către profesorii care oferă meditaţii particulare elevilor.
Acest proiect de ordin, aflat în dezbatere publică, vine cu o cerinţă neobişnuită pentru profesori: aceştia trebuie să completeze un formular care să conţină informaţii despre numărul de elevi cu care desfăşoară meditaţii, precum şi detalii despre şcoala şi clasa de provenienţă a acestora, scrie ȘtirileProTv.
Motivul principal pentru care această iniţiativă a fost pusă în discuţie este fenomenul răspândit al meditaţiilor în România. Prin normalizarea lor în sistemul de învăţământ, meditaţiile au devenit o practică înrădăcinată.
Potrivit CNE, principalul motiv pentru care elevii aleg să apeleze la meditaţii private este reprezentat de lipsa aprofundării materiei la clasă sau incapacitatea şcolii de a asigura o înţelegere completă a lecţiilor pentru toţi elevii.
Consiliul Naţional al Elevilor a subliniat că motivele pentru care elevii recurg la meditaţii pot varia, iar acestea pot fi în avantajul lor, mai ales în cazul pregătirii pentru examenele de admitere la facultate, unde bibliografia poate diferi de cerinţele educaţionale din curriculumul de bază.
Cu toate acestea, CNE a remarcat că nu există dorinţa de a elimina practica meditaţiilor. De asemenea, se ia în calcul introducerea examenului de admitere la liceu pentru 50% din locurile disponibile, în liceele unde se va dori acest lucru.
În contextul acestei dezbateri, CNE susţine că introducerea declaraţiilor de interese pentru profesorii care oferă meditaţii reprezintă un pas înainte în ceea ce priveşte transparenţa în educaţie.
Cu toate acestea, introducerea simultană în noua lege a educaţiei a sancţiunilor disciplinare pentru profesorii care acordă meditaţii elevilor cărora le predau la clasă, precum şi a dublei admiteri la liceu, arată că problema meditaţiilor este tratată cu superficialitate.
Aceste declaraţii reprezintă un pas important în reducerea favoritismelor care pot să apară în cazul profesorilor care oferă meditaţii particulare.
CNE consideră că este esenţial ca fiecare clasă să beneficieze de pregătire din partea profesorilor.
Acest lucru poate fi realizat prin intermediul unor alternative la modul actual de desfăşurare a meditaţiilor, cum ar fi promovarea orelor extracurriculare ţinute gratuit de profesorii de la clasă sau susţinerea instituţiilor care oferă meditaţii gratuite pentru elevi, pentru a asigura o educaţie echitabilă pentru toţi elevii.
Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Miruna Croitoru, a subliniat că pentru mulţi elevi, meditaţiile reprezintă singura soluţie pentru a ţine pasul cu materia de la clasă. Cu toate acestea, ea a menţionat că aceste declaraţii sunt un pas în direcţia corectitudinii şi transparenţei în sistemul educaţional, dar este necesară o abordare mai profundă pentru a soluţiona problema meditaţiilor în întregime.
