PSD și PNL au plătit peste 50 de milioane de euro pentru știri pozitive în mass-media, fără să declare ce au făcut cu banii publici

0
129

În ultimii trei ani, PSD și PNL au plătit peste 257 de milioane de lei pentru știri pozitive în mass-media, ceea ce înseamnă aproape 52 de milioane de euro.

Această sumă este cu un milion de lei mai mare decât costul construcției spitalului „Dăruiește Viață”, dedicat copiilor bolnavi de cancer, care a fost realizat din donații de la oameni și firme, scrie Libertatea.

Analiza sumelor plătite de PSD și PNL în ultimii trei ani arată o creștere semnificativă a banilor utilizați pentru presă și propagandă, chiar în absența campaniilor electorale. Fără să furnizeze informații concrete despre destinația banilor publici, PSD și PNL au beneficiat de subvențiile primite și au utilizat acești bani pentru promovarea lor, conform datelor raportate la Autoritatea Electorală Permanentă și consultate de Libertatea.

Cu toate acestea, beneficiarii reali și site-urile care au avut contracte cu partidele nu sunt prezentați, iar articolele nu sunt marcate ca publicitate politică.

În 2021, toate partidele au plătit în total 62 de milioane de lei pentru presă, însă cei mai mulți bani au fost cheltuiți de PSD și PNL, însumând 60 de milioane de lei. În 2022, suma totală a crescut rapid la peste 100 de milioane de lei, iar din nou PSD și PNL au fost lideri, cu peste 94 de milioane de lei împreună. În 2023, cele două partide aflate la guvernare au cheltuit pentru prima dată peste 100 de milioane de lei doar pentru presă și propagandă, ajungând la o sumă totală de 120 de milioane de lei.

PSD a cheltuit peste 57 de milioane de lei (11,5 milioane de euro) pentru îmbunătățirea imaginii lor, folosind subvenția încasată de la bugetul de stat. PNL a plătit 46,2 milioane de lei (9,4 milioane de euro) pentru aceleași scopuri.

USR a majorat sumele pentru presă și propagandă în 2023, ajungând la 14,3 milioane de lei, față de un milion de lei în 2021. AUR a cheltuit două milioane de lei pentru presă și propagandă, în special pentru tipărirea și distribuirea ziarului lor, „Patrioții”. PMP a dat peste un milion de lei pentru același scop, dar nu a putut folosi banii în 2023 din cauza unei datorii din campania din 2020. Pro România nu a plătit pentru gecile folosite în campania parlamentară.

Site-urile televiziunilor au fost principalele surse de promovare pentru partide. Un exemplu este site-ul digi24.ro, care a reprezentat principala sursă de promovare pentru PNL în 2023. PSD a plătit promovarea pe site-urile televiziunilor A3, RTV, B1 TV, Digi24 și Realitatea. Conducerea site-ului digi24.ro a decis să întrerupă, până la campania electorală, contractele cu PSD și PNL, valoarea lor cumulată fiind de peste 1,6 milioane de euro anual.

Atât președintele PSD, Marcel Ciolacu, cât și președintele PNL, Nicolae Ciucă, au promis transparență în ceea ce privește contractele cu presa, dar nu au respectat aceste promisiuni.

PSD și PNL au plătit peste 50 de milioane de euro pentru știri pozitive în mass-media, fără să declare ce au făcut cu banii publici
PSD și PNL au plătit peste 50 de milioane de euro pentru știri pozitive în mass-media, fără să declare ce au făcut cu banii publici

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.