România este poarta principală de intrare a freonului ilegal în Uniunea Europeană, iar autoritățile par să facă strategii de combatere a acestui trafic chiar cu ajutorul traficanților dovediți.
SNOOP a investigat traseul tonelor de freon care pătrund ilegal în România, legăturile dintre companiile importatoare de freon și autoritățile române, precum și lipsa de monitorizare a statului român a gazelor cu efect de seră de pe piața neagră.
21 aprilie 2024, Dorohoi, Botoșani. Un echipaj de Poliție oprește un Mercedes Sprinter. Un pasager coboară, iar șoferul apasă accelerația, declanșând o urmărire spectaculoasă. Polițiștii trag 61 de focuri, iar după o urmărire de patru minute, reușesc să oprească duba. În interior, descoperă aproape 100 de butelii de freon de contrabandă, aduse din Ucraina.
Transportul capturat valora aproape 20.000 de euro pe piața neagră românească, iar în orașe europene precum Berlin sau Viena, ar fi putut fi vândut pentru 50.000 de euro.
Acesta nu este un incident izolat. În 2018, în județul Suceava, o altă dubă cu 1,5 tone de freon a fost urmărită de polițiști. Deși șoferul nu a fost împușcat, transportul a fost oprit după o urmărire lungă și câteva focuri de armă. Anul trecut, în SUA, New York Times relata despre primul traficant de gaze HFC condamnat pentru contrabandă cu gaze cu efect de seră.
În 2021, ONG-ul Environmental Investigation Agency (EIA) a publicat un raport despre traficul global cu freon, identificând România ca principala poartă de intrare în UE a acestor chimicale toxice.
15 noiembrie 2023, București.
La hotelul Marriott, șeful Gărzii de Mediu, Andrei Corlan, și șeful Vămilor, Ion Cupă, participă la lansarea Asociației Firmelor F-Gas, condusă de Amalia Păvălucă și Emre Gunay. Aceștia reprezintă „industria frigului” și au legături suspecte cu importurile de freon ilegal. Păvălucă și Gunay sunt asociați în peste 10 companii de comerț cu ridicata de freon, inclusiv grupul de firme EMG Invest.
Raportul EIA din 2021 documenta cum grupul EMG vindea freon de contrabandă. În urma unui transport ilegal interceptat, Ministerul Mediului a sesizat DNA, însă dosarul s-a plimbat între instituții fără să fie rezolvat.
În 2022, autoritățile spaniole au confiscat peste 100 de tone de freon în cadrul „Operacion Marum”, iar printre traficanți se număra și Jorge Gutierrez Marmol, căruia grupul EMG îi livra freon încă din 2018.
Freonul este un gaz cu efect de seră care contribuie la încălzirea globală. În România, statul nu reușește să monitorizeze eficient piața neagră a freonului. Garda de Mediu și Vama se plâng de lipsa unui cadru legislativ eficient, în timp ce freonul ilegal este vândut liber pe site-uri de anunțuri precum OLX sau Publi24.
Freonul de contrabandă este mult mai ieftin decât cel reciclat, iar reciclarea este o procedură costisitoare pe care puține companii și-o permit. România nu a reușit să acceseze fondurile europene destinate fabricilor de reciclare a freonului, iar statul nu monitorizează eficient recuperarea și reciclarea acestor gaze.
Comercianții ilegali de freon folosesc documente false pentru a acoperi importurile de contrabandă. În 2019, un transport ilegal de freon cu documente false a fost oprit la Vama Petea, dar dosarul a fost clasat. Garda de Mediu și Poliția de Frontieră nu colaborează eficient pentru a combate acest trafic.
Traficul ilegal de freon continuă să fie o problemă majoră în România, afectând atât mediul, cât și economia. Autoritățile române trebuie să îmbunătățească colaborarea și să implementeze măsuri mai stricte pentru a combate acest fenomen și pentru a proteja mediul înconjurător.






