Ministerul Finanțelor a anunțat extinderea sistemului de facturare electronică pentru tranzacțiile între companii și consumatorii finali (B2C). Aceasta va fi opțională în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025, conform unui comunicat de presă al instituției, transmis de Agerpres.
Toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura. Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, a subliniat importanța acestei măsuri în contextul digitalizării ANAF:
„Introducerea acestei măsuri nu generează nicio obligație pentru persoanele fizice, însă va asigura în viitor posibilitatea acestora de a accesa toate informațiile raportate de furnizori. Pentru noi este un instrument vital în lupta cu evaziunea fiscală și pentru capacitatea Guvernului de a finanța investițiile în serviciile publice esențiale.”
Vor fi exceptate de la utilizarea sistemului RO e-Factura:
- Persoanele impozabile care emit facturi pentru operațiuni nesupuse TVA-ului sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare a TVA.
- Misiunile diplomatice și oficiile consulare, Comunitatea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiții, Comisia Europeană și alte organisme internaționale.
- Forțele armate ale statelor membre NATO, cu excepția situațiilor în care acestea optează pentru utilizarea sistemului.
Asociațiile, fundațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori vor fi exceptați temporar până la 30 iunie 2025. Aceștia vor putea opta pentru utilizarea sistemului înainte de această dată, iar utilizarea va deveni obligatorie pentru toate categoriile începând cu 1 iulie 2025.
În cazul în care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul național RO e-Factura în termenul prevăzut, aceștia vor putea notifica organele fiscale competente. De asemenea, organele de executare silită, inclusiv executorii judecătorești și Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, vor avea obligația de a transmite facturile prin sistemul RO e-Factura.
Sunt aduse completări OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. De asemenea, se reglementează înscrierea, la cerere, pe bonul fiscal a codului de identificare fiscală, în locul codului de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
„Codul de identificare fiscală este o informație absolut necesară pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informații disponibile în bazele de date ale ANAF,” a explicat Ministerul Finanțelor.
Se stabilește și obligația tipăririi pe bonul fiscal a datei și orei emiterii, a numărului de identificare al bonului fiscal, precum și seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal sub formă de cod QR, pentru a facilita verificarea automată de către contribuabili.
