
Guvernul României intenționează să implementeze Zone cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE) în orașele țării, conform unui proiect de Hotărâre de Guvern (HG) inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Aceste zone vor restricționa accesul autovehiculelor care nu îndeplinesc anumite standarde de emisii, iar în unele cazuri, accesul va fi permis doar după plata unei taxe.
Această măsură vizează reducerea poluării în zonele urbane, dar vine cu sancțiuni stricte pentru nerespectarea regulilor.
Pentru început, nerespectarea prevederilor în ZNSE se va pedepsi cu amendă contravențională de 300 de lei la prima abatere. Dacă amenda nu este plătită în termen, penalitățile vor ajunge la 500 de lei pe zi.
„(1) Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE. (2) Constituie contravenție și se sancționează consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului București cu amendă de 500 lei pentru fiecare zi de întârziere față de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) și b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă,” se arată în actul normativ.
Principalele articole:
Articolul 3
- ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale.
- Autoritățile locale au obligația să asigure accesul liber al cetățenilor în toate zonele urbane prin:
- Asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE;
- Asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă.
Articolul 4
- ZNSE pot fi de două tipuri:
- ZNSE cu tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de emisii specificate;
- ZNSE cu reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de emisii.
- Ambele tipuri de ZNSE vor fi monitorizate video pentru a asigura respectarea regulilor.
Articolul 5
În interiorul ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:
- Respectă standardele de emisii ale zonei;
- Achită tariful de acces aferent;
- Aparțin persoanelor cu dizabilități, cu documente justificatoare;
- Sunt exceptate conform legislației în vigoare.
Scopul principal al instituirii ZNSE este de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, conform deciziilor autorităților locale. Aceasta este o măsură menită să îmbunătățească calitatea aerului în zonele urbane aglomerate și să încurajeze utilizarea mijloacelor de transport mai puțin poluante.
Pentru instituirea ZNSE, autovehiculele vor fi clasificate în funcție de norma de poluare și tipul de combustibil, conform regulamentului UE 2018/858. Clasele de autovehicule sunt:
- Clasa 1: Vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro.
- Clasa 2: Vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL.
- Clasa 3: Vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină, GPL, GNC și GNL.
- Clasa 4: Vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL.
- Clasa 5: Vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL.
- Clasa Verde: Vehicule pur electrice și vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.
Proprietarii de autovehicule care îndeplinesc normele de emisii mai stricte (clasele 3, 4 și 5) vor fi cei mai avantajați, nefiind afectați de restricțiile impuse de noua HG. Aceasta măsură încurajează astfel trecerea la vehicule mai puțin poluante, sprijinind eforturile de reducere a poluării și de protecție a mediului.
Autoritățile locale vor avea responsabilitatea de a delimita și gestiona ZNSE, asigurând monitorizarea prin sisteme video și implementarea unor platforme online pentru plata tarifelor de acces. De asemenea, se vor asigura că măsurile compensatorii sunt în vigoare pentru a nu discrimina cetățenii și pentru a asigura accesul liber în toate zonele urbane.





