Moștenirea Gabrielei Firea: Societatea de Transport București (STB) în pragul falimentului din cauza unui contract controversat din 2020

0
194

Bucureștenii sunt din nou victimele deciziilor luate în timpul mandatului Gabrielei Firea. Un acord controversat din 2020 pune acum în pericol funcționarea Societății de Transport București (STB), după ce instanțele au obligat compania să achiziționeze 40 de tramvaie produse în Rusia și să plătească daune uriașe de 307.000 de euro pe zi pentru neexecutarea contractului.

Contractul, atribuit în 2020 consorțiului Electroputere VFU Pașcani și Reloc SA (parte din Grupul Grampet al lui Gruia Stoica), a fost lansat pe vremea administrației Firea, într-un moment în care bugetul Capitalei era deja într-o situație critică. Tramvaiele de 18 metri vizate sunt considerate necorespunzătoare pentru nevoile de transport ale Capitalei, fiind mai scurte decât necesarul, iar costul lor este de până la trei ori mai mare decât cel practicat pe alte piețe.

Primarul actual, Nicușor Dan, a sesizat DNA în 2022 privind licitația controversată. Printre întrebările cheie pe care le-a ridicat se numără:

  • De ce s-a continuat achiziția fără fonduri alocate? În momentul aprobării raportului de procedură, bugetul STB nu avea resursele necesare pentru finalizarea achiziției.
  • De ce s-au preferat tramvaie de 18 metri? Acestea sunt mai scurte decât fluxurile de pasageri ar justifica, fiind inadecvate pentru nevoile reale ale transportului public.
  • De ce s-a ales un producător care folosește componente din Rusia? Electroputere VFU Pașcani aducea componente din Rusia, o decizie discutabilă chiar înainte de escaladarea tensiunilor internaționale.

Conform deciziei din 5 decembrie 2024, STB trebuie să achite nu doar prețul exagerat al tramvaielor, ci și daune de 307.000 de euro pe zi pentru neexecutarea contractului. Aceasta în condițiile în care compania se confruntă deja cu dificultăți financiare majore. Această obligație financiară ar putea împinge STB către faliment, lăsând bucureștenii fără un sistem de transport public funcțional.

Afacerea cu tramvaiele a fost inițiată sub mandatul Gabrielei Firea și finalizată de directorul STB de la acea vreme, Hazem Kansou, un apropiat al PSD, acum șef al companiei Radiocom. Criticii susțin că administrația Firea a acționat cu nepăsare față de bugetul Capitalei și nevoile reale ale cetățenilor, lăsând o moștenire toxică care afectează grav orașul chiar și la patru ani după încheierea mandatului.

Primarul Nicușor Dan a indicat că nu există norme legale care să blocheze achizițiile de produse din Rusia în afara sancțiunilor internaționale, ceea ce complică anularea sau renegocierea contractului. Cu toate acestea, presiunea publică și ancheta DNA ar putea aduce clarificări asupra modului în care acest acord a fost încheiat și asupra eventualelor responsabilități penale.

Situația subliniază nevoia urgentă de transparență și responsabilitate în gestionarea fondurilor publice, pentru a preveni repetarea unor astfel de episoade care pun în pericol viitorul transportului public din București.

Sursă: DeFapt

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.