Controversele legate de parcarea de TIR-uri din Portul Constanța: schimbarea terenului și cererea de finanțare europeană

0
51

Investigațiile recente din Portul Constanța aduc la lumină o serie de nereguli legate de proiectul amenajării unei parcări de TIR-uri, investiție esențială pentru fluidizarea traficului rutier din zona portuară. Problema majoră este legată de schimbarea terenului inițial pe care urma să fie construită parcarea și de erorile din documentele oficiale care au permis continuarea procedurilor, inclusiv depunerea unei cereri de finanțare europeană pe baza unor informații false.

Schimbarea terenului destinat parcării de TIR-uri a avut loc la începutul anului 2023, după ce, în 2014, Master Planul Portului Constanța prevede un anumit teren pentru acest proiect. Conform unei investigații realizate de Info Sud-Est, schimbarea terenului a fost făcută din pix, fără o justificare corespunzătoare. Surse din cadrul portului sugerează că interesul imobiliar al unor politicieni locali ar putea fi motivul acestei schimbări.

DNA Constanța a demarat o anchetă pentru a analiza această modificare, întrucât schimbarea terenului a fost realizată fără respectarea normelor legale, ceea ce ridică suspiciuni privind posibile favoruri acordate unor persoane influente din politica locală.

În ceea ce privește depunerea cererii de finanțare europeană, aceasta a fost semnată de Cristina Rizea, șefa departamentului Comunitate portuară a Portului Constanța, și de George Vișan, directorul comercial al Portului, care în acel moment îndeplinea rolul de director general interimar. Potrivit documentelor oficiale, cererea de finanțare de aproape 20 de milioane de euro pentru proiectul parcării a fost depusă către Uniunea Europeană, deși certificatul de urbanism aferent terenului conținea erori materiale grave, care nu au fost corectate la timp.

Cristina Rizea a confirmat pentru Info Sud-Est că, deși era conștientă de erorile din certificatul de urbanism, a ales să depună cererea de finanțare. Ulterior, a solicitat Primăriei Agigea să corecteze erorile, dar, până la momentul actual, nu s-au realizat modificările necesare.

Una dintre principalele probleme semnalate este legată de faptul că certificatul de urbanism a fost emis pe baza unor informații false. În certificatul de urbanism inițial, terenul era declarat ca fiind destinat pentru „curți construcții”, în timp ce în realitate acesta era înregistrat la Cadastru ca teren „arabil”. Această eroare a avut un impact direct asupra estimării valorii terenului și asupra costurilor de expropriere, dar și asupra întregii documentații depuse pentru finanțare.

Potrivit celor afirmate de Aduro, proiectantul investiției, Primăria Agigea a fost informată despre aceste nereguli, dar nu a oferit un răspuns oficial până la începutul anului 2025, când s-a solicitat oficial corectarea certificatului de urbanism. De asemenea, proiectantul menționează că rectificarea erorilor din certificat ar presupune și modificarea indicatorilor economici și, implicit, a valorii estimative a investiției.

Pe lângă erorile din certificatul de urbanism, un alt punct de critică majoră este legat de lipsa unui studiu de fezabilitate aprobat înainte de depunerea cererii de finanțare. Studiul de fezabilitate pentru parcarea de TIR-uri a fost realizat în regim de urgență și a fost trimis de două ori spre refacere companiei care l-a întocmit, din cauza obiecțiilor comisiilor de specialitate ale Portului Constanța. Deși lucrările la studiul de fezabilitate au început în urmă cu mai bine de doi ani, acesta nu a fost finalizat și avizat de structurile competente ale portului.

În urma investigațiilor, Portul Constanța a confirmat că nu a avizat nici valoarea estimată a investiției, argumentând că Programul CEF (Connecting Europe Facility), prin care se solicită finanțarea, nu impune aprobarea prealabilă a acestei valori.

Experți în investiții publice și accesarea fondurilor europene au reacționat cu îngrijorare față de aceste practici, comparând situația cu ceea ce se întâmpla acum mai mulți ani, când reglementările europene erau mai permisive. Specialiștii subliniază că depunerea unei cereri de finanțare fără a avea toate documentele necesare, precum un certificat de urbanism corect și un studiu de fezabilitate aprobat, reprezintă o practică inacceptabilă în prezent, în contextul în care UE a devenit mult mai riguroasă în ceea ce privește documentația depusă pentru obținerea finanțării.

Investigațiile în derulare privind proiectul parcării de TIR-uri din Portul Constanța pun în lumină grave nereguli legate de modul în care au fost gestionate procedurile administrative și documentația necesară pentru accesarea fondurilor europene. DNA Constanța continuă ancheta pentru a verifica legalitatea schimbării terenului și a depunerii unei cereri de finanțare pe baza unor documente incomplete și incorecte.

Aceste evenimente ridică semne de întrebare cu privire la transparența procesului de accesare a fondurilor europene și la posibilele influențe politice care au stat la baza deciziilor administrative. Rămâne de văzut cum vor evolua anchetele și dacă autoritățile vor lua măsuri pentru a corecta aceste nereguli și a asigura transparența în gestionarea banilor publici.

Articol integral pe G4Media

sursa foto: Info Sud-Est

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.