Ministrul Mediului anunță creșterea valorii tichetului „Rabla” și schimbări majore în procesul de înscriere

0
62

Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, a anunțat, în data de 24 martie 2025, că valoarea ecotichetului pentru programul „Rabla” va fi crescută în curând. Deși nu a stabilit încă suma exactă, ministrul a declarat că discuțiile cu producătorii auto din România și cu importatorii au fost deja purtate, iar consultările publice pentru stabilirea valorii ecotichetului vor fi încheiate curând.

În acest an, o schimbare semnificativă în cadrul programului „Rabla” este modul de înscriere. De acum înainte, românii se vor putea înscrie direct în platforma dedicată, fără a mai fi necesar să facă acest lucru prin intermediul unui dealer de autovehicule. Astfel, beneficiarii vor obține un voucher pe care îl vor putea folosi pentru a deconta valoarea ecotichetului la orice dealer, producător sau furnizor de autoturisme, indiferent de brand.

Mircea Fechet a subliniat importanța acestei schimbări, afirmând că acest lucru va face procesul mai transparent și mai accesibil pentru cetățeni.

În ceea ce privește valoarea ecotichetului, pentru achiziționarea unui autoturism 100% electric, aceasta rămâne la nivelul anului 2024, adică 25.500 de lei (aproape 5.000 de euro). Cu toate acestea, pentru vehiculele hibride, termice sau motociclete, cuantumul subvențiilor va fi revizuit, dar nu a fost încă stabilit.

În documentul oficial lansat pentru consultare publică, sunt prevăzute următoarele subvenții:

  • 7.000 de lei pentru achiziționarea unei motociclete,

  • 10.000 de lei pentru achiziționarea unui autoturism nou cu motor termic sau hibrid,

  • 13.000 de lei pentru achiziționarea unui vehicul plug-in hibrid sau unei motociclete electrice.

După publicarea ghidului pentru 2025, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a reacționat și a exprimat îngrijorări legate de scăderea valorii subvențiilor, în special pentru vehiculele electrice. APIA a subliniat că, în 2024, reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la o scădere de 32,2% a pieței de automobile electrice din România, iar la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut semnificativ.

Reprezentanții APIA au propus menținerea și chiar majorarea subvenției pentru vehiculele electrice, susținând că suma de 8.500 de euro pentru 2025 ar fi esențială pentru a sprijini tranziția la mobilitatea electrică.

În plus, APIA a sugerat și majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul la vehicule electrice mai performante. De asemenea, asociația a recomandat reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la 1 an, pentru a stimula dinamismul pieței.

În urma reducerii subvențiilor din 2024, România a ajuns pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populației. De asemenea, evoluțiile din primele luni ale anului 2025 arată o scădere de 31% înregistrată în comparație cu aceeași perioadă din 2024, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la eficiența subvențiilor actuale.

În contextul în care alte state membre UE înregistrează creșteri semnificative ale înmatriculărilor de vehicule electrice, România riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziție către mobilitatea electrică.

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a dat asigurări că valoarea ecotichetului va fi majorată, însă detaliile exacte vor fi comunicate în curând, după încheierea consultărilor publice și a discuțiilor cu toate părțile implicate. În același timp, APIA și alți experți în domeniu au semnalat necesitatea unor măsuri suplimentare pentru sprijinirea pieței de automobile electrice din România, pentru a nu rămâne în urmă față de tendințele europene.

Pentru a răspunde provocărilor și a sprijini tranziția către mobilitatea electrică, este esențial ca programul „Rabla” să fie adaptat nevoilor pieței și să acorde subvenții adecvate pentru vehiculele electrice. Acest lucru va contribui la creșterea numărului de vehicule electrice înmatriculate și la atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Sursă: G4Media

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.