Vama Constanța: Firmele acuză blocarea nejustificată a mărfurilor și preferințe în gestionarea situațiilor – Adjunctul Mateiciuc, fost suspect în Dosarul ”Murfatlar”, subiect de critici

0
57

Vama Constanța este în centrul unei noi controverse, în care mai multe firme și agenți economici reclamă blocarea nejustificată a mărfurilor care așteaptă să primească declarațiile vamale și „liberul de vamă”.

Aceste acuzații sunt îndreptate, în mod special, către Alexandru Mateiciuc, directorul adjunct al Vămii Constanța, pe care sursele din autoritățile vamale îl acuză că gestionează situațiile preferențial, cu un comportament de tipul „cine nu se conformează, așteaptă”.

Aceste acuzații au fost exprimate de mai mulți agenți economici și comisionari vamali care au stat de vorbă cu reporterii Info Sud-Est (ISE) și G4Media. În urma investigațiilor, mai multe documente au fost consultate, iar agenții economici spun că au avut de suferit din cauza întârzierea inexplicabilă a autorităților vamale. Mărfurile care așteptau eliberarea declarației vamale, document necesar pentru a primi „liberul de vamă”, au fost ținute pe o perioadă mai mare decât cea legală, ceea ce a dus la costuri suplimentare pentru aceștia.

Unul dintre agenții economici afectați este compania Romstal, care a depus o plângere oficială în legătură cu o întârziere de aproape o săptămână a eliberării „liberului de vamă”. Doru Medianu, reprezentantul societății, a transmis pentru ISE și G4Media că, deși reclamația a fost adresată Biroului Vamal Constanța și Autorității Vamale Română, nu a primit niciun răspuns sau explicație. Această întârziere, potrivit reclamantului, generează costuri suplimentare semnificative și blochează lanțul logistic de livrare, ceea ce afectează operativitatea și profitabilitatea companiei.

Reclamțiile nu sunt doar din partea agenților economici mari, ci și a comisionarilor vamali, care sunt responsabili pentru întocmirea documentelor necesare vămuirii mărfurilor. Potrivit surselor din AVR, mai mulți comisionari au declarat că au fost supuși presiunilor și că nu au înțeles motivele pentru care mărfurile nu au fost eliberate prompt. Aceștia susțin că întârzierile au fost de multe ori arbitrare, fără nicio justificare legală. Unii dintre comisionarii consultați au explicat că atunci când nu se conformau cerințelor exprimate de autoritățile vamale, lucrările lor erau întârziate fără niciun motiv.

Unul dintre comisionari a descris situația astfel: „Ei acolo fac presiuni foarte mari pe comisionari și pe agenții economici pentru anumite lucruri și dacă ne conformăm, bine, dacă nu, vameșii blochează lucrările. Dar doar pe unii îi blochează, nu pe toți. Cine se conformează are lucrările făcute, iar cine nu, stă și așteaptă. Poate o săptămână, două, cât au chef vameșii, pentru că ei sunt Dumnezeu. Și dacă le faci reclamație, se comportă execrabil”.

Unul dintre numele menționate cel mai frecvent în aceste acuzații este cel al lui Alexandru Mateiciuc, actualul director adjunct al Vămii Constanța. Acesta este considerat de multe surse interne ca fiind „stăpânul inelelor” din cadrul instituției, conducând biroul vamal de facto de mai bine de două decenii, deși șefii formali s-au schimbat de-a lungul anilor. Sursele susțin că, deși Mateiciuc a ajuns în această funcție printr-un examen controversat, el continuă să exercite controlul real asupra Vămii Constanța, iar acesta nu ar fi fost sancționat, deși se cunosc numeroasele abuzuri și nereguli care au avut loc în cadrul instituției.

Mai mult, sursele din Vama Constanța îl acuză pe Mateiciuc că a pus în funcție persoane care nu au pregătirea necesară pentru a lucra în domeniu și că a promovat practici care au dus la scăderea profesionalismului angajaților vamali. Aceste acuzații sunt susținute de numeroase controale interne și critici din partea agenților economici și comisionarilor care sunt direct afectați de gestionarea defectuoasă a procesului de vamuire.

Pe lângă acuzațiile de abuz în serviciu și gestionare preferențială, Alexandru Mateiciuc are și un trecut controversat. În 2016, acesta a fost suspectat într-un dosar penal de evaziune fiscală în cadrul Dosarului „Murfatlar”, alături de Elmaz Nezir, în care aceștia au fost acuzați că nu și-au îndeplinit atribuțiile de serviciu și nu au suspendat autorizația de antrepozit fiscal a SC Murfatlar România SA, în condițiile în care societatea avea datorii la accize.

Dosarul a dus la un prejudiciu estimat de 10 milioane de euro, dar, în final, Mateiciuc și Nezir nu au fost trimiși în judecată, iar dosarul s-a încheiat fără urmări penale. Totuși, acest caz rămâne un punct sensibil pentru cariera lui Mateiciuc și ridică semne de întrebare cu privire la modul în care au fost gestionate aceste suspiciuni de abuzuri.

Un alt exemplu de blocaj inacceptabil al mărfurilor la Vama Constanța a fost întâlnit în cazul transportului de motorină, care a fost ținută în vama portuară timp de luni de zile. În acest caz, autoritățile vamale au blocat marfa pe motiv că declarațiile vamale nu conțineau numele proprietarului mărfii, ci al antrepozitarului, deși legea prevede clar că în declarațiile vamale trebuie menționat numele antrepozitarului.

Sursele din AVR și din cadrul agenților economici susțin că această practică este o formă abuzivă de întârziere a procesului de vamuire, iar regulamentele legale prevăd că aceste erori pot fi corectate prin „controlul ulterior”. În ciuda acestui fapt, marfa a fost ținută blocată, ceea ce a dus la pierderi financiare și la blocaje semnificative în lanțul de aprovizionare al firmelor implicate.

În urma acuzațiilor grave și a problemelor semnalate de agenții economici, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a transmis, în timpul audierilor parlamentare, că vameșii și inspectorii antifraudă vor purta body-camuri pentru a monitoriza activitatea acestora. Măsura, care face parte din programul de guvernare al guvernului Bolojan, ar putea adresa o parte din abuzurile care au avut loc în cadrul Vămii Constanța.

Totodată, există cerințe tot mai mari ca autoritățile centrale să ia măsuri pentru a combate corupția din cadrul vămii și pentru a asigura o transparență mai mare în procesul de vamuire, având în vedere impactul pe care abuzurile din această instituție îl au asupra economiei naționale și asupra agenților economici care se confruntă cu întârzieri și costuri suplimentare.

Acuzațiile de blocare a mărfurilor și de gestionare preferențială a situațiilor în Vama Constanța reprezintă o problemă semnificativă, iar transparența și responsabilitatea în gestionarea acestei instituții devin esențiale pentru combaterea corupției și a neregulilor din sistemul vamal românesc.

Articol integral pe G4Media

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.