Un scandal șocant a izbucnit în lumea dezvoltării personale din România, după ce un cunoscut trainer de programare neuro-lingvistică (NLP), Marius Simion, a fost acuzat de manipulare și comportament inadecvat față de o cursantă.
Conform mărturiilor acesteia, Simion i-ar fi propus scenarii sexuale explicite, sub pretextul unor exerciții de „vindecare emoțională” și reconectare cu „energia feminină”. În ciuda celor mai recente scuze și afirmații că „limita a fost depășită”, această situație ridică întrebări grave cu privire la etica și responsabilitatea formatorilor din domeniul NLP.
Marius Simion este un nume bine cunoscut în România în domeniul programării neuro-lingvistice (NLP), o metodă de dezvoltare personală ce promită schimbări rapide și durabile în gândire și comportament prin tehnici de comunicare verbală și nonverbală. De-a lungul anilor, el a atras o comunitate vastă de cursanți, promovându-și tehnicile prin diverse tabere și cursuri plătite.
În ciuda succesului său, metodele sale au fost contestate public, iar acum, un caz deosebit de grav a ieșit la lumină. Raluca*, o fostă cursantă a lui Simion, a povestit pentru PressOne despre experiențele ei din cadrul cursurilor de NLP, inclusiv despre discuțiile sexuale explicite la care a fost supusă în numele „vindecării” emoționale.
Raluca, care a participat la cursurile lui Marius Simion din octombrie 2021 până în septembrie 2022, a ajuns să înfrunte propuneri care i-au depășit orice limită. Potrivit declarațiilor sale, Simion i-a sugerat multiple scenarii sexuale și fantezii erotice sub pretextul de a o ajuta să își depășească „blocajele emoționale”. Aceste exerciții includeau imagini explicite și sugestii de comportamente care implicau abuzuri de autoritate. Câteva dintre acestea sunt șocant de detaliate și legate de contextul sexual, iar Simion insista ca Raluca să participe la aceste „exerciții” pentru a-și depăși traumele emoționale.
Raluca a descris în detaliu conversațiile pe care le-a avut cu Simion, subliniind că acestea includeau sugestii extrem de intime și invazive, care depășeau cu mult granițele unei relații mentor-cursant. Chiar și atunci când ea își exprima reținerile față de aceste tehnici, Simion o încuraja insistent să continue, legând progresul ei emoțional de disponibilitatea de a ceda la aceste exerciții.
Este evident că în acest caz, raportul de putere între mentor și cursant a fost folosit într-un mod abuziv. Deși Raluca i-a spus că nu se simte confortabil să discute despre astfel de subiecte intime cu el, Simion a continuat să insiste, spunându-i că doar atunci când va renunța la controlul mental, va reuși să „elibereze” energia feminină. Aceste tehnici, care sunt total inadecvate pentru un cadru terapeutic, par să fi fost un mijloc prin care Simion a manipulat-o pe Raluca pentru a satisface propriile sale nevoi personale și, probabil, un mod de a exercita controlul asupra acesteia.
După cum susține Raluca, toate discuțiile de-a lungul anilor au dus la o escaladare a sugestiilor sexuale din partea lui Simion, până când acestea au devenit invazive și abuzive. În ciuda refuzurilor și ezitărilor ei, Raluca spune că nu a reușit să pună capăt discuțiilor, simțind o presiune psihologică extremă, care a condus la acceptarea unor scenarii pe care altfel nu le-ar fi considerat normale. Această manipulare subtilă, dar constantă, a făcut-o să își piardă limitele și să se lase atrasă într-o spirale de manipulare emoțională și sexuală.
Programarea neuro-lingvistică (NLP) este un domeniu în plină expansiune în România, dar se află într-un vid legislativ semnificativ. Spre deosebire de psihoterapia tradițională, NLP nu este reglementat de autoritățile naționale, ceea ce a permis o proliferare a cursurilor de dezvoltare personală fără niciun fel de control sau supraveghere din partea statului. În plus, mulți dintre formatorii de NLP, cum este și cazul lui Marius Simion, nu au studii de specialitate în psihologie, ceea ce poate duce la o practică iresponsabilă și abuzivă.
Mai mult, tehnicile de NLP sunt promovate ca soluții rapide și eficiente pentru problemele emoționale, iar acest lucru face ca multe persoane să se înscrie în aceste cursuri căutând soluții rapide pentru traumele lor, fără a înțelege pe deplin riscurile implicate. Cazul lui Marius Simion este un exemplu grav de cum lipsa reglementărilor poate duce la abuzuri, iar statutul său de „mentor” a fost folosit pentru a manipula și exploata cursantele vulnerabile.
Confruntat cu acuzațiile de manipulare și abuz, Marius Simion a recunoscut că a avut conversații cu tentă erotică cu cursantele sale, dar a justificat comportamentul său prin faptul că unele persoane ar fi fost „mai deschise” la astfel de discuții. El a afirmat că nu ar fi considerat această metodă „ortodoxă” și a adăugat că nu a existat niciun raport de putere disproporționat între el și cursantele sale, în ciuda dovezilor care arată contrariul. Simion a spus că, într-adevăr, „au fost lucruri deplasate” și că „limita a fost depășită”, dar nu a părut să își asume în totalitate responsabilitatea pentru comportamentul său.
Aceste declarații ridică multe semne de întrebare cu privire la etica și responsabilitatea formatorilor NLP, în special în condițiile în care aceștia influențează viața și sănătatea emoțională a celor care le încredințează în mod deschis traumele și vulnerabilitățile lor.
Cazul Marius Simion atrage atenția asupra pericolelor implicate în domeniul NLP, mai ales în contextul în care nu există reglementări oficiale clare și supraveghere instituțională. Este esențial ca autoritățile din România să intervină pentru a proteja cursanții vulnerabili de abuzuri, să stabilească norme și reglementări clare pentru profesioniștii NLP și să asigure un control strict asupra practicilor acestora. În plus, este vital ca persoanele care caută ajutor pentru traume emoționale să fie conștiente de riscurile potențiale ale unor astfel de tehnici, mai ales când acestea sunt aplicate într-un cadru nereglementat.
Până când reglementările nu vor fi implementate, este de datoria celor care practică NLP să adopte o etică profesională stricată și să garanteze că tehnicile lor nu depășesc limitele unei relații profesionale, protejând astfel integritatea și siguranța cursanților.