Cum a dat șpagă ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban. Șase mite plătite până să devină denunțător

0
53

Europa Liberă a obținut înregistrări audio și video care îl leagă direct pe actualul ministru al Transporturilor, Ciprian Șerban (PSD), de un caz de corupție din 2012. În urmă cu 13 ani, tânărul afacerist de atunci a oferit mită în mod repetat unor reprezentanți ai Ocolului Silvic Răducăneni, județul Iași, înainte să denunțe faptele autorităților.

Este al doilea caz în actualul Guvern Bolojan în care un ministru scapă de acuzații de corupție prin statutul de denunțător. Spre deosebire de fostul vicepremier Dragoș Anastasiu, care a demisionat, Ciprian Șerban ocupă acum una dintre cele mai influente funcții din Guvern.

În martie 2012, Ciprian Șerban – atunci în vârstă de 26 de ani – a intrat pentru prima dată în biroul Ocolului Silvic Răducăneni, prezentându-se ca reprezentant al firmei Eden Star Forest SRL, câștigătoare a unei licitații în valoare de 650.000 lei pentru lucrări de împădurire. Firma era condusă în acte de un interpus, Claudiu Ioan H., dar în realitate era controlată de Șerban, care deținea cardul, ștampila și avea adresa sediului social într-un imobil al socrului său, fost director la Romsilva.

Potrivit unui dosar de instanță, între Ciprian Șerban și silvicultorii locali a fost stabilită o înțelegere informală: lucrările urmau să fie executate cu muncitori locali, iar o parte din sumele decontate urmau să fie returnate cash funcționarilor în cauză.

În aprilie 2012, într-o conversație înregistrată, Ciprian Șerban și șeful de district Nicolae Balint au stabilit un comision de 3% din valoarea facturilor. Inițial, Balint a cerut 4%, dar au căzut de acord la 3%, „pentru benzină și reparații”, după cum a motivat funcționarul.

Dialogul a fost probă într-un dosar de mită care a dus la condamnarea a trei angajați ai Ocolului Silvic Răducăneni. Totuși, Ciprian Șerban nu a fost acuzat penal pentru că a devenit ulterior denunțător.

Până să meargă la Parchet, Ciprian Șerban a oferit mită de cel puțin șase ori între mai și august 2012. Fiecare plată era corelată cu o factură emisă de Ocol către firma sa, iar din suma totală, 3% reveneau lui Nicolae Balint.

Câteva exemple din dosarul judecătoriei:

  • 7 mai 2012: 3.800 lei + 114 lei (3%)

  • 14 mai 2012: 14.200 lei + 594 lei (3%)

  • 12 iunie 2012: 14.531 lei + 435 lei (3%)

  • 29 iunie 2012: 6.400 lei

  • 1 august 2012: 34.378 lei + 1.602 lei (3%)

În total, Șerban a plătit 3.442 lei în afara controlului autorităților. Abia în septembrie 2012, când a fost presat să plătească o ultimă tranșă, a decis să colaboreze cu Parchetul.

Pe 24 septembrie 2012, Ciprian Șerban a depus o plângere la Parchetul de pe lângă Tribunalul Iași, susținând că i se cere mită. A doua zi, s-a prezentat la Ocol cu aparatură de înregistrare montată de procurori și a oferit încă 600 de lei funcționarului Nicolae Balint. Acesta a fost prins în flagrant și ulterior condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare.

Deși Șerban făcuse deja mai multe plăți, Codul de Procedură Penală îi acordă imunitate în cazul în care denunță o faptă necunoscută Parchetului. Astfel, actualul ministru al Transporturilor a scăpat de urmărirea penală.

Nicolae Balint, acum în vârstă de 76 de ani și pensionat, susține că a fost tras pe sfoară de Ciprian Șerban. Acesta afirmă că a acceptat să preia cu echipa proprie lucrările deoarece „firma nu avea capacitate” și pentru că „sângele de silvicultor” nu îl lăsa să abandoneze proiectele.

El acuză azi că Șerban a organizat flagrantul nu din spirit civic, ci pentru a evita plata ultimei facturi de 20.000 de lei. „Am ținut legătura cu el, îmi spunea că e la Londra, la muzeul de ceară. I-am dat ultimatum că îl reclam și el a făcut flagrantul.”

Europa Liberă i-a adresat ministrului mai multe întrebări despre acest episod. Nu a răspuns dacă cele șase plăți anterioare flagrantului reprezintă, în opinia sa, acte de mită. Nu a negat nici faptul că a folosit muncitori aduși din Neamț, plătiți la negru.

Singura declarație oficială:
„În momentul în care am constatat că are loc o infracțiune, am anunțat autoritățile în drept precum și conducerea Direcției Silvice. Tot ceea ce a urmat a fost în coordonarea acestora.”

Cazul de mită a avut loc la începuturile carierei politice a lui Șerban. În 2012, era consilier județean din partea PPDD, iar în 2013 a trecut la UNPR, apoi la PSD. În 2016, sub protecția lui Ionel Arsene (condamnat între timp pentru corupție), a devenit liderul TSD Neamț și deputat PSD.

În 2025, a fost președintele Camerei Deputaților, iar în prezent este ministrul Transporturilor. A fost instalat în funcție pe 24 iunie de Sorin Grindeanu, liderul PSD, care l-a numit „o persoană dinamică”.

Dosarul mitei oferite de Ciprian Șerban ridică serioase semne de întrebare privind integritatea liderilor politici care conduc instituțiile-cheie ale statului. Deși a beneficiat de scutul legal al denunțătorului, rămâne faptul că actualul ministru a plătit mită în mod repetat, timp de luni de zile, până când s-a simțit amenințat și a decis să se salveze.

Cazul este un nou exemplu al sistemului în care funcționează politica românească: corupție tolerată, cariere construite pe tăcere, apoi spălate prin artificii procedurale.

Sursă: Romania.europalibera.org

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.