O firmă cu profit de 3.500 € și punct de lucru într-un magazin sătesc din Gorj a achiziționat în leasing un Mercedes AMG GLE 53 (≈140.000 €), folosit de deputatul PSD Mihai Weber.
Compania îi aparține în proporție de 95% parlamentarului, administrator este vicepreședintele PSD Gorj. Ce spune legea, ce răspunde Weber și de ce ANAF ar trebui să verifice cheltuiala.
Cuvinte-cheie: Mihai Weber, PSD Gorj, Mercedes AMG GLE 53, Blenbondy 81 SRL, butic de sat, leasing pe firmă, declarație de avere, ANAF, e-Factura, cheltuieli deductibile, conflict de interese
Site-ul de investigații Snoop.ro documentează un caz tipic pentru „lux pe firmă”: un Mercedes AMG GLE 53 hibrid, evaluat pe platformele de profil la peste 140.000 de euro, a fost cumpărat în leasing de Blenbondy 81 SRL, societate din Gorj cu profit de ~3.500 € în 2024 și punct de lucru într-un butic din satul Buduhala (≈900 locuitori). Deputatul PSD Mihai Weber, președintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaților, deține 95% din firmă; administrator este Laurențiu Briceag, vicepreședinte PSD Gorj. Întrebat de ce conduce mașina, Weber: „Este mașina unei firme. A fost strategia firmei.”
Pe 25 august, după o ședință PSD despre pachetul 2 de austeritate, Mihai Weber a fost filmat urcându-se la sediul central al partidului într-un Mercedes AMG GLE 53 – versiune hibrid, model de ultimă generație. Autoturismul nu apare în declarația sa de avere din iunie 2025, unde figurează în schimb un Ford Ranger (2024), achiziționabil în jur de 70.000 €.
Documentele analizate de Snoop arată că mașina a fost preluată în leasing de Blenbondy 81 SRL în iulie 2025. Potrivit termene.ro, societatea a rulat în ultimii ani cifre de afaceri modeste (≈100.000–150.000 €) și profituri anuale de ordinul miilor de euro. Totalul profiturilor pe mai mulți ani nu acoperă nici o treime din valoarea estimată a SUV-ului.
Structura acționariatului:
-
Mihai Weber – 95% părți sociale (nu poate fi administrator, fiind demnitar);
-
Daniela Blendea – 5% (deține și terenul de 500 mp pe care funcționează magazinul, conform extrasului CF).
Administratorii firmei sunt Daniela Blendea și Laurențiu Briceag – acesta din urmă vicepreședinte PSD Gorj, consilier local la Bălănești, fost instructor auto și consilier parlamentar la cabinetul lui Weber. Briceag a confirmat telefonic pentru Snoop achiziția Mercedesului de către firmă, după care a închis.
Blenbondy 81 operează un magazin sătesc în Buduhala, comuna Telești (≈3.000 locuitori). Reporterii Snoop au găsit o prăvălie modestă, cu bănci la intrare pentru clienți, POS nefuncțional din cauza internetului și o toaletă insalubră în spate. Dincolo de utilitatea locală a magazinului, rămâne întrebarea: de ce ar avea această firmă nevoie de un SUV sport de lux, hibrid, de peste 400 CP?
Fostul ministru de Finanțe Marcel Boloș a sintetizat problema: „Nu văd legătura dintre activitatea unui magazin sătesc și o mașină de lux care nu transportă marfă. Este un fenomen la nivel național: cheltuieli personale trecute pe firme, de la mașini și apartamente, la tablouri sau servicii de modelare corporală.”
Solicitat de trei ori de reporteri să clarifice proprietatea și utilizarea mașinii, Weber a ocolit răspunsurile directe:
-
„M-ați văzut cu mașina?”
-
„Este mașina unei firme.”
-
„A fost strategia firmei. Sunt acționar. Documentați-vă cât costă.”
-
„Trebuie să vă dau socoteală pentru ce face firma?”
În parcarea Parlamentului, în parbrizul Mercedesului era vizibilă legitimația de parlamentar pe numele său.
Din punct de vedere legal, demnitarii pot conduce mașini achiziționate pe firme în care sunt asociați, iar bunul nu trebuie declarat ca proprietate personală. Însă practica ridică probleme de etică și transparență, mai ales când beneficiarul real al utilizării pare a fi același demnitar care promovează măsuri de austeritate sau integritate fiscală.
În Codul fiscal, o cheltuială este deductibilă dacă este necesară desfășurării activității. Pentru autoturisme, există plafonări (ex. deductibilitate limitată pentru amortizare, combustibil, leasing), dar esența rămâne justificarea economică: face această mașină parte din activitatea societății?
Puncte-cheie:
-
Leasingul este în principiu deductibil în limitele legii, dacă autoturismul deservește obiectul de activitate;
-
Pentru vehiculele de lux, companiile trebuie să probeze utilizarea în interes de firmă (foi de parcurs, politici interne, obiective comerciale);
-
ANAF poate reîncadra cheltuielile ca nedeductibile și poate imputa TVA dacă mașina este, în fapt, folosită personal;
-
e-Factura și încrucișarea bazelor de date (bănci, Inspecția Muncii, Registrul Comerțului) ar trebui să semnaleze anomalii între mărimea cheltuielilor și capacitatea economică a firmei.
Marcel Boloș: „Am încercat să accelerăm e-Factura tocmai pentru a detecta cheltuielile fără legătură cu activitatea. ANAF trebuie să verifice punctual: există documente care arată că mașina e necesară magazinului din Buduhala?”
Cazul explodează într-un moment sensibil: Guvernul Bolojan își asumă pachete de austeritate pentru corecția deficitului, în timp ce lideri politici ajung în spațiul public cu vehicule premium pe firme cu profil de comerț cu amănuntul, în sate mici. Dincolo de litera legii, percepția publică este că avem de-a face cu o dublă măsură: cetățenilor li se cere strânsul curelei, iar privilegiații își optimizează personal luxul pe cheltuiala unor societăți aflate, la rândul lor, sub regim lax de control.
Cine este Mihai Weber
-
61 de ani, deputat PSD la al 4-lea mandat;
-
Președinte al Comisiei de Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională (Camera Deputaților);
-
Fost președinte al Comisiei de control SIE (mandatul 2020–2024);
-
Secretar general adjunct PSD, președinte PSD Gorj;
-
Acționar în mai multe firme, între care Blenbondy 81 SRL (butic Buduhala), Pro Auto Logistics, 2M Energy Storage, Pro Inovation SRL;
-
A vândut în 2024 firma 13 BEX SRL cu 1,5 milioane lei către Kahraman Energy, după obținerea unui ATR pentru un parc fotovoltaic (2,5 MW).
Întrebările care rămân
-
Necesitatea economică: Care este justificarea de business pentru un Mercedes AMG GLE 53 la o firmă cu magazin sătesc și profit de 3.500 €?
-
Utilizarea reală: Există foi de parcurs, politici interne și documente care să demonstreze că autoturismul servește activitatea?
-
Deductibilitatea fiscală: Ce tratament fiscal i-a aplicat Blenbondy 81 SRL leasingului, combustibilului, asigurărilor și celorlalte cheltuieli asociate?
-
Controlul ANAF: A demarat Fisc-ul vreo verificare în baza e-Factura și a analizei de risc pe discrepanța dintre cheltuială și capacitatea economică?
-
Transparență: De ce refuză deputatul răspunsuri clare privind beneficiarul utilizării și scopul economic al mașinii?
Cazul Blenbondy 81 – Mercedes AMG GLE 53 ilustrează perfect falia dintre litera legii și spiritul ei. În timp ce legea permite achiziții pe firmă și utilizarea lor de către asociați, etica publică cere ca demnitarii să explice transparent necesitatea economică și utilizarea reală a unor bunuri de lux care, chiar dacă nu intră în declarația de avere, pot fi – în fapt – beneficii personale mascate în cheltuieli corporate.
ANAF are instrumente pentru a lămuri rapid situația: e-Factura, încrucișarea bazelor de date și o inspecție fiscală punctuală pot stabili dacă vorbim despre o cheltuială deductibilă sau despre un lux personal pe banii firmei. Până atunci, imaginea rămâne aceea a unui AMG parcat între băncuțele unui magazin de sat, în timp ce pe agenda publică scrie „austeritate”.