Probleme mari la aprovizionarea cu cereale. Care sunt riscurile. Reacția șefului NATO

Care sunt riscurile majore și soluțiile identificate

0
55

Șeful NATO a declarat în această dimineață că acțiunile Rusiei, nu sancțiunile occidentale, au crescut costul cerealelor. Ucraina este un exportator major de porumb, grâu și semințe de floarea soarelui, cu aproximativ 20 de milioane de tone de cereale recoltate care așteaptă să fie trimise în Europa. Doar că Rusia a instituit o blocadă navală a porturilor Ucrainei de la Marea Neagră, care a oprit efectiv exporturile de cereale pe mare.

Ministrul de Externe ucrainean Dmytro Kuleba a descris drept „șantaj” o ofertă din partea Rusiei de a ridica blocada porturilor ucrainene de la Marea Neagră, în schimbul ridicării sancțiunilor. Ucraina contribuie cu 42% din uleiul de floarea soarelui comercializat pe piața globală, 16% din porumb și 9% din grâu.

Unele țări depind foarte mult de Ucraina pentru aprovizionarea cu alimente, Libanul obținând 80% din grâu de la furnizori ucraineni, în timp ce India importă 76% din uleiul său de floarea soarelui. Programul Alimentar Mondial (WFP) al ONU, care hrănește oameni în pragul foametei în țări precum Etiopia, Yemen și Afganistan, aprovizionează 40% din grâu din țară.

Se fac eforturi pentru a scoate mai multe cereale din Ucraina. Însă, este o sarcină mare, președintele României Klaus Iohannis spunându-i omologului său francez, Emanuel Macron, că scoaterea exporturilor ucrainene prin țara sa este o „provocare logistică de proporții epice”. Ucraina spune că cerealele pe care le-a trimis cu trenul și pe șosele către portul românesc de la Marea Neagră Constanța reprezintă aproximativ 3% din cele 20 de milioane de tone. Turcia este, de asemenea, implicată în încercarea de a debloca porturile Ucrainei – și așteaptă răspunsul Rusiei la planul său de a crea „coridoare sigure” pentru transport maritim – care ar presupune curățarea minelor marine din Marea Neagră.

Chiar înainte de război, aprovizionarea cu alimente a lumii era precară. Seceta a afectat culturile de grâu și ulei vegetal din Canada anul trecut, iar recoltele de porumb și soia în America de Sud. Covid-19, pandemia, a avut un impact mare în agricultură. În Indonezia și Malaezia, deficitul de forță de muncă a însemnat recolte mai scăzute de ulei de palmier, ceea ce a împins prețurile uleiului vegetal la nivel global.

La începutul acestui an, prețul multor alimente de bază din lume atingea cote maxime. Mulți au sperat că recoltele din Ucraina ar putea contribui la compensarea deficitului global. Însă, invazia Rusiei a împiedicat acest lucru.

Înainte de război, 90% din exporturile Ucrainei plecau prin porturile din Marea Neagră, care pot încărca cisterne suficient de mari pentru a călători pe distanțe lungi – spre China sau India – și totuși să facă profit. Toate sunt acum închise. Rusia a ocupat cea mai mare parte a coastei Ucrainei și a blocat totul cu o flotă de cel puțin 20 de nave, inclusiv patru submarine. Șeful PAM, David Beasley, a cerut comunității internaționale să organizeze un convoi pentru a sparge această blocada.

Un convoi ar necesita o putere semnificativă aeriană, terestră și maritimă, spune el, și ar fi complicat din punct de vedere politic. „În mod ideal, pentru a menține tensiunile scăzute, aș cere țărilor de la Marea Neagră, precum România și Bulgaria, să o facă. Dar probabil că nu au capacitatea. Atunci ar trebui să luăm în considerare aducerea de trupe NATO la Marea Neagră.”

Asta ar pune Turcia, care controlează strâmtorii în Marea Neagră, într-o poziție dificilă. A spus deja că va restricționa intrarea navelor de război. Oferta Rusiei de a deschide un coridor prin Marea Neagră pentru transporturile de alimente, în schimbul unei relaxări a sancțiunilor, nu este pe placul Uniunii Europene.

Uniunea Europeană discuta un nou pachet de sancțiuni. Chiar dacă războiul s-ar fi încheiat mâine, ar putea dura luni sau ani pentru a asigura siguranța Mării Negre, spune domnul Bentham, deoarece Ucraina și-a apărat coasta cu mine și nave scufundate strategic. Principala cale de ieșire din țară acum este calea ferată. Doar că timpul de așteptare eeste de 16 zile, dar poate dura și 30. Deja există o penurie de alimente la nivel global.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.