A1, A2 și A3: Radarele fixe din România care vor schimba regulile jocului rutier

0
97

România se pregătește pentru o schimbare majoră în ceea ce privește monitorizarea traficului rutier. Începând cu anul 2026, 400 de camere video performante vor fi instalate pe drumurile naționale și pe autostrăzile A1, A2 și A3. Scopul: reducerea accidentelor prin sancționarea automata a șoferilor care depășesc limita legală de viteză.

Sistemul face parte din platforma națională de monitorizare „e-sigur”, gestionată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Primele camere vor fi instalate pe sectoarele mai vechi de autostradă, urmând ca tronsoanele construite după 2022 să beneficieze de tehnologie din faza de proiectare.

„Estimarea noastră este că la jumătatea anului 2026, toate radarele fixe vor fi funcționale”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

Iată principalele drumuri naționale vizate de instalarea camerelor radar fixe:

  • DN1: 28 puncte de supraveghere
  • DN2: 22 puncte
  • DN6: 24 puncte
  • DN7: 17 puncte
  • DN11: 13 puncte
  • DN17: 18 puncte
  • DN67: 14 puncte

Pe autostrăzi, camerele vor fi montate pe sectoarele:

  • A1: București – Pitești – Sibiu
  • A2: București – Constanța
  • A3: București – Brașov – Cluj-Napoca

Zonele cu densitatea cea mai mare de radare fixe sunt:

  • DN1: 13 camere în 120 km
  • DN2: 22 camere în 100 km
  • DN6: 24 camere în 200 km

Camerele radar fixe vor funcționa automatizat. Atunci când o mașină este surprinsă circulând cu viteză peste limita legală, sistemul va realiza o serie de imagini foto, care vor fi analizate ulterior de un agent constatator. După validare, procesul-verbal de contravenție va fi trimis prin poștă, împreună cu amenda aferentă.

Modelul urmează structura deja aplicată la camerele de verificare a rovinietei. Șoferii vor fi astfel automat identificați, iar contestarea amenzilor se va putea face doar în instanță.

Codul Rutier 2025 stabilește următoarele limite:
  • 50 km/h în localitate
  • 90 km/h pe drumuri naționale și județene
  • 100 km/h pe drumuri europene
  • 120 km/h pe drumuri expres
  • 130 km/h pe autostrăzi

Sancțiuni pentru depășirea vitezei legale

  • <10 km/h: Nu se aplică sancțiuni
  • 10-20 km/h: 2-3 puncte de amendă
  • 21-30 km/h: 4-5 puncte
  • 31-40 km/h: 6-8 puncte
  • 41-50 km/h: 9-20 puncte + risc suspendare permis
  • >50 km/h: Suspendarea permisului pentru 90 de zile
  • >70 km/h: Suspendare de 120 zile

Valoarea punctului de amendă în 2025 este de 202,5 lei, fiind calculat în funcție de salariul minim brut pe economie (4.050 lei).

Implementarea sistemului „e-sigur” și montarea celor 400 de radare fixe reprezintă un pas important spre modernizarea infrastructurii de control rutier din România. Autoritățile speră ca, prin sancțiuni automate și acoperire extinsă, să reducă semnificativ accidentele rutiere cauzate de viteză.

În același timp, eficiența sistemului va depinde de implementarea rapidă, de calitatea echipamentelor instalate și de transparența procedurilor aplicate. Rămâne de văzut dacă noul sistem va produce efecte reale sau va fi doar o altă inițiativă birocratică fără impact direct asupra siguranței pe drumurile publice.

Sursă: Libertatea

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.