
Carlos Ghosn, fostul CEO al Nissan, a dat în judecată producătorul auto pentru peste 1 miliard de dolari, marcând cel mai recent efort al său de a-și reabilita reputația după acuzațiile de comportament financiar necorespunzător care i-au încheiat mandatul în 2018, precizează BBC.
Ghosn, care a fugit din Japonia în 2019 în timp ce aștepta procesul și care locuiește acum în Liban, a susținut că acuzațiile împotriva sa au avut ca scop să împiedice planurile sale de fuziune între Nissan și Renault. A intentat un proces în Liban, acuzând Nissan, alte două companii și 12 persoane de infracțiuni, inclusiv defăimare și calomnie. O audiere a fost stabilită pentru septembrie.
Suma pe care Ghosn o solicită în daune reprezintă peste 5% din valoarea de piață a Nissan, care se ridică la aproximativ 16 miliarde de dolari.
Ghosn, care odată a condus Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, unul dintre cele mai mari grupuri de producători de automobile din lume, a fost apreciat pentru că a salvat Nissan de la faliment la începutul anilor 2000. A devenit CEO al Renault în 2005, fiind prima persoană care a condus simultan două companii globale din topul Fortune 500.
El a fost arestat în Japonia în 2018, acuzat că a declarat incorect veniturile sale și că a folosit banii companiei pentru a-și finanța propriul stil de viață. Ghosn a negat acuzațiile și a criticat sistemul de justiție japonez. În prezent, el nu poate părăsi Libanul din cauza unei notificări roșii a Interpolului emise de Japonia.
Evadarea sa spectaculoasă din Japonia, în care a reușit să treacă neobservat pe străzile din Tokyo și s-a ascuns într-o cutie mare pentru echipamente muzicale, a atras atenția presei internaționale.
În 2021, un tată și un fiu din SUA au fost condamnați în Japonia pentru că l-au ajutat pe Ghosn să fugă, iar în 2022, autoritățile franceze au emis un mandat de arestare pe numele său, după o investigație privind posibilul deturnare de fonduri ale companiei pentru uz personal.
Ghosn, care și-a petrecut o parte din copilărie în Liban, țară care nu își extrădează cetățenii, a afirmat în documentul depus la instanță că aceste acuzații vor avea un „impact persistent și durabil”, chiar dacă se bazează pe simple suspiciuni.
Între timp, Nissan și Renault lucrează la finalizarea unui acord menit să „reechilibreze” parteneriatul lor, reducând puterea de vot a Renault asupra Nissan.
Acest pas este unul dintre multele eforturi de a se stabiliza după cutremurul provocat de scandalul Ghosn, iar consecințele acțiunilor și acuzațiilor aduse fostului lor șef continuă să fie resimțite la nivelul întregii industrii auto.
