Premierul Marcel Ciolacu a confirmat recent că proiectul metroului din Cluj-Napoca a pierdut finanțarea europeană de 300 de milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În contextul pierderii acestei surse esențiale de finanțare, autoritățile române explorează alternative, iar una dintre opțiunile vehiculate este utilizarea sumelor provenite din certificatele verzi, având în vedere că metroul reprezintă un mijloc de transport ecologic, scrie economedia.
Cauzele pierderii finanțării și soluțiile propuse
Potrivit premierului, Comisia Europeană a retras finanțarea din cauza unor întârzieri semnificative în procedurile de licitație, inclusiv probleme legate de publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Pe lângă întârzieri, alte vicii de procedură au contribuit la decizia Comisiei, după cum a menționat deputatul clujean Sabin Sărmaș.
În fața acestor provocări, Ciolacu a anunțat că a început deja demersurile pentru identificarea unei surse alternative de finanțare. „Metroul de la Cluj nu se făcea doar cu 300 de milioane din PNRR; costul total al proiectului depășește două miliarde de euro”, a subliniat Ciolacu. El a menționat că există acces la o sumă de aproximativ 4,5 miliarde de euro din certificate verzi, fonduri care ar putea fi direcționate spre finanțarea metroului din Cluj, considerat transport verde.
Impactul asupra altor proiecte și poziția autorităților locale
Premierul a sugerat că aceste fonduri din certificate verzi ar putea finanța și alte proiecte de metrou, inclusiv în București. „Eu aș introduce și o porțiune din metroul din București. Să mergem să folosim acei bani pentru transport verde, respectiv metrou în Cluj și București”, a declarat Ciolacu.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a evidențiat anterior că proiectul metroului din Cluj este unul dintre cele mai întârziate din PNRR, în contrast cu alte proiecte, cum ar fi Magistrala M6 spre Otopeni, care se află deja într-un stadiu avansat de execuție.
Primarul orașului Cluj-Napoca, Emil Boc, a răspuns acestor informații subliniind că proiectul metroului va continua, menționând că „discuția despre finanțare este de natură tehnică” și că proiectul are deja un contract de finanțare din fonduri europene. Boc a asigurat publicul că lucrările vor începe în toamna acestui an, odată cu sosirea „cârtițelor” pentru săparea tunelurilor.
