Binomul Geoană-România Renaște: Campania prezidențială din birourile mogulilor imobiliari ONE United Properties

0
89

Mircea Geoană, candidatul pentru alegerile prezidențiale din 2024, și-a organizat campania electorală dintr-un sediu de lux aparținând grupului imobiliar ONE United Properties. Situată în clădirea Eliade Tower din București, activitatea de campanie a fost coordonată pe două etaje, ridicând întrebări despre legăturile dintre candidatul Geoană și influenții moguli imobiliari Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu.

Asociația România Renaște, înregistrată sub denumirea oficială Mișcarea Țara Renaște, este entitatea care susține candidatura lui Mircea Geoană. ONG-ul a fost fondat la sfârșitul lui 2023 și are ca scop declarat promovarea politicienilor independenți. Cu toate acestea, Geoană este singurul candidat susținut oficial de asociație.

ONG-ul și-a declarat sediul la etajul 8 al clădirii Eliade Tower, aflată în zona exclusivistă Floreasca. În plus, activitățile de campanie s-au desfășurat și la etajul 10 al aceleiași clădiri, iar România Renaște beneficiază acum de spații generoase în clădire, contra unei chirii modice în primele luni.

Potrivit documentelor obținute, ONG-ul a primit inițial spațiul gratuit, printr-un contract de comodat intermediat de Asociația Proiectul România 2030. Aceasta a închiriat de la ONE spații generoase pe care le-a oferit ulterior ONG-ului de campanie al lui Geoană. Începând din iulie 2024, ONG-ul România Renaște a semnat propriul contract de închiriere pentru un spațiu de 228,9 metri pătrați, cu o chirie de 1.950 de euro pe lună.

Această înțelegere a atras critici privind accesul preferențial la spații închiriate la tarife sub prețul pieței și asocierea cu un grup imobiliar cu legături controversate.

Grupul ONE United Properties, condus de Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu, este cunoscut pentru proiectele sale imobiliare de amploare, dar și pentru multiplele scandaluri juridice. În 2021, ONE a primit o finanțare de 50 de milioane de euro de la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre, condusă de Dimitri Pankin, fost oficial rus. Deși ONE susține că nu are legături cu finanțări din Rusia, această asociere a ridicat suspiciuni.

Reprezentanții ONE au negat orice implicare în finanțarea campaniei lui Mircea Geoană și au declarat că ONG-urile de campanie plătesc chirii conforme cu piața.

Întrebat despre sursele de finanțare ale campaniei sale, Geoană a refuzat să ofere detalii clare, menționând că fondurile provin din donații private. Declarațiile sale nu au reușit să elimine suspiciunile privind eventuale legături între campania sa și interesele grupului ONE.

ONE United Properties a fost frecvent implicat în conflicte cu organizațiile civice din București, care au contestat proiectele imobiliare ale grupului. Printre acestea, ansamblul One Floreasca și proiectele din zona Lacului Plumbuita au fost acuzate că distrug spațiile verzi și cresc nivelul de poluare urbană. ONG-urile au contestat autorizațiile de construcție, dar au pierdut unele procese împotriva grupului.

Cu toate acestea, conexiunile dintre ONE și campania lui Geoană adaugă o dimensiune suplimentară la relațiile deja controversate ale grupului imobiliar cu administrația publică.

Asocierea dintre Mircea Geoană și ONE United Properties pune sub semnul întrebării independența financiară și etica în campania prezidențială a fostului secretar adjunct NATO. Legăturile cu influenții moguli imobiliari și accesul preferențial la spații ridică suspiciuni asupra transparenței campaniei, alimentând o dezbatere aprinsă despre influența mediului de afaceri în politica românească.

Articol integral pe Context

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.