CFR Călători traversează o perioadă critică, confruntându-se cu pierderi financiare uriașe și un management controversat. În timp ce angajații beneficiază de 8 tipuri de sporuri, unele ajungând la 100% din salariu, conducerea companiei, reprezentată de directorul Traian Preoteasa, este în centrul unor controverse legate de achiziții imobiliare de lux, printre care un penthouse de 300.000 de euro și o casă în Dubai.
Sindicaliștii de la CFR Călători amenință cu greva din cauza prevederilor „Ordonanței Trenuleț”, care anulează plata orelor suplimentare, compensându-le doar cu zile libere. Această măsură este considerată imposibil de aplicat, dat fiind deficitul de personal care afectează activitatea feroviară, conducând la anularea a sute de trenuri.
Printre sporurile de care beneficiază angajații se numără:
- Spor de condiții vătămătoare – 10%
- Spor pentru condiții periculoase – 15%
- Spor de noapte – 20%
- Spor pentru proiecte cu finanțare externă – 35%
- Spor pentru muncă în zile de repaus săptămânal – 100%
- Spor pentru muncă în perioada sărbătorilor – 100%
- Spor pentru ore suplimentare – 75%
- Spor de vechime – 25%
Deși angajații sunt nemulțumiți de posibila reducere a acestor beneficii, publicul se întreabă dacă nivelul actual de compensații este justificat, având în vedere performanțele companiei și condițiile precare în care călătoresc pasagerii.
CFR Călători înregistrează pierderi constante, raportând un deficit de 210 milioane de lei în 2023 și datorii totale de peste 1,2 miliarde de lei. Flota de material rulant este învechită, cu o medie de 50 de ani pentru locomotive, dintre care doar 9 au fost modernizate în ultimii 5 ani. De asemenea, compania operează cu 60 de locomotive mai puțin decât ar fi necesar pentru a acoperi rutele actuale.
Traian Preoteasa, actualul director general al CFR Călători, a intrat în vizorul presei din cauza unor tranzacții imobiliare suspecte. În 2023, și-a achiziționat un apartament în Dubai, pe care l-a închiriat cu sume considerabile. De asemenea, în 2020, și-a cumpărat un penthouse de 300.000 de euro în România, pentru care plătea rate lunare de 8.000 de euro, deși venitul său oficial nu depășea 4.700 de euro lunar.
Anchetele jurnalistice au scos la iveală faptul că apartamentul a dispărut din declarațiile de avere, sugerând existența unor tranzacții suspecte, care ridică semne de întrebare cu privire la sursa fondurilor utilizate.
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, acuză conducerea CFR de lipsă de profesionalism și transparență în gestionarea companiei. Reducerea personalului esențial și angajarea unor persoane din cadrul CFR Marfă, companie aflată în dificultate, au contribuit la actuala criză.
„Au tăiat posturile în loc să completeze personalul necesar. În schimb, au crescut numărul de angajați TESA. Acum CFR anulează trenuri pentru că nu mai are mecanici, dar nici nu le plătește orele suplimentare,” a declarat Rodrigo Maxim.
În ciuda promisiunilor de reformă și a alocărilor bugetare semnificative, CFR Călători se confruntă cu o criză profundă, generată de gestionarea defectuoasă și de lipsa investițiilor strategice. Reducerea datoriilor și îmbunătățirea serviciilor pentru călători sunt imperative, însă actuala conducere pare mai preocupată de interesele proprii decât de redresarea companiei.
Problema CFR Călători rămâne un exemplu grăitor al ineficienței și corupției din sectorul public, iar soluțiile trebuie să vină urgent pentru a evita un colaps total al transportului feroviar de călători în România.