Probleme în achizițiile publice și pierderea finanțării PNRR pentru loturile de autostradă din România: A3, A7 și A8 în pericol

0
54

Într-o perioadă în care România depinde în mare măsură de fondurile europene din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), apar noi dificultăți financiare care ar putea afecta finalizarea unor proiecte de infrastructură esențiale, precum Autostrada Transilvania A3, Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8.

Potrivit unor informații obținute de Economedia, 12 contracte de achiziție publică pentru loturi de autostradă au probleme semnificative, care riscă să ducă la pierderea finanțării din PNRR, dacă nu se rezolvă rapid necorelările dintre procedurile de achiziție naționale și europene.

În urma unei analize detaliate a documentelor disponibile, autostrăzile A3 (Transilvania), A7 (Moldovei) și A8 (Unirii) sunt cele mai afectate de neregulile în procedurile de achiziție. Printre loturile de autostradă care riscă să piardă finanțarea se numără:

  1. Lotul UMB de pe Autostrada A3 Transilvania;

  2. Întregul tronson de pe A7 Autostrada Moldovei, între Ploiești și Focșani;

  3. Capetele din Autostrada Unirii A8, între Târgu Mureș și Târgu Neamț.

Aceste segmente au fost identificate ca având proceduri de achiziție publică cu probleme, iar autoritățile se tem că nerespectarea termenelor și a reglementărilor poate duce la pierderea finanțării din PNRR.

Conform documentelor consultate de Economedia, în ultimele luni au fost semnalate probleme grave la procedurile de achiziție publică pentru aceste loturi de autostradă. În special, există necorelări între documentele publicate în platforma națională SICAP (Sistemul Informatic Colaborativ pentru Achiziții Publice) și platforma europeană JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene), ceea ce poate determina pierderea eligibilității pentru fonduri nerambursabile din PNRR.

Mai exact, 12 dintre aceste contracte au fost afectate de erori în ceea ce privește publicarea anunțurilor de licitație și de modificările ulterioare, cum ar fi suspendarea procedurilor de achiziție fără a fi anunțate oficial în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, ceea ce poate duce la invalidarea procedurilor și, implicit, la pierderea fondurilor europene destinate acestor proiecte.

În urma investigațiilor, s-a constatat că 8 contracte de achiziție publică nu au respectat procedura de publicare a eratelor (modificări sau suspendări) în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Iată câteva exemple din lista celor mai afectate proiecte:

  1. Contractul nr. 92/40142/01.07.2020 – pentru „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B”, cu o valoare de 836,9 milioane lei, unde procedura de achiziție a fost suspendată între 12.08.2019 – 10.03.2020, dar fără publicarea în JOUE a acestei suspendări;

  2. Contractul nr. 92/87629/28.12.2020 – pentru „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3A2 și 3B1”, cu o valoare de 1,5 miliarde lei, unde procedura a fost suspendată între 14.08.2019 – 24.06.2020, din nou fără publicarea suspendării în JOUE.

În plus, alte 4 contracte nu au fost complet corect modificate în ceea ce privește termenele sau criteriile de atribuire și nici nu au fost publicate modificările în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, ceea ce pune în pericol validitatea acestor contracte și, implicit, alocarea fondurilor pentru autostrăzile menționate.

În fața acestei situații critice, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a confirmat public existența acestor probleme de achiziție pentru unele segmente din autostrăzile A7 și A8, dar a subliniat că se vor căuta soluții alternative de finanțare pentru a nu lăsa proiectele prioritare, cum sunt cele din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii, să rămână fără suport financiar. Acesta a precizat că problemele de achiziție nu sunt legate de progresul fizic al lucrărilor, ci de neregulile procedurale din cadrul achizițiilor publice.

Cristian Pistol, directorul general al CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), a declarat pentru Economedia că necorelarea între SICAP și JOUE nu se datorează CNAIR, subliniind că CNAIR a respectat procedurile legale și că nu a fost responsabilă de întârzierea publicării eratelor sau a modificărilor cerute de Uniunea Europeană. De asemenea, el a menționat că procesul de licitație a fost prelungit pentru a răspunde clarificărilor solicitate de ofertanți.

Potrivit oficialilor guvernamentali, se caută soluții alternative de finanțare pentru segmentele de pe A7 și A8 care nu vor mai fi susținute din PNRR. Dragoș Pîslaru a dat asigurări că proiectele prioritare din aceste autostrăzi nu vor fi abandonate, dar că va fi necesar un proces de realocare a fondurilor sau chiar găsirea unor surse externe de finanțare pentru a susține continuarea lucrărilor.

De asemenea, Guvernul României se află în discuții cu Comisia Europeană pentru a rezolva aceste probleme de achiziție, pentru a se asigura că autostrăzile A7 și A8 vor beneficia de finanțare în continuare, iar lucrările nu vor suferi întârzieri semnificative.

Având în vedere aceste dificultăți, autoritățile române vor analiza implementarea unor măsuri suplimentare pentru a îmbunătăți procedurile de achiziție publică în viitor. Corelarea mai bună între SICAP și JOUE va fi o prioritate pentru autoritățile contractante, pentru a evita astfel de necorelări care pot duce la pierderea finanțării europene.

În concluzie, pierderea unor segmente din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii din PNRR ar reprezenta o lovitură serioasă pentru proiectele de infrastructură ale României, cu efecte majore asupra dezvoltării economice și mobilității în regiunile respective. Totuși, autoritățile sunt hotărâte să găsească soluții alternative pentru a preveni blocajele și pentru a asigura continuarea lucrărilor.

Sursa foto: Apix

Sursă: Economedia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.