Cristian Anton, în vârstă de 57 de ani, este jurist și fost șef de cabinet al actualului președinte al Camerei Deputaților, Sorin Grindeanu (PSD). În anul fiscal 2024, conform declarației sale de avere, Anton a cumulat venituri totale de 637.000 lei, echivalentul a 125.000 euro, adică peste 10.000 de euro lunar.
În ciuda faptului că are cinci surse de venit, răspunsul său pentru reporterii care l-au întrebat cum își împarte timpul a fost dezarmant de simplu:
„Cum își împarte orice gospodar timpul pentru mai multe activități.”
Conform declarației de avere consultate înainte să dispară de pe site-ul Ministerului Transporturilor, Anton a raportat următoarele venituri pentru anul 2024:
-
273.000 lei – salariu de director juridic la Autoritatea Rutieră Română (ARR), funcție ocupată din 2012.
-
56.000 lei – salariu de șef de cabinet la Ministerul Transporturilor (2021–2025).
-
28.000 lei – indemnizație de membru în Consiliul de Administrație al Aeroportului „Traian Vuia” Timișoara.
-
256.000 lei – indemnizație de membru al Consiliului de Supraveghere al companiei Danube Bridge Vidin – Calafat.
-
24.000 lei – indemnizație de membru în Consiliul de Administrație al Ecoaqua SA Călărași.
Total: 637.000 lei / 125.000 euro.
Este de remarcat că aproape jumătate din bani provin de la Danube Bridge Vidin-Calafat, compania româno-bulgară care administrează podul peste Dunăre.
Podul Calafat–Vidin, inaugurat în 2013, este administrat de compania Danube Bridge Vidin Calafat AD, cu sedii atât în România, cât și în Bulgaria. În consiliul de supraveghere al acestei societăți se află doi reprezentanți bulgari și doi români.
Cristian Anton a fost numit în această funcție în 2022, în timpul mandatului lui Sorin Grindeanu la Ministerul Transporturilor. Pentru această poziție, a încasat 256.000 lei în 2024, echivalentul a peste 4.200 de euro net lunar – adică de patru ori salariul mediu pe economie din România.
Întrebat de reporterii Snoop despre această remunerație, Anton a pasat responsabilitatea:
„Întrebați-i pe cei din Bulgaria, pentru că societatea este în Bulgaria, nu în România.”
Contactat pentru a explica cum reușește să gestioneze cinci locuri de muncă, Anton a declarat:
„Cele mai multe sunt consilii de administrație. Sunt două locuri de muncă pe care le am – unul cu normă întreagă și unul cu jumătate de normă. Restul sunt indemnizații pentru consilii. Cum își împarte orice gospodar timpul pentru mai multe activități.”
Întrebat insistent despre suma totală de 10.000 de euro lunar, Anton a închis conversația, afirmând iritat:
„Haideți că deja divagăm… Declarația e publică, bine?”
A doua zi, însă, declarația sa de avere a dispărut de pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Cristian Anton nu este un personaj necunoscut în politica locală din Timiș. Cariera sa este strâns legată de cea a lui Sorin Grindeanu:
-
2000–2008: consilier local PSD la Timișoara, coleg de mandat cu Grindeanu.
-
2009: numit șef al OPC Timiș, cu sprijinul organizației PSD. Într-un conflict cu Prefectura Timiș, Grindeanu i-a luat apărarea public.
-
2012: devine director juridic la Autoritatea Rutieră Română, funcție deținută și astăzi.
-
2021: odată cu numirea lui Grindeanu ca ministru al Transporturilor, Anton este numit șef de cabinet. Tot atunci intră și în Consiliul de Administrație al Aeroportului Traian Vuia din Timișoara.
-
2022: primește poziția de membru în consiliul de supraveghere al companiei Danube Bridge.
-
2023: apare și în Consiliul de Administrație al Ecoaqua SA Călărași.
Declarațiile publice și CV-ul depus la Aeroportul Timișoara dezvăluie un traseu academic și profesional impresionant, dar și controversat prin densitatea și diversitatea studiilor:
-
Licențe în finanțe-bănci (Universitatea Nicolae Titulescu, Craiova, 1998) și științe juridice (Universitatea Oradea, 2002).
-
Trei masterate: la Înaltul Comisariat ONU pentru Refugiați (2002), Universitatea Europeană Drăgan (2004) și Institutul Diplomatic Român (2011).
-
Doctorat în drept, coordonat de profesorul Dumitru Mazilu (2010).
-
Absolvent al Colegiului Național de Apărare (2015), cu un curs de jumătate de an pe teme de securitate.
Criticii observă că Anton a adunat diplome din multiple domenii, dar cariera sa s-a bazat mai degrabă pe numiri politice decât pe performanță academică.
Un alt element controversat îl reprezintă răspândirea geografică a funcțiilor lui Anton. Acesta cumulează posturi și indemnizații în patru regiuni diferite:
-
București – Ministerul Transporturilor.
-
Banat – Aeroportul Traian Vuia, Timișoara.
-
Oltenia – Podul Calafat–Vidin.
-
Muntenia – Ecoaqua SA, Călărași.
Această distribuție ridică întrebări despre posibilitatea reală de a gestiona responsabil atribuțiile din fiecare instituție, în condițiile în care unele dintre ele presupun ședințe și decizii strategice.
Povestea lui Cristian Anton este ilustrativă pentru un fenomen des întâlnit în România: cumulul de funcții în consilii de administrație și supraveghere, care aduc venituri consistente, dar unde activitatea concretă este minimă.
-
Un post într-un consiliu de supraveghere, cum este cel de la Danube Bridge, este remunerat cu echivalentul a opt salarii minime, deși ședințele sunt rare și scurte.
-
Indemnizațiile de câteva mii de euro lunar sunt plătite din bani publici, prin companii aflate sub control guvernamental sau local.
-
Criteriile de selecție sunt adesea politice, nu profesionale.
Cristian Anton este exemplul clasic al apropiatului de partid care, datorită conexiunilor politice, acumulează funcții în instituții cheie și în companii cu capital de stat.
Veniturile sale de 125.000 de euro pe an arată că, pentru un cerc restrâns de oameni conectați politic, „gospodăria” înseamnă nu administrarea unei familii sau a unui teren agricol, ci gestionarea simultană a mai multor sinecuri.
Dispariția declarației de avere de pe site-ul Ministerului Transporturilor imediat după solicitările jurnaliștilor ridică semne de întrebare cu privire la transparența și responsabilitatea publică.