În urma exploziei covârșitoare din portul Beirut declanșată de arderea necontrolată a azotatului de amoniu depozitat incorect, portalul de știri PS a informat că principalul port maritim al României la Marea Neagră din Constanța are aproape 28.000 de tone de nitrat de amoniu depozitate în diverse depozite din jurul orașului, sau în cele din port. Potrivit Societății Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (conducerea portului), există cinci agenți care transportă acest nitrat de amoniu în România.
Poliția Română ne dezvăluie faptul că: „Azotatul de amoniu este o substanță chimică obținut din amoniac și acid azotic, solidă, cristalină, foarte solubilă în apă. Este utilizat majoritar în agricultură, sub formă de îngrăşământ granulat, folosit pentru fertilizarea în câmp deschis, a culturilor agricole.
Azotatul de amoniu este clasificat de Regulamentul CE nr. 1272, privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și amestecurilor, ca substanță din Categoria 3, solid, oxidant, identificat cu fraza de pericol H272- poate agrava un incendiu, oxidant și fraza de pericol H 319 – provoacă o iritare gravă a ochilor (produsul nefiind periculos, dacă este manipulat corect).
Azotatul de amoniu se descompune la încălzire, la temperaturi de aproximativ 150-170 grade Celsius, în apă și oxid de azot, iar la temperaturi de peste 200 grade Celsius, în special dacă este contaminat cu substanțe organice, reacția de descompunere devine explozivă. Conform fișei de siguranță, oxizii de azot, degajați la descompunerea azotatului de amoniu, sunt extrem de toxici.
Conform prevederilor Legii nr. 49/2018, privind regimul precursorilor de explozivi, din cauza proprietăților explozive (în anumite condiții), azotatul de amoniu este clasificat ca și precursor de exploziv pentru care există obligația raportării furturilor, pierderilor sau disparițiilor semnificative.”
Funcționarii oficiali ai portului din Dakar, capitala Senegalului, au anunțat joi că au solicitat eliminarea a aproape 3.000 de tone de azotat de amoniu din portul orașului – un volum mai mare de compus chimic care a provocat explozia lui Beirut.
Egiptul a reacționat și el prin Ministrul Finanțelor Mohamed Mait: „Ceea ce s-a întâmplat la Beirut ne-a făcut să examinăm propria noastră situație și am scăpat de fapt cantități mari de materiale abandonate și neglijate și periculoase care se aflau în porturi”, a declarat săptămâna trecută, a informat Reuters.
Nitratul de amoniu este în general considerat sigur pentru utilizare ca îngrășământ agricol, dar poate fi periculos în funcție de modul în care este păstrat. A provocat explozii mortale în întreaga lume, inclusiv o explozie din 1947 în Texas City, Texas, care a lăsat sute de morți.
Comerțul global cu nitrați de amoniu valorează miliarde de dolari în fiecare an. Călătorește de-a lungul lanțurilor internaționale complexe de furnizare. Doar un număr mic de țări produc compusul (Rusia este cea mai mare dintre ele), dar mulți îl folosesc.
În unele porturi, scăparea de substanțe chimice poate să nu fie ușoară. În Senegal, Dakar a fost punctul de intrare pentru azotat de amoniu legat de Mali – un vecin african din Vest, fără bloc, al cărui guvern a fost răsturnat într-o lovitură de stat marți. Vecinii săi și-au închis granițele ca răspuns.