
Portul Constanța se confruntă cu potențiale blocaje și întârzieri record, pe măsură ce se așteaptă să gestioneze o cantitate dublă de cereale în sezonul 2023/2024, în comparație cu vârfurile de sezon din anii anteriori.
Acest lucru se datorează fluxului de cereale ucrainene pentru care portul românesc rămâne o alternativă cheie, transmite Reuters.
Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori de cereale și semințe oleaginoase la nivel mondial, a avut porturile la Marea Neagră blocate în urma invaziei rusești din februarie 2022. Condiții actuale indică faptul că tranzitul prin portul românesc Constanța va deveni crucial pentru Ucraina.
Portul Constanța a gestionat deja o treime din totalul exporturilor de cereale ale Ucrainei de la începutul războiului. Volumul manipulat de cereale a crescut cu 21% față de anul trecut, ajungând la 12,17 milioane de tone în primele cinci luni ale anului 2023.
Pe lângă aceasta, autoritatea portuară a anunțat că portul ar putea fi copleșit de volumul de cereale, chiar dacă inițiativa privind cerealele din Marea Neagră este extinsă.
Combinația dintre blocajele de la începutul războiului, care au inclus 700 de vagoane ruginite, și volumul de cereale care se așteaptă să fie gestionat, creează o situație care ar putea genera întârzieri semnificative și blocaje în infrastructura portuară.

În consecință, exportatorii evită deja să semneze contracte pentru livrare la Constanța în lunile iulie-august. În schimb, contractele sunt semnate pentru livrare în septembrie.
Autoritatea portuară a precizat că lucrează la un sistem care să automatizeze fluxul de informații în port, dar nu a putut oferi un termen pentru când acest sistem va fi operațional.
Capacitatea de stocare a portului Constanța, care este de 2 milioane de tone, ar putea fi, de asemenea, supusă unei presiuni semnificative. Aceasta se datorează faptului că fluxurile de cereale trebuie să fie strict separate pentru a permite certificarea originii.
În acest context, Guvernul ia în considerare implementarea unor măsuri pentru a asigura fermierilor români un acces mai bun la portul Constanța în timpul sezonului de recoltare. Acest lucru ar putea restricționa fluxul de cereale ucrainene.
Sunt însă speranțe că, având în vedere recoltele mai mici din acest an ca urmare a războiului, portul va putea gestiona cu succes fluxurile de cereale. „Având în vedere că anul acesta avem recolte mult mai mici, cred că ne putem descurca fără probleme pentru stocuri”, a declarat un analist ucrainean de mărfuri.
