În timp ce trenurile de călători acumulează întârzieri de peste 4,6 ani în primele opt luni din 2023, șefii CFR Călători își majorează indemnizațiile. Totul, în plină perioadă de austeritate bugetară, impusă de premierul Marcel Ciolacu, care făcea apel la „strângerea curelei”.
AGA (Adunarea Generală a Acționarilor) a aprobat, la sfârșitul anului trecut, o creștere a indemnizațiilor cu 3.300 de lei lunar pentru membrii neexecutivi ai Consiliului de Administrație (CA), în ciuda apelurilor guvernului pentru reducerea cheltuielilor publice.
Campioni la întârzieri, primii la majorări
- În 2022, trenurile CFR Călători au acumulat 4,3 milioane de minute întârziere (echivalentul a 8 ani).
- În 2023, în primele 8 luni, întârzierile au fost echivalente cu 4,6 ani, cu o medie de 8 minute întârziere per tren.
- În aceeași perioadă, AGA a decis să majoreze indemnizațiile membrilor CA cu 3.300 de lei lunar, ignorând apelurile premierului la austeritate.
Cine sunt șefii care au beneficiat de creșteri?
1. Florian Bucureanu – „Regele imobiliarelor feroviare”
- Trei venituri din bani publici:
- Pensionar: 118.000 lei/an
- Salariat Tim Rail Cargo: 102.000 lei/an
- Indemnizație CA CFR Călători: +3.300 lei/lună
- Averea declarată:
- 3 case (București, Bușteni, Pasărea)
- 2 terenuri agricole (100.000 mp)
- Tablouri: 8.000 euro
- Depozite bancare: 757.000 lei și 60.000 euro
2. Sorin Georgel Flutur – Omul de partid cu două salarii de la stat
- Funcții și venituri:
- Membru CA CFR Călători: 47.937 lei/an
- Consilier CNCF CFR Iași: 115.806 lei/an
- Administrator Ecopiața SA (Iași): 20.884 lei/an
- Averea:
- 2 apartamente (Iași)
- Teren agricol (Fundu Moldovei)
- Împrumuturi acordate: 122.000 lei
- Familie în sistem: Soția sa este șef secție adjunct la CNCF CFR – 80.594 lei/an
3. Rela Nicoleta Ștefănescu – „De la agricultură la avioane și trenuri”
- Funcții multiple, fără legătură între domenii:
- Director Ministerul Agriculturii
- Membru CA CFR Călători: 43.143 lei
- Membru CA Autoritatea Aeronautică: 39.955 lei
- Membru CA Fondul de Garantare IMM: 61.185 lei
- Membru Comitet Interministerial EximBank: 16.119 lei
- Secretar general Ministerul Investițiilor: 84.804 lei
- Acuzată de interferență într-un dosar penal: În 2012, în scandalul Dosarului Voiculescu, a fost acuzată de intervenții ilegale.
4. Traian Preoteasa – „Directorul cu casa în Dubai”
- Funcții și venituri:
- Director general CFR Călători: 289.319 lei
- Membru CA Metrorex: 37.524 lei
- Averea:
- Apartament în Dubai – Închiriat pentru 120.000 dirhami (31.200 euro/an)
- Casă și teren în București (280 mp)
- Ceasuri: 20.000 euro
- Controverse:
- Acuzat de plagiat (2023, lucrare de doctorat)
- A împrumutat un general SPP (Șucată) și un om de afaceri cercetat de DNA (Ducu Cristinel Dumitru)
5. Gabriel Popa – Profesor cu două salarii de la stat
- Funcții:
- Prodecan la Politehnica București (Facultatea de Transporturi): 168.923 lei
- Membru CA CFR Călători, Metrorex și AFER: 85.214 lei
- Averea:
- Teren și casă în București
- Apartament în Bușteni
- Depozite: 134.000 euro și 368.000 lei
6. Marin Stancu – Dublă funcție în Ministere
- Funcții și venituri:
- Director Ministerul Transporturilor: 195.000 lei
- Membru CA CFR Călători: inclus în venitul total
- Averea:
- Casă și teren în București
- Casă și teren în Zemeș (Bacău)
7. Ionuț Laurențiu Mașala – Omul cu banii de la CNAIR
- Director Economic la CNAIR: 316.444 lei
- Considerat „omul PSD” și principalul decident financiar în CNAIR, unde lucrează și soția sa.
- Fără locuință proprie: Casa a fost vândută pentru 340.000 euro.
Profit de fațadă, pierderi istorice:
În 2024, CFR Călători a raportat un profit de 15 milioane lei, însă:
- În anii precedenți, pierderile au fost de sute de milioane de lei.
- Întârzierile trenurilor rămân un dezastru: 4,6 ani de întârzieri în 8 luni din 2023.
- Vagoane vechi, condiții precare și investiții insuficiente.
În timp ce călătorii suportă întârzieri interminabile, iar statul cere austeritate, șefii CFR își rotunjesc veniturile cu indemnizații generoase.
CFR Călători rămâne un simbol al incompetenței și al clientelismului politic, cu manageri bogați și călători frustrați.