Șeful cancelariei premierului: Am redus cheltuiala de închiriere a maşinilor de zece ori / Am pornit în iunie de la un cost lunar de 850.000 de lei, astăzi suntem la 84.000 de lei

0
47

Mihai Jurca, șeful Cancelariei, a declarat că în doar trei luni costurile au scăzut de zece ori, de la 850.000 de lei pe lună la 84.000 de lei. „Obiectivul nostru a fost să reducem cât mai mult din cheltuielile din banii publici, iar acest lucru a devenit realitate”, a spus Jurca într-o conferință de presă.

În iunie 2025, la momentul preluării mandatului, Cancelaria premierului avea un contract în vigoare cu Regia Autonomă Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS). Contractul prevedea utilizarea a 30 de mașini cu șofer, pentru care costurile se ridicau la 850.000 de lei lunar.

„Am considerat imediat că această sumă este uriașă și că nu poate fi justificată într-o perioadă în care statul trebuie să reducă cheltuielile. Primul pas a fost să reducem numărul la jumătate, ceea ce a însemnat o scădere a costurilor la 425.000 lei pe lună”, a explicat Jurca.

După reducerea inițială, echipa Cancelariei a început să caute soluții pentru a scădea și mai mult cheltuielile. Au fost cerute oferte atât de la RAAPPS, cât și de la cei doi mari producători auto din România – Dacia și Ford.

„Ofertele pe care le-am primit de la RAAPPS, pentru mașini ieșite din garanție și fără șofer, erau de aproximativ 120.000 de lei pe lună. În schimb, Dacia ne-a prezentat o ofertă de doar 80.000 de lei pe lună”, a precizat șeful Cancelariei.

În plus, Ford a venit cu o ofertă inedită: două mașini produse la Craiova, printre care și prima mașină electrică Ford Puma fabricată în România, puse la dispoziția Guvernului printr-un contract de comodat gratuit.

Mihai Jurca a subliniat că în prezent cheltuiala a scăzut de zece ori. „Astăzi costurile lunare sunt de 84.000 de lei. Este o reducere cu 90% față de momentul din iunie, ceea ce arată clar că decizia a fost una corectă. Sigur, acum nu mai avem șoferi pentru toate mașinile, dar consider că eficiența financiară este mult mai importantă”, a declarat acesta.

Jurca a mai menționat că acesta este un contract de leasing operațional, semnat pe o perioadă de trei luni, cu o lună de grație. În paralel, Cancelaria pregătește un contract-cadru pe trei sau patru ani, care ar putea reduce și mai mult cheltuielile.

Reducerea cheltuielilor cu mașinile de serviciu are o semnificație dublă:

  1. Mesaj către opinia publică – Guvernul transmite că banii publici trebuie cheltuiți cu responsabilitate, iar luxul inutil nu mai este tolerat.

  2. Eficiență bugetară – Dintr-o economie de 766.000 de lei pe lună, rezultă o economie anuală de peste 9 milioane de lei.

Aceste fonduri pot fi redirecționate către investiții mai utile: spitale, școli, infrastructură sau programe sociale.

Decizia lui Mihai Jurca scoate din nou în evidență problema cheltuielilor excesive legate de RAAPPS, instituția care administrează patrimoniul de protocol al statului. De-a lungul anilor, RAAPPS a fost criticată pentru costurile mari și pentru modul netransparent în care gestionează resursele.

„Am demonstrat că se poate și altfel. Nu trebuie să ne mai ascundem după tradiții administrative. Este nevoie de transparență și de eficiență”, a spus șeful Cancelariei.

Un alt aspect important al acestei schimbări este faptul că Guvernul a ales să închirieze mașini produse în România.

  • Oferta Dacia: 80.000 lei pe lună pentru întregul parc auto.

  • Oferta Ford: două mașini puse la dispoziție gratuit, inclusiv un model electric.

Astfel, Cancelaria nu doar că a redus costurile, dar sprijină și industria autohtonă. „Mi s-a părut firesc să ne îndreptăm spre producătorii din România. Avem fabrici la Mioveni și la Craiova, și cred că instituțiile statului ar trebui să fie primele care susțin economia națională”, a explicat Jurca.

Decizia vine într-un moment sensibil, când societatea este din ce în ce mai critică față de risipa din administrație. În ultimii ani, sumele cheltuite pentru protocol, transport sau diverse achiziții au stârnit reacții negative.

Reducerea cu 90% a costurilor cu mașinile poate fi percepută ca un semnal pozitiv: Guvernul încearcă să își corecteze imaginea și să arate că ia în serios eficiența financiară.

În următoarele luni, Cancelaria premierului va negocia un contract de lungă durată. Obiectivul este clar: menținerea costurilor la un nivel minim și eliminarea risipei.

„Ne dorim un contract pe trei sau patru ani, pentru a avea stabilitate. În același timp, ne vom asigura că prețurile rămân competitive și că se respectă principiul utilizării eficiente a banului public”, a concluzionat Mihai Jurca.

Sursă: G4Media

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.