Campania națională dedicată persoanelor vulnerabile

0
83

Inspecția socială a desfășurat activităti de verificare în 1.966 UAT, a verificat 40.292 din cei 110.711 titulari de ajutor social și 99.593 de titulari de ajutor social din cei 261.775 și a identificat 4.145 de persoane cu risc mare de vulnerabilitate.

Au fost identificate mii de persoane cu nevoi speciale care scăpau statisticilor oficiale și care nu beneficiau de sprijinul necesar. Câteva exemple relevante de lucruri identificate în timpul acțiunii de inspecție socială:

  • 267 persoane cu afecțiuni de sănătate grave care nu beneficiază de măsuri de protecție specială pentru persoane cu dizabilitate/ invaliditate.
  • 10 copii fără certificate de naștere (fără identitate), pentru care inspectorii sociali au dispus măsuri în consecință.
  • 2.091 copii aflați în familiile beneficiare de ajutor social neșcolarizați, care au abandonat cursurile școlare sau se află în risc de abandon școlar. Au fost dispuse măsuri de sprijin, la nivel local. Alți 15 copii cu probleme de sănătate nu erau cuprinși în învățământul special și au fost dispuse măsuri pentru ca ei să poată avea acces la educație.

Au fost dispuse 11.747 măsuri:

  • 8.512 măsuri aplicate pentru îmbunătățirea activității de organizare și administrare a dosarelor de ajutor social.
  • 2.584 măsuri de sprijin pentru persoane aflate în situații de vulnerabilitate extremă.
  • 186 de sancțiuni UAT-urilor pentru nereguli în evidențierea muncii în folosul comunității, nereguli privind activitatea asistentului social (întârzieri în administrarea dosarelor peste termenul impus de lege), neefectuarea anchetelor la 6 luni sau de câte ori este nevoie, netransmiterea documentelor către AJPIS în termen.
  • 651 măsuri de recuperare a sumelor acordate necuvenit.

,,Realitatea din teren ne-a arătat că personalul din serviciile de asistență nu este nici suficient, nici bine pregătit pentru a-și îndeplini rolul. De exemplu, Legea asistenței sociale 292/2011 prevede la art. 121 că autoritățile locale angajează asistenți sociali sau contractează serviciile acestora cu respectarea raportului de un asistent social la un maxim de 300 de beneficiari. Această prevedere NU este respectată în niciuna din structurile de asistență socială de la nivel local.”, a declarat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan.

În ceea ce privește consilierea pentru ocupare:

  • Au fost contactați 77.224 beneficiari de ajutor social.
  • Au fost consiliate 49.640 persoane.
  • 25.770 persoane au fost mediate în muncă.
  • 14.554 persoane au primit recomandare pentru curs de formare profesională.
  • 13.789 persoane au primit recomandare către programul A DOUA SANSĂ.
  • 5.245 persoane au primit dispoziție de repartizare pe un loc de muncă vacant.

,,Am încheiat deja cu Ministerul Educației un protocol prin care extindem programul A DOUA ȘANSĂ astfel încât să sprijinim aceste aproape 14 000 de persoane vulnerabile să își completeze educația, să poată dobândi o calificare pe baza căreia să își găsească apoi un loc de muncă. Pentru 5.245 de oameni, dispoziția de repartizare nu înseamnă doar că au acces la un loc de muncă, ci și șansa de a ieși din capcana dependenței față de stat și de a-și face un viitor mai bun pentru ei și pentru familiile lor.

Sunt câteva zeci de oameni care s-au angajat deja în urma acestei campanii și cred că ceea ce contează nu este cifra, ci mesajul pe care îl transmit acești oameni celorlalți aflați în situații similare: schimbarea percepției asupra posibilității de a reuși. Pornind de la datele și de la concluziile campaniei, am elaborat o serie de măsuri prin care să oferim sprijin mai consistent persoanelor vulnerabile, inclusiv pe partea de ocupare, și care sunt menite totodată să îmbunătățească sistemul de asistență socială din România:

  • Reglementarea de condiții de acordare și cuantumuri diferențiate ale ajutorului social pentru persoanele vârstnice 65+, care nu beneficiază de un drept de pensie și/ sau nu au venituri din alte surse.
  • Diversificarea serviciilor sociale furnizate persoanelor vârstnice, finanțarea acestora, standarde etc. justificate de faptul că, din datele incluse în Raportul Campaniei se observă că această categorie de persoane este principala categorie de persoane supuse riscului de sărăcie și excluziune socială 31,16% (Legea nr 17/2000).
  • Reglementarea pachetului minim de asistență socială, reprezentând servicii de asistență socială minime obligatorii, acordate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale.
  • Urmărim stimularea încadrării în muncă a persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social prin prelungirea cu 6 luni a perioadei de acordare a acestui drept și după încadrarea în muncă, dacă aceștia se încadrează pentru o perioadă de minimum 12 luni (Legea nr 416/ 2001).
  • Acordarea unui stimulent în valoare de 50 de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport în prima lună de curs de formare profesională pentru beneficiarii de venit minim garantat(Legea nr. 76/2002).
  • Reanalizarea prevederilor Strategiei Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă 2021-2027 și a Strategiei naționale privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2021 – 2027.”, a conchis ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here