ANALIZĂ. Oprirea sau activarea camerei Zoom? Avantajul sau dezavantajul angajaților/managerilor?

0
34

Șefii vor camere pornite pentru apelurile video. Însă, angajații pot avea un argument puternic împotriva apariției pe ecran atunci când nu doresc. ,,Bună dimineața, echipă! Dacă ne-am putea porni cu toții camerele pentru această întâlnire, ar fi grozav.” Este o linie care a devenit un refren obișnuit în epoca lucrului la distanță – dar de care mulți angajați se tem.

Platforme precum Zoom au fost o binecuvântare atunci când au intervenit blocajele din cauza Covid-19, permițând multor oameni să lucreze de acasă. La doi ani și jumătate de pandemie, aceeași tehnologie a devenit și ea un fel de blestem. În zilele noastre, milioane de angajați petrec ore întregi în fiecare zi pe apeluri video, epuizându-se încercând să decodeze limbajul corpului colegilor sau distrași de propria lor imagine de pe ecran. A avea o cameră pornită poate fi adesea văzută ca un semn de angajament; dovada că un angajat este cu adevărat dedicat în munca sa. Experții sugerează, de asemenea, că oprirea camerelor ar putea, împreună cu atenuarea supărării de a apărea mereu pe ecran, să îmbunătățească bunăstarea angajaților – și să facă întâlnirile mai eficiente, pentru început. Cum camerele pornite sunt la ordinea zilei „La începutul pandemiei, era foarte logic că oamenii vor să fie în fața camerei, pentru că trăiam sub premisa că aceasta va fi o pauză de două săptămâni din viața noastră – și așa eram ca, „Vrem să-i vedem pe toți, vrem să ne conectăm”, spune Allison Gabriel, profesor de management și organizații la Universitatea din Arizona, SUA, care a studiat efectele oboselii Zoom.

Experții spun că motivul pentru care încă vedem „camerele pornite” este legat de normele de lungă durată, problematice, legate de prezentism care au precedat pandemia. Din punct de vedere istoric, muncitorii au simțit presiune pentru a fi vizibili în fața șefului. La birou, asta ar putea însemna să lucrezi mult timp, să faci relații sau pur și simplu să găsești modalități de a atrage atenția asupra contribuției tale. Odată ce a început munca de la distanță, acea presiune de a fi văzut s-a mutat către întâlniri virtuale. Personalul a simțit că trebuie să aibă camere pornite pentru ca șefii să-i poată vedea pe ei și angajamentul lor. Cercetările arată că angajații și-au citit bine angajatorii; Datele arată că șefii se tem că personalul ale cărui camere sunt oprite ar putea munci mai puțin. Un sondaj din 2022 a arătat că 92% dintre directori cred că oamenii care își opresc camerele nu au un viitor pe termen lung la companie. Adesea, privim camera ca fiind singurul indicator al logodnei – Allison Gabriel.

Există, de asemenea, un element de micro-management: șefii care le cer angajaților să pornească camerele web schimbă comportamentul de control al biroului în lumea virtuală. „Este cel mai apropiat de ceea ce știm noi: dacă ești manager, ești obișnuit cu vechiul mod de lucru, care era că poți să te cam plimbi pe holuri” pentru a vedea dacă oamenii sunt la birourile lor lucrând, explică Gabriel. După cum bine știu angajații, lăsarea camerelor aprinse pentru orice poate avea un efect negativ și poate exacerba oboseala Zoom: o oboseală legată de factori precum fixarea pe propriul aspect pe cameră și tensiunea cognitivă de a încerca să capteze indicii non-verbale care sunt mult mai ușor de interpretat personal. (Zoom are o funcție care vă ascunde propria față pe ecran, în timp ce este vizibilă pentru alții.) Aceste distrageri pot reduce, de asemenea, productivitatea, dacă angajații „se concentrează pe ei înșiși și pe modul în care ar putea fi percepuți”, mai degrabă decât pe întâlnirea în sine, spune Winny Shen, profesor asociat de studii organizaționale la Universitatea York, Canada.

Oprirea camerelor de luat vederi poate elimina aceste distrageri și permite angajaților să fie mai implicați în întâlnire. Lipsa vizualului ar putea chiar să le permită angajaților să lucreze mai productiv, prin multitasking în timp ce ascultă. „În realitate, ceea ce vreau să fac [în timp ce ascult] este să iau notițe, să caut ceva, să încerc să filtrez și să văd dacă pot contribui la întâlnire”, spune Gabriel.

În plus, o abordare fără camere are potențialul de a crea organizații mai incluzive, spune Gabriel. Cercetările arată că noii veniți în organizații pot experimenta mai multă oboseală Zoom, deoarece ei cred că a-și arăta fața mai des noilor lor colegi este deosebit de important, spune ea. Femeile sunt, de asemenea, afectate, deoarece sunt mai predispuse să lucreze de acasă din cauza îngrijirii copiilor. În plus, aceeași cercetare a constatat că introvertiții experimentează oboseala Zoom mai acut decât extravertiții. Oprirea camerei ar putea ajuta la atenuarea stresului pentru angajații din aceste multe grupuri care ar putea fi cel mai afectați. Care este cea mai bună practică pentru viitor? Vestea bună este că lucrurile s-ar putea schimba.

În timp ce Gabriel crede că vizualul oamenilor la cameră îi ajută cu adevărat pe angajații cărora le este dor de colegi, epuizarea apelurilor video și un impuls mai mare pentru flexibilitate ar putea schimba eticheta Zoom într-o nouă direcție. Unele companii au făcut deja camerele opționale, mai ales că mai multe cercetări afirmă că o abordare opțională a camerelor este mai bună pentru sănătatea mintală a oamenilor. Gabriel spune că ne aflăm într-un „punct de inflexiune, pentru a permite oamenilor să creeze cu adevărat setări de lucru și locuri de muncă care funcționează pentru ei și nu împotriva lor”. Oamenii vor găsi echilibre diferite.

Shen spune că, deși este benefic să vezi oameni la apeluri video, „s-ar putea să nu fie întotdeauna necesar”. Ea sugerează că o echipă ar putea face trei zile întâlniri cu camere (pe săptămână) și două zile fără cameră, sau ceva similar, pentru a atenua oboseala Zoom.

De asemenea, șefii trebuie să aibă încredere în angajați și să accepte că, dacă camerele sunt oprite, asta nu înseamnă că oamenii sunt deconectați. „Adesea, privim la camera ca fiind singurul indicator al angajamentului, dar ce se întâmplă dacă am folosi cu mai multă atenție altor funcții, cum ar fi sondajele și chat-ul, unde nu contează dacă camera cuiva este activată sau nu?” spune Gabriel. Ea spune că Zoom are o mulțime de funcții – în afară de cameră – care demonstrează că angajații participă la întâlniri. Este, de asemenea, esențial, crede ea, ca oricine lansează apelul să aibă tonul potrivit și să le spună participanților că nu este o cerință să aibă camerele pornite – indiferent dacă este liderul unei întâlniri.

Companiile și șefii care încă se angajează să „aprindă camerele” ar trebui să se întrebe de ce cred că au nevoie de ele. Gabriel și Shen subliniază că forța de muncă a funcționat bine la apelurile de tip conferință telefonică de modă veche timp de zeci de ani. A avea noi platforme precum Zoom nu înseamnă neapărat practicile mai vechi sunt depășite. „Doar pentru că tehnologia poate face ceva, nu înseamnă că are întotdeauna sens pentru noi”, spune Shen.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.