Africa de Sud refuză să confiște superyachtul rusesc sancționat. Vasul în valoare de 521 milioane de dolari aparține unui aliat al lui Putin

0
16

Africa de Sud afirmă că va permite unui oligarh rus sancționat să își andocheze superyacht-ul în Cape Town, raportează BBC.

Vasul în valoare de 521 milioane de dolari (472 milioane de lire sterline), care aparține lui Alexei Mordashov – un aliat al liderului rus Vladimir Putin – a părăsit Hong Kong la începutul acestei săptămâni.

Liderii opoziției sud-africane au îndemnat guvernul să confiște iahtul lung de 141 m (465 ft), numit The Nord.

Un purtător de cuvânt al președintelui Cyril Ramaphosa a declarat că acesta nu vede ,,niciun motiv” pentru a se conforma sancțiunilor occidentale.

,,Africa de Sud nu are nicio obligație legală de a respecta sancțiunile impuse de SUA și UE”, a declarat Vincent Magwenya reporterilor din Pretoria.

,,Obligațiile Africii de Sud în ceea ce privește sancțiunile se referă doar la cele care sunt adoptate în mod specific de către Națiunile Unite”, a adăugat Magwenya, precizând că Mordashov nu se află sub nicio sancțiune sponsorizată de ONU.

Țările occidentale și aliații lor au impus sancțiuni împotriva a peste 1.000 de persoane și întreprinderi rusești ca răspuns la invazia Rusiei în Ucraina.

Până în prezent, guvernul lui Ramaphosa a evitat să critice direct Rusia, abținându-se la mai multe voturi ale ONU care au condamnat în mod expres războiul. De asemenea, Pretoria a făcut apel la o soluție negociată pentru a pune capăt conflictului.

Primarul orașului Cape Town, Geordin Hill-Lewis – membru al partidului de opoziție Alianța Democratică – a îndemnat oficialii să blocheze intrarea superiahturilor, scriind pe Twitter că nu ar putea fi ,,niciun loc în orașul nostru pentru complici și susținători ai războiului lui Putin”.

,,Trebuie spus că, până în prezent, comportamentul politicii externe a țării noastre în legătură cu războiul imperialist și ilegal al Rusiei a fost nimic mai puțin decât rușinos”, a adăugat Hill-Lewis într-o altă declarație. ,,Iată o oportunitate de a corecta unele dintre aceste erori de judecată și de a apăra ceea ce este în mod clar corect”.

Nu este clar dacă Mordashov se află de fapt la bordul navei ancorată în . Vorbind duminică pentru presa locală, Hill-Lewis a sugerat că miliardarul călătorea pe iahtul său.

Dar săptămâna trecută, un purtător de cuvânt al oligarhului a declarat pentru Bloomberg News că acesta se afla la Moscova de când iahtul său a ajuns în Hong Kong.

Guvernul din Hong Kong a oferit recent justificări similare atunci când a refuzat să împiedice intrarea superiahturilor, șeful executivului, John Lee, afirmând că orașul va fi responsabil față de sancțiunile ONU, dar nu față de cele ,,unilaterale” impuse de ,,jurisdicții individuale”.

Înainte de război, Mordashov era cel mai bogat om din Rusia. În vârstă de 57 de ani, acesta și-a construit o avere de aproximativ 29,1 miliarde de dolari (25,92 miliarde de lire sterline) prin intermediul companiei sale siderurgice și miniere Severstal.

La începutul conflictului, el a fost vizat de sancțiuni occidentale extinse din cauza legăturilor sale cu Putin. Dar miliardarul a pus la îndoială valoarea acestor măsuri, spunând că nu s-a implicat în politica rusă și că menține o influență redusă la Kremlin.

Mordashov a pierdut deja una dintre navele sale mai mici, Lady M, de 215 picioare, din cauza sancțiunilor occidentale, după ce a fost confiscată de poliția italiană în martie.

Dar se crede că The Nord este cel mai mare bun iaht al său. Vasul este mai mare decât un teren de fotbal și este descris ca fiind una dintre cele mai extravagante ambarcațiuni din lume, potrivit Forbes.

La scurt timp după izbucnirea conflictului din Ucraina, iahtul – care dispune de două platforme pentru elicoptere, o piscină și un cinematograf – a părăsit Seychelles pentru portul Vladivostok, situat în extremitatea estică a Rusiei. Mutarea a fost văzută ca o încercare de a evita soarta lui Lady M.

Dar experții spun că proprietarii precum dl Mordashov se confruntă cu probleme serioase în găsirea unor porturi internaționale capabile să întrețină superiacitele. Cele mai multe sunt în Europa, unde navele ar fi confiscate imediat.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.