Unul dintre cele mai grave accidente feroviare din India din acest secol a provocat 275 de decese și 1.175 de răniți în statul Odisha, precizează BBC.
Ministrul indian al căilor ferate, Ashwini Vaishnaw, a sugerat că o defecțiune a semnalului a putut provoca dezastrul, menționând o „schimbare în sistemul electronic de interblocare” ca posibilă cauză.
Conform ministrului, cauza și persoanele responsabile pentru accidentul mortal al celor trei trenuri au fost identificate, dar nu a oferit detalii. Consiliul Căilor Ferate din India susține însă că există „un fel de interferență de semnalizare”, mai degrabă decât o defecțiune.
Tragedia s-a produs vineri, în jurul orei 19:00 (13:30 GMT), când un tren de pasageri a deraiat după ce s-a ciocnit cu un tren de marfă staționar, iar vagoanele deraiale au lovit un al doilea tren de pasageri care trecea în direcția opusă. Se crede că aproximativ 2.000 de persoane se aflau la bordul celor două trenuri de pasageri.
Dna Jaya Verma Sinha, de la Consiliul Căilor Ferate din India, a declarat că trenurile de pasageri ar fi trebuit să treacă unul pe lângă celălalt pe liniile principale, dar trenul de pasageri Coromandel Express a intrat într-un tren de marfă încărcat cu minereu de fier pe linia de buclă, ceea ce a provocat ridicarea locomotivei și a unor vagoane peste vagoanele grele de marfă.
La momentul accidentului, alt tren de pasageri, Expresul Howrah Superfast Express, aproape că a traversat în direcția opusă, dar două dintre vagoanele sale din spate au fost lovite de Coromandel Express derailed.
O anchetă este în curs de desfășurare pentru a stabili cauza exactă a accidentului. Expertul în infrastructură Partha Mukhopadhyay, de la Centrul de cercetare politică din Delhi, a subliniat că nu ar trebui să fie posibil ca semnalele verzi să fie afișate pe linia principală dacă linia este setată pentru buclă, sugerând că un nivel fără precedent de eșec a avut loc.
Lucrările de salvare au fost finalizate sâmbătă, iar eforturile sunt în curs de desfășurare pentru a îndepărta epavele și a relua traficul feroviar.
India are una dintre cele mai mari rețele de trenuri din lume, cu milioane de pasageri care o utilizează zilnic, dar o mare parte din infrastructura sa feroviară necesită îmbunătățiri.
Trenurile din India pot fi foarte aglomerate, în special în această perioadă a anului, când numărul persoanelor care călătoresc crește datorită vacanțelor școlare. În acest context, siguranța devine o prioritate, iar tragedia recentă a evidențiat necesitatea îmbunătățirilor urgente ale sistemului de semnalizare feroviară.
Premierul indian, Narendra Modi, care a vizitat locul accidentului, a promis că orice persoană găsită vinovată de acest dezastru va fi „pedepsită cu strictețe”. Între timp, oficialii lucrează pentru a identifica cadavrele neidentificate, folosindu-se de fotografii încărcate pe site-urile guvernamentale și, dacă este necesar, de teste ADN.
Acest incident tragic amintește de cel mai grav dezastru feroviar din istoria Indiei, care a avut loc în 1981 în statul Bihar, când un tren de pasageri supraaglomerat a fost aruncat de pe șine și a căzut într-un râu în timpul unui ciclon, provocând moartea a aproximativ 800 de persoane.