Normedia vă oferă în exclusivitate un interviu special cu profesorul Ilie Cățoiu, unul dintre inițiatorii proiectului educațional ,,Școala Caracterelor’’ și autorul ,,Ghidului Magic al Caracterului’’.
Acest proiect inovator, care are ca scop dezvoltarea personală și educațională a copiilor și tinerilor din România, beneficiază și de contribuția semnificativă a profesorului Sandu Zamfirescu, care, la fel ca profesorul Cățoiu, joacă un rol esențial în inițierea și dezvoltarea acestui program denumit ,,Clubul Oamenilor de Caracter”.
Interviul va explora viziunea și obiectivele profesorului Ilie Cățoiu, precum și impactul pe care ,,Școala Caracterelor’’ și ,,Ghidul Magic al Caracterului’’ îl au asupra procesului de învățare și dezvoltare a tinerilor.
- Ce v-a inspirat să inițiați acest proiect, domnule profesor Cățoiu?
Am realizat că tot ce înseamnă valori autentice de viață ale societății, azi, în România, cele cu care generația mea și a colegilor mei au crescut, sunt nu doar ignorate și nebăgate în seamă, au ajuns a fi subjugate nonvalorilor de orice fel: valorile demagogiei administrative și politice românești sunt mai puternice decât cele de caracter, Adevărul este o noțiune ”perimată”, eludarea sau trecerea lui sub tăcere este mai benefică decât recunoașterea realităților.
Ca atare, Munca a rămas o valoare doar pentru cei ce nu au încotro și trebuie să muncească pentru a-și asigura existența, Disciplina în diferitele noastre circumstanțe de viață a ajuns facultativă.
Oricum, Respectul este doar o idee despre ce ar putea fi, prea puțin o certitudine, și multe din Valorile și Virtuțile de Caracter sunt doar cuvinte de laudă în gurile unor indivizi ce nu au nicio taină cu ele.
Și toate acestea sunt normalul celor care azi conduc de multe ori soarta multor domenii de viață socială. Pur și simplu prea mult se bate monedă pe ce unii își închipuie că sunt valorile, nu pe ce sunt cu adevărat. Și aceste stări de fapt se văd și se simt cu adevărat zi de zi mai ales de cei cărora le pasă de valorile mai sus amintite la modul real, autentic și evident. Nu mai pomenim că lăcomia și dorința de putere au ajuns singurele stindarde ale unei clase politice și de funcționari obișnuiți cu recompense mult mai mult decât cu efortul de a le merita.
Meritocrația a ajuns a fi aproape inexistentă la nivel de societate, excepțiile sunt puține, și mai ales acolo unde nu ar putea fi defel contestate sau furate cu grație, cum se ”întâmplă” în restul societății.
În școală, dascălii sunt deseori oripilați în fața gradului de degradare morală la care au ajuns elevii noștrii: spre exemplu, au drept gesturi de prietenie gesturi de violență, cuvinte urâte, uneori nici nu pot fi reproduse, din evidenta pricină a scabroșeniei lor. Alteori cuvintele spuse cu diferite ocazii sunt mai urâte decât orice manifestare verbală posibilă, imaginată de un adult.
Degradarea gândirii și vorbirii sunt o constantă a zilelor noastre, cu efecte groaznice pe termen mediu și lung. Lipsa de întrajutorare, de suport și empatie a ajuns o constantă a necolegialității.
Nu mai există suport al colegilor între colegi, nu mai există sinceritate, ci interes propriu și personal, nu ne mai pasă de celălalt, singurul scop al vieții este preamărirea egoului și satisfacerea propriilor nevoi și doirnțe, în detrimentul prieteniei, colegialității și bunului simț ce altă dată era firescul relațiilor de zi cu zi în școală.
Sătul de toate astea am gândit că ceva trebuie făcut, și așa am creat ”Ghidul Magic al Caracterului” în 2020 și în 2021 Clubul Oamenilor de Caracter, pentru ca cei care au dorința de a susține Educația de Caracter să o poată face într-un cadru organizat în care să se simtă valorizați pe drept, cu reperele de caracter sănătoase respectate, cu susținere și emaptie din partea celor ce sunt pe aceeași lungime cu ei, cu deschidere și muncă pentru construcție personală de caracter, integră și autentică, cu bun simț și respect autentic.
Clubul este contextul existenței unei clase de elită a celor ce consideră că meritocrația este răspunsul autentic la nevoile unei lumi ce crede în Oameni de Caracter, în Principii, Valori, Credințe și Virtuți. Aceștia sunt cei care au sau muncesc să aibă real Atitudini, Deprinderi, Comportamente și Obiceiuri sănătoase, deoarece doar acestea pot construi Oameni de Caracter și pot prezerva civilizația umană pentru evoluție și suport real pe termen mediu și lung.
- Cum definiți ”Educația Caracterului” și de ce considerați că este esențială în societatea de astăzi?
Educația caracterului, așa cum o concepem în cadrul proiectului nostru, este procesul prin care tinerii sunt îndrumați să dezvolte un set solid de valori morale și etice, care să-i ghideze în luarea deciziilor și să le modeleze comportamentul. Este mult mai mult decât simpla instruire a ceea ce este moral în oglindă cu reversul medaliei, imoralul; este vorba despre cultivarea unui simț profund al integrității, onestității, responsabilității, empatiei și respectului reciproc.
Pentru că într-un caracter integru regăsim ceea ce face ca oamenii să fie puternici real, să aibă șansa de a fi modele de viață pentru sine și pentru mediul în care trăiesc și se dezvoltă, cu dorința echilibrului, armoniei, stării de bine.
Într-o eră caracterizată de schimbări rapide și adesea incerte, educația caracterului devine esențială pentru dezvoltarea indivizilor echilibrați, capabili să facă față provocărilor complexe ale lumii contemporane. Aceasta contribuie la formarea unor cetățeni conștienți, care înțeleg importanța implicării civice și care pot lucra împreună pentru binele comun.
Conștiința și conștienta sunt doar două din aspectele cu care un om cu un caracter ales are de-a face constructiv, evolutiv și pe care și le dorește a fi cât mai decent prezente în viața sa.
De asemenea, în contextul actual, marcat de fragmentarea socială și de creșterea polarizării, educația caracterului oferă instrumentele necesare pentru a construi punți între diferite grupuri sociale, promovând înțelegerea și toleranța. Acesta ajută la formarea unei gândiri critice și a unei conștiințe sociale, permițându-le tinerilor să recunoască și să combată inegalitățile și nedreptățile.
Chiar dacă este un proces ce pare imposibil, este singura cale de a aduce diferitele grupuri sociale la același numitor, anume valori care au construit civilizația, așa cum o știm noi azi, în formele sale autentice și constructive.
În plus, într-o epocă în care mass-media și rețelele sociale exercită o influență semnificativă asupra tinerilor, educația caracterului oferă un contrapunct necesar, ajutându-i pe aceștia să filtreze și să evalueze critic informațiile și influențele cu care se confruntă zilnic, un aspect realmente esențial în construcția unor indivizi cu deplin discernământ moral autentic. Acesta le permite să dezvolte o înțelegere mai profundă a propriei identități și a locului lor în lume.
Educația caracterului este fundamentală în societatea de astăzi, deoarece construiește fundația pentru o lume mai etică, mai compasională și mai înțelegătoare. Prin promovarea acestor valori, contribuim nu doar la dezvoltarea individuală a elevilor, dar și la crearea unei societăți mai reziliențe și mai armonioase, pentru că ne-am săturat de conflicte iscate din orgolii și dorințe de expansiune nejustificate de nimic.
Este absurd azi, când există cuceriri inovative evidente ale civilizației prin știință și tehnică, să avem în continuare conflicte pentru teritorii, pentru valori materiale care nu au nimic de-a face cu apanajul deosebit al speciei umane numit inteligență, maturitate și, de ce nu, înțelepciune.
Civilizația umană ar trebui să ne apere de riscurile exacerbării nonvalorilor ca proporție de existență în viața noastră de zi cu zi, dar nu reușește să o facă, din multe motive, reale fiind mai ales incapacitatea de a vedea scopurile fundamentale ale rasei umane pe termen mediu și lung.
- Domnule profesor Cățoiu, dacă îmi permiteți, puteți să ne împărtășiți unele dintre cele mai semnificative experiențe sau realizări ale proiectului până în prezent?
Proiectul „Educația Caracterului – Educația Fundamentelor de Viață” are un impact semnificativ. Am observat transformări remarcabile în comportamentul și gândirea elevilor. Elevii, inițial neîncrezători, au devenit activi și conștienți de importanța comportamentului etic. Părinții și profesorii au raportat schimbări pozitive semnificative în atitudinea elevilor.
Un alt aspect remarcabil a fost organizarea de ateliere și sesiuni interdisciplinare, care au adus împreună elevi de diferite vârste și medii, într-un un dialog constructiv și o înțelegere mai profundă a valorilor comune.
Realizarea de proiecte comunitare de către elevi, care au avut un impact direct asupra comunităților locale, a fost de asemenea o realizare importantă, reflectând aplicarea practică a valorilor și principiilor învățate.
În cele din urmă, colaborarea cu diverse organizații educaționale și comunitare pentru a promova și susține proiectul a extins influența și a consolidat rețeaua de suport pentru educația caracterului.
- Ce provocări ați întâmpinat în implementarea acestui proiect și cum le-ați abordat, domnule profesor Cățoiu?
Implementarea proiectului „Educația Caracterului – Educația Fundamentelor de Viață” nu a fost lipsită de provocări: una dintre cele mai mari a fost rezistența inițială din partea unor elevi și părinți, care percepeau educația caracterului ca fiind mai puțin importantă decât curriculumul academic tradițional.
Pentru a aborda această provocare, am organizat sesiuni interactive și ateliere care au demonstrat aplicabilitatea și relevanța valorilor și principiilor de caracter în viața reală. Noi avem nevoie de consecvența atitudinilor, deprinderilor, comportamentelor și obiceiurilor noastre sănătoase, zi de zi, fără ele am fi goi de esențe, ne-ar fi greu să înțelegem ce înseamnă starea de bine și civilizația pe deplin.
O altă provocare a fost diversitatea contextelor sociale și culturale ale elevilor. Pentru a asigura relevanța și eficacitatea programului pentru toți participanții, am adaptat materialele și metodele de predare pentru a reflecta această diversitate și pentru a promova incluziunea.
Am avut șansa de a avea drept elevi în club tineri cu voința de a reuși să fie independenți, puternici mental, cu dorință de a fi mai buni în zona civilizației actuale, cu respect și considerație pentru o dezvoltare spirituală autentic-integră.
De asemenea, am întâmpinat provocări logistice, precum asigurarea resurselor și a spațiilor necesare pentru ateliere și activități. Prin colaborări cu școli, ONG-uri și alte organizații comunitare, am reușit să depășim aceste obstacole.
- Domnule profesor Cățoiu, v-aș întreba cum a influențat acest proiect perspectivele și atitudinile elevilor față de învățare și viață?
Proiectul „Educația Caracterului – Educația Fundamentelor de Viață” a influențat profund perspectivele și atitudinile elevilor față de învățare și viață. Elevii au început să vadă educația nu doar ca pe o acumulare de cunoștințe, ci ca o călătorie de auto-descoperire și dezvoltare personală. Ei au devenit mai receptivi la ideea că învățarea este un proces continuu, care se extinde dincolo de sala de clasă și include dezvoltarea unui set de valori și principii etice, zi de zi, în toate experiențele și provocările vieții.
De asemenea, am observat o schimbare în modul în care elevii interacționează unii cu alții și cu comunitatea lor. Au devenit mai conștienți de impactul comportamentelor și deciziilor lor asupra altora, dezvoltând o mai mare empatie și respect.
Comunitatea are de câștigat atunci când un elev devine sârguincios în căutarea fundamentelor educației. Acest lucru a fost evident în proiectele lor comunitare și în inițiativele de voluntariat, unde au demonstrat un angajament autentic față de binele comun.
Proiectul a contribuit și la creșterea stimei de sine și a încrederii în abilitățile proprii ale elevilor, încurajându-i să-și asume provocări și să găsească soluții creative la probleme. Aceasta a avut un efect pozitiv asupra aspirațiilor lor educaționale și profesionale, mulți dintre ei devenind mai orientați către obiective pe termen lung și mai motivați să-și urmeze pasiunile.
- Ce feedback ați primit de la elevi, părinți și comunitatea educațională?
Feedback-ul primit de la elevi, părinți și comunitatea educațională în cadrul proiectului „Educația Caracterului – Educația Fundamentelor de Viață” este pozitiv și încurajator, reflectând impactul semnificativ al programului.
- Elevii care au participat la proiect au exprimat o creștere a încrederii în sine și o mai bună înțelegere a importanței valorilor personale și sociale. Mulți au menționat că atelierele și activitățile le-au deschis ochii față de importanța empatiei, integrității și responsabilității. Elevii au raportat, de asemenea, o îmbunătățire a abilităților de comunicare și colaborare, precum și o mai mare conștientizare a impactului acțiunilor lor asupra celorlalți și a mediului.
- Părinții au fost adesea impresionați de schimbările observate în comportamentul și atitudinea copiilor lor. Mulți au remarcat o îmbunătățire în responsabilitatea personală, respectul față de alții și capacitatea de a lua decizii etice. Părinții au apreciat, de asemenea, focusul proiectului pe dezvoltarea caracterului ca o parte esențială a educației, considerându-l un complement valoros la educația academică tradițională.
- Profesorii și consilierii școlari au observat un impact pozitiv asupra climatului școlar, cu o reducere a incidentelor de bullying și o îmbunătățire a relațiilor între elevi. De asemenea, au remarcat o mai mare angajare și participare din partea elevilor în activitățile școlare. Proiectul a fost lăudat pentru abordarea sa inovatoare și cuprinzătoare în educația caracterului, fiind văzut ca un model valoros pentru alte școli și comunități.
- Organizațiile partenere, inclusiv ONG-uri și alte entități educaționale, au apreciat proiectul pentru abordarea sa practică și efectivă în abordarea educației caracterului. Acestea au recunoscut valoarea proiectului în promovarea unor valori universale și în creșterea conștiinței sociale și responsabilității în rândul tinerilor.
Feedback-ul primit a evidențiat succesul proiectului în atingerea obiectivelor sale, arătând un impact pozitiv semnificativ nu doar asupra elevilor individuali, ci și asupra comunităților școlare și mai largi. Aceste răspunsuri pozitive ne oferă un stimulent puternic pentru continuarea și extinderea proiectului, subliniind necesitatea și relevanța educației caracterului în societatea contemporană.
- Domnule profesor Cățoiu, ce mesaj doriți să transmiteți celor care doresc să se alăture acestei inițiative?
Educația caracterului este un drum valoros și profund necesar în societatea actuală. Nu există viață de succes în afara valorilor și principiilor de caracter. Prin implicarea dumneavoastră, puteți face o diferență semnificativă în viețile tinerilor și, prin extensie, în comunitatea mai largă. Pentru că Educația reală de Caracter presupune trei factori: interesul primar al elevului, sprijinul necondiționat al părinților (părintelui), suportul educațional implicit al dascălului, ce își asumă rolul de Mentor sau Model de Viață pentru acest tânăr.
Pentru dascăli, termenul generic potrivit acestui context, acest proiect oferă o oportunitate de a merge dincolo de curriculumul tradițional și de a influența pozitiv definitoriu dezvoltarea morală și socială a elevilor. Pentru părinți, este o șansă de a contribui la o educație mai cuprinzătoare și echilibrată pentru copiii lor, de a reașeza valorile civilizației umane acolo unde mereu au influențat major: în zona de descoperire, cunoaștere și dezvoltare personală.
Îndemn pe toți cei interesați să se implice cu toată deschiderea, curiozitatea și angajamentul de care pot da dovadă. Fie că vă alăturați ca voluntar, donator sau pur și simplu ca susținător al cauzei, contribuția dumneavoastră este valoroasă și esențială pentru succesul acestui proiect.
Indiferența nu este o cale, nu construiește nimic neimplicarea. Împreună, putem construi o societate în care educația caracterului este prima condiție a unei civilizații responsabile, mature, chiar inteligente, și de ce nu, chiar înțelepte. Pentru toate acestea răspunsul este Educația de Caracter, cu toate cele ce servesc acestui scop uman nobil, Evoluția speciei umane, precizează în final domnul profesor Cățoiu.