PSD-PNL a cheltuit într-o lună cât cheltuiește într-un an pe reclame o mare companie din primele 20 din România. Este fără precedent ca un partid sau o coaliție să investească atât de mulți bani într-o campanie electorală, precizează SNOOP.
- 37 de județe cucerite din 41
- 19 mandate europarlamentare câștigate din 33
Aceasta este performanța politică a Coaliției de guvernare, obținută cu o investiție colosală în publicitate.
Noutatea alegerilor din 9 iunie 2024 a fost comasarea alegerilor europarlamentare și locale. Legea a permis televiziunilor să încaseze bani doar pentru europarlamentare, iar partidele au plătit pentru „factura de europarlamentare,” deși unele mesaje din spațiul public erau legate de alegerile locale.
Documentarea Snoop arată sumele cheltuite de partide pe publicitate, raportate către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Aceste sume sunt defalcate pe TV și online sau puse la comun, variind în funcție de partid.
Pe lângă aceste sume, se adaugă peste 250 de milioane de lei (50 de milioane de euro) plătite de PSD și PNL în ultimii trei ani pentru „cumpărare de imagine favorabilă” pe site-urile de știri, în special pe cele ale televiziunilor.
PSD a cheltuit cele mai mari resurse financiare pentru promovare pe televiziuni și online, cheltuind 6 milioane de euro. Aceste sume provin din contribuțiile candidaților și nu din subvenția de la stat. Totuși, statul român va rambursa aceste sume partidelor care au trecut pragul electoral de 3%, transformând astfel cheltuielile inițiale private în bani publici.
Omul de afaceri George Becali a împrumutat PSD cu 500.000 de euro, sumă ce urmează să fie returnată după alegeri, când partidul va primi rambursarea de la stat.
PSD
PSD a folosit agenții de publicitate pentru a încheia contracte cu televiziunile și site-urile. Principala agenție utilizată a fost Concept Media Management SRL, deținută de Brândușa Vlanga și Ciprian-Gabriel Scrieciu. Spoturile PSD au fost difuzate pe Antena 3, RTV, Digi24, Realitatea și B1.
Spoturi populare:
- „Dacă nu vrei să-ți crească prețurile la energie, gaze și alimente, dacă vrei să-ți crească pensia sau salariul, pe 9 iunie, oriunde te-ai afla, pune ștampila pe cei trei trandafiri. Votează românește! Votează PSD!”
- Clipuri cu mesajele de campanie au adunat milioane de vizualizări pe Youtube și rețelele sociale.
PNL
PNL a folosit firma Avandor Internațional SRL pentru promovarea online, cheltuind 4.86 milioane de lei. Contractele pentru televiziuni au fost încheiate cu DBV Media House (grupul Realitatea) și Campus Media TV SRL (grupul Digi24).
AUR
AUR a cheltuit peste 15 milioane de lei pentru promovarea la TV și online, utilizând firma DGI Multimedia Design SRL. Alte contracte au fost încheiate cu Global Impex Distribution SRL, condusă de Claudiu-Florin Asimionesei.
Nicio companie din România nu își permite o investiție lunară în publicitate echivalentă cu cea realizată de Alianța PSD-PNL în campania din 2024.
Investițiile masive în publicitate de către coaliția PSD-PNL au contribuit semnificativ la obținerea unui scor electoral impresionant, demonstrând puterea resurselor financiare în influențarea rezultatelor electorale.
