La jumătatea lunii iulie 2024, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Ilfov, aflată în subordinea Consiliului Județean, a atribuit un contract în valoare de aproape 30.000 de euro unei firme care urma să realizeze o analiză a nevoilor copiilor din județ expuși riscului de sărăcie.
Acest contract aparent banal dezvăluie, însă, un întreg lanț de influențe politice și relații personale, care duc până la vârful Guvernului României, mai exact la Nicolae Ciucă, fost premier și președinte al Partidului Național Liberal (PNL).
Contractul a fost atribuit unei firme nou-înființate, Red Ties SRL, care are doar un angajat declarat la Ministerul Finanțelor. Patronul firmei este Corvin Nedelcu, fost cadru în Serviciul de Pază și Protecție (SPP) și fost secretar general în diverse ministere, inclusiv Ministerul Mediului, unde a fost numit de Nicolae Ciucă, pe atunci premier al României. În plus, Corvin Nedelcu și Nicolae Ciucă sunt colegi din Școala Militară de Ofițeri Activi „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, actuala Academie a Forțelor Terestre.
Cum a fost atribuit contractul de 30.000 de euro
Pe 17 iulie 2024, DGASPC Ilfov a atribuit firmei Red Ties SRL un contract pentru realizarea unei analize de nevoi pentru copiii din județ aflați în risc de sărăcie. Această analiză era necesară pentru ca județul să poată accesa fonduri europene prin Programul de Incluziune și Demnitate Socială, un program de finanțare care vizează reducerea disparităților sociale, în special în rândul copiilor. România are una dintre cele mai mari rate de copii expuși riscului de sărăcie din Uniunea Europeană, cu 41,5% în 2020, conform datelor oficiale.
Cu toate acestea, firma Red Ties SRL nu are experiență relevantă în cercetare sau analiză socială, fiind înființată abia în 2023 și având un singur angajat. Această discrepanță între cerințele contractului și capacitățile firmei ridică serioase semne de întrebare cu privire la modul în care a fost ales furnizorul de servicii.
La scurt timp după atribuirea contractului, reporterii Buletin de București au solicitat clarificări DGASPC Ilfov cu privire la procesul de selecție și la competențele firmei câștigătoare. În mod surprinzător, instituția a răspuns că între timp a decis să renunțe la contract, deși acesta apare în continuare ca valid în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Reprezentanții DGASPC au susținut că au avut o întâlnire cu furnizorul de servicii și au concluzionat că „procesul de realizare a analizei nu este realizabil”, fără a oferi alte detalii.
O firmă fără experiență, dar cu conexiuni politice solide
Corvin Nedelcu, patronul firmei Red Ties SRL, nu este un nume necunoscut în cercurile guvernamentale. El a fost numit secretar general în Ministerul Mediului în iulie 2022, în timpul mandatului de premier al lui Nicolae Ciucă. Anterior, Nedelcu a ocupat poziții-cheie în mai multe instituții strategice, precum Romsilva, Romatsa, Banca de Import-Export a României și Administrația Națională de Meteorologie. De-a lungul carierei sale, a beneficiat de multiple numiri în consilii de administrație, toate la companii de stat, poziții pentru care a fost remunerat generos.
Legătura personală dintre Nedelcu și Ciucă este evidentă. Cei doi au fost colegi la Școala Militară de Ofițeri Activi „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, în anii 1980, o instituție de învățământ militar cu un regim de cazarmă închis, în care absolvenții erau practic forțați să interacționeze constant. Deși Nicolae Ciucă a negat că ar fi fost coleg cu Nedelcu, surse din cadrul instituțiilor militare susțin că o astfel de afirmație este improbabilă.
În ultimii doi ani, firmele lui Corvin Nedelcu au primit mai multe contracte publice de la diverse instituții controlate politic de PNL, în special în județul Ilfov. Spre exemplu, Consiliul Județean Ilfov, condus de liberalul Robert Thuma, a atribuit firmei European Money Strategy SRL, deținută de Nedelcu, un contract de peste 20.000 de euro pentru consultanță în fonduri europene.
O avere impresionantă, acumulată în tăcere
Declarația de avere a lui Corvin Nedelcu, depusă în iunie 2024, arată că fostul ofițer SPP și funcționar guvernamental a acumulat o avere considerabilă. Nedelcu deține bijuterii în valoare de 50.000 de euro, tablouri de 60.000 de euro și ceasuri de lux evaluate la 85.000 de euro. În plus, conturile sale bancare și de investiții însumează peste 100.000 de euro.
Aceste sume impresionante au fost acumulate în mare parte din funcțiile publice ocupate de Nedelcu, dar și din afacerile sale private. În 2023, el a încasat în medie 35.000 de lei lunar din diverse funcții în Guvern și în consilii de administrație, la care se adaugă o pensie de 4.000 de lei.
Întrebări fără răspuns: Cum a ajuns DGASPC să încredințeze contracte firmelor fără experiență?
Cazul atribuirii contractului către firma lui Corvin Nedelcu ridică întrebări serioase cu privire la transparența și corectitudinea procedurilor de achiziție publică în România. De ce o firmă fără experiență semnificativă în analiza socială a fost selectată pentru un contract de o asemenea importanță? Care au fost criteriile de selecție și de ce a fost firma preferată, având în vedere că există multe alte companii specializate care ar fi putut realiza analiza de nevoi a copiilor defavorizați din Ilfov?
În ciuda încercărilor reporterilor de a obține un răspuns clar, reprezentanții DGASPC Ilfov au oferit explicații vagi și contradictorii. În cele din urmă, instituția a declarat că nu va continua colaborarea cu firma Red Ties SRL, dar în SEAP contractul rămâne activ.
Acest caz ilustrează cum relațiile personale și politice influențează alocarea resurselor publice în România. Firme fără experiență semnificativă primesc contracte bănoase datorită conexiunilor cu persoane influente din Guvern, iar procedurile de achiziție publică sunt adesea opace și lipsite de competitivitate reală.
Legăturile dintre Corvin Nedelcu și fostul premier Nicolae Ciucă, deși negate oficial, ridică suspiciuni cu privire la influența personală în procesul de numire și contractare. Pe măsură ce investigațiile continuă, rămâne de văzut dacă acest caz este doar vârful aisbergului într-o rețea mai largă de influențe politice și interese private în detrimentul resurselor publice.