Principalele partide politice din România și-au orientat cea mai mare parte a subvențiilor de la stat către presă și propagandă, conform unui raport detaliat al Autorității Electorale din România (AEP), citat de romania.europalibera.ro.
Potrivit raportului AEP, Partidul Social Democrat (PSD) a primit subvenții de 76,3 milioane de lei în primele nouă luni ale lui 2023, cheltuind peste 62 de milioane de lei, majoritatea (67,42%) pe presă și propagandă. Partidul Național Liberal (PNL) a înregistrat o tendință similară, cu 57,6 milioane de lei primiți și peste 50 de milioane de lei cheltuiți, 67% din acest total fiind destinat aceluiași scop.
Partidul Mișcarea Populară (PMP) a raportat venituri din fonduri publice de 2,5 milioane de lei și cheltuieli de 4,3 milioane de lei, dedicând un sfert din aceste cheltuieli presei și propagandei. De asemenea, Uniunea Salvați România (USR) a primit 31 de milioane de lei, cheltuind 33,8 milioane de lei, cu o treime din aceste fonduri destinate presei și propagandei.
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a avut venituri de 13,7 milioane de lei, dar cheltuielile au depășit 18,6 milioane de lei, majoritatea fiind direcționate către investiții în bunuri mobile și imobile. Pro România, un partid mai mic, a avut venituri de 4,9 milioane de lei și a cheltuit 2,2 milioane de lei, majoritatea fondurilor fiind utilizate pentru onorarii juridice.
Europa Liberă a dezvăluit într-o serie de articole modul în care partidele folosesc banii publici pentru „publicitate pozitivă”, o practică care a fost criticată în raportul Departamentului de Stat al SUA privind drepturile omului. Se susține că aceste practici influențează negativ rolul democratic al presei și transparența informațiilor.
Un proiect legislativ propus de fostul președinte AEP, Constantin Mitulețu Buică, ar fi limitat cheltuielile partidelor pentru presă și propagandă la 30% din subvenții, dar acesta nu a fost încă adoptat. Toni Greblă, actualul președinte AEP, afirmă că orice modificare a legislației electorale în acest moment ar fi problematică, având în vedere apropierea alegerilor și recomandările Comisiei de la Veneția.
Cheltuielile partidelor politice din România pentru presă și propagandă, finanțate din subvenții de stat, ridică semne de întrebare privind utilizarea eficientă și transparentă a fondurilor publice. Această situație subliniază nevoia unei reglementări mai stricte și a unui control mai riguros asupra modului în care partidele politice utilizează bugetul public pentru activitățile de comunicare.
