Un nou dosar DNA scoate la iveală mecanismele prin care contractele publice de milioane de euro au fost direcționate, ani la rând, către o firmă „abonată” la Registrul Auto Român (RAR). Afaceristul Cătălin Daniel Bușe, patronul Euro Quip Internațional SRL, este acuzat că i-a promis o mită de 1,15 milioane de lei directorului general al RAR, Mihai Alecu, în schimbul atribuirii unui contract de aproape 19 milioane de lei, fără TVA. Intermediarul ar fi fost Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor și figură influentă în PSD.
Cazul nu este unul izolat. Datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) arată că firma lui Bușe a câștigat 14 contracte cu RAR, din 2019 până în prezent, cu o valoare cumulată de peste 70 de milioane de lei. Penultimul dintre acestea, semnat în 2022, a fost de 27,68 milioane de lei și a fost atribuit, la fel ca cel investigat de DNA, printr-o licitație cu un singur ofertant.
Potrivit procurorilor DNA, totul a început în septembrie 2025, când RAR a lansat o licitație pentru „achiziționarea de servicii de întreținere și service permanent a echipamentelor de diagnosticare tip VLT”. Aceste echipamente sunt esențiale pentru activitatea instituției, fiind utilizate la verificarea tehnică a autovehiculelor.
Valoarea estimată a contractului a fost de 20,9 milioane de lei, fără TVA, adică aproximativ 4,2 milioane de euro. Anunțul a fost publicat inclusiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, ceea ce ar fi trebuit să asigure o competiție reală.
În realitate, la licitație s-a înscris un singur ofertant: Euro Quip Internațional SRL, compania controlată de Cătălin Daniel Bușe.
Anchetatorii susțin că, imediat după lansarea procedurii, Bușe a apelat la Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor și apropiat al conducerii PSD, pentru a-și asigura atribuirea contractului. Cuc ar fi intermediat discuțiile dintre afacerist și directorul general al RAR, Mihai Alecu.
Conform documentelor din dosar, Cuc a cerut garanții verbale că Bușe va plăti o mită de 6% din valoarea contractului, adică aproximativ 1,15 milioane de lei (echivalentul a 230.000 de euro).
Contractul-cadru a fost atribuit pe 21 noiembrie 2025, la o valoare finală de 19.014.372 lei, fără TVA. În aceeași zi a fost semnat și primul contract subsecvent, în valoare de 5,24 milioane de lei.
La momentul atribuirii contractului, Registrul Auto Român era condus de Mihai Alecu, numit în august 2023, când Ministerul Transporturilor era condus de Sorin Grindeanu, actualul lider al PSD.
Numirea a fost controversată încă de la început. Alecu fusese anterior director al Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), instituție din care fusese demis chiar de Grindeanu, în aprilie 2022.
Mihai Alecu este fiul lui Niculae Alecu, fost primar al localității Odobești, județul Dâmbovița, personaj cu traseu politic oscilant între PSD și PNL.
Analiza SEAP arată că Euro Quip Internațional SRL este una dintre firmele „abonate” la banii RAR. Din 2019 până în prezent, compania a câștigat 23 de licitații publice, dintre care 14 au fost organizate de Registrul Auto Român.
Valoarea totală a contractelor cu RAR depășește 70 de milioane de lei, adică aproximativ 14 milioane de euro. Majoritatea au avut ca obiect exact același tip de servicii: întreținerea și service-ul echipamentelor de diagnosticare VLT.
Unul dintre cele mai mari contracte obținute de firma lui Bușe a fost atribuit pe 11 august 2022, când RAR era condusă de Alina Niță, actualul director financiar al Regiei.
Valoarea contractului: 27,68 milioane de lei. Procedura: licitație cu un singur ofertant. Obiectul: identic cu cel al contractului investigat acum de DNA – service și întreținere pentru echipamentele VLT.
Este, practic, penultimul mare contract semnat de RAR cu Euro Quip Internațional înainte de cel din 2025.
Contactată de jurnaliști, Alina Niță a respins orice suspiciune de intervenție sau favorizare.
„Este o societate care are contracte cu RAR de foarte mult timp. Nu am nicio relație cu domnul Bușe. Îl cunosc din vedere”, a declarat aceasta, adăugând că nu are detalii despre dosarul DNA și că întrebările ar trebui adresate prin biroul de presă.
Declarația nu explică însă de ce, în mod repetat, procedurile organizate de RAR au atras un singur ofertant, același, pentru contracte de zeci de milioane de lei.
Registrul Auto Român este o instituție-cheie a statului, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, cu atribuții esențiale în siguranța rutieră și reglementarea pieței auto. Este, totodată, una dintre cele mai bogate regii autonome, cu venituri consistente din taxe și servicii.
De-a lungul anilor, RAR a fost frecvent menționată în anchete jurnalistice și dosare penale privind contracte cu dedicație, achiziții supraevaluate și legături politice la vârful conducerii.
Dosarul Bușe–Cuc–Alecu pare să confirme un tipar clasic:
-
licitații publice cu un singur ofertant;
-
firme „abonate” la aceleași tipuri de contracte;
-
intermediere politică la nivel înalt;
-
comisioane ilegale calculate procentual din valoarea contractelor.
În acest context, cele 14 contracte obținute de Euro Quip Internațional cu RAR nu mai par o coincidență, ci rezultatul unui sistem bine rodat, tolerat sau chiar protejat la nivel instituțional.
Ancheta DNA este în desfășurare, iar procurorii urmează să stabilească exact rolul fiecărei persoane implicate, inclusiv dacă și alte contracte atribuite firmei lui Bușe au fost obținute prin mecanisme similare.
Cert este că dosarul readuce în prim-plan vulnerabilitatea marilor regii autonome, unde contractele de zeci de milioane de lei pot fi direcționate ani la rând către aceiași beneficiari, cu costuri uriașe pentru bugetul public și cu o concurență doar mimată.
Pentru moment, Registrul Auto Român rămâne exemplul clasic al unei instituții în care puterea administrativă, influența politică și interesele private s-au intersectat periculos, în detrimentul transparenței și al interesului public.
FOTO: Inquam Photos






