Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, a lansat în dezbatere publică ghidul de finanţare pentru transport public ecologic în aglomerările urbane.

Programul de finanţare are prevăzut un buget de 480 de milioane de lei pentru anul 2020 şi vizează îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Prin intermediul acestui program primăriile pot achiziţiona vehicule mai puţin poluante.

Costel Alexe: ”Avem la dispoziție 480 de milioane de lei, prin Administrația Fondului pentru Mediu, pentru finanțarea achiziției de mijloace de transport public ecologice.
Prin accesarea acestui program, primăriile vor putea achiziționa mijloace de transport 100% electrice – autobuze electrice, troleibuze, tramvaie, dar și autobuze electric-hibride sau alimentate cu gaz natural comprimat (GNC).


Valoarea finanțării poate fi de maxim 80% din proiect și ea variază în funcție de numărul de locuitori. Pentru localitățile sub 50.000 de locuitori este de 1 milion lei, între 50.000 și 250.000 locuitori – 40 milioane lei, iar cele cu peste 250.000 de locuitori pot primi o finanțare de până la 53 milioane lei.


Ne adresăm în prima fază celor 14 aglomerări cu depășiri frecvente ale valorilor maxime. Este vorba despre municipiile: București, Bacău, Brăila, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara, la care se adaugă orașul Măgurele din județul Ilfov și comuna Brazi din județul Prahova.


Dacă primăriile vor da dovadă de responsabilitate și vor accesa integral acești bani, cca 320 de mijloace de transport ecologice vor circula, în viitorul apropiat, pe străzile orașelor din România.


În primul rând, reducem emisiile de CO2 și particule în suspensie provenite de la actualele vehicule utilizate. Vă spuneam că 10% din emisiile de CO2 ale unui oraș sunt provocate de autobuzele urbane. Prin implementarea programului, sperăm să reducem această valoare la jumătate, cel puțin în orașele beneficiare.


În plus, înlocuirea vehiculelor vechi cu unele noi și moderne vor face mult mai atractive, pentru cetățeni, rețelele de transport public local. Asta înseamnă că tot mai mulți români vor renunța la mașinile personale, în favoarea transportului public. Rezultă mai puține mașini pe străzi, deci mai puțină poluare.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here