A fost adoptat proiectul prin care angajații pot alege să-și continue activitatea și după vârsta de pensionare

0
76
RECLAMĂevomag.ro

A fost adoptat în ședința de Guvern proiectul de lege care reglementează condițiile în care angajații își pot prelungi, la cerere, activitatea până la vârsta de 70 de ani.  În România sunt astăzi peste 102 000 persoane de peste 65 de ani care au contract de muncă sau raport de serviciu, conform declarațiilor depuse de angajatori.

Proiectul urmărește câteva obiective:

  • Avantajul competitiv al forței de muncă aproape de pensie, se fructifică astfel experiența vastă a angajaților, ajunși pe cadrul legal actual, la vârsta pensionării;
  • Echitate pentru cei care activează în sistemul public – reglementarea acestui cumul a fost cerută și așteptată în primul rând de angajații sectorului public și reprezintă un angajament politic al coaliției, care acum devine realitate;
  • Crește baza de contributivitate la sistemul de pensii printr-o măsură stimulativă opțională – după împlinirea vârstei de 70 de ani, persoana poate solicita recalcularea pensiei în sistem public, avantajul constând în majorarea punctajelor lunare și anuale;
  • Determina instituțiile să-și reașeze politica de resurse umane – Pensionarea de la stat și revenirea tot la stat, eventual pe funcții special create, nu a fost niciodată și nici nu poate deveni o politică de personal modernă, de tip european. Una din consecințele evidente este că acest obicei blochează avansarea profesională a multor angajați, și nu doar a celor foarte tineri, în instituții dintre cele mai diverse.

Proiectul vine în sprijinul tuturor angajaților care au vârsta de pensionare și pot să-și prelungească activitatea, la cerere, nu au nevoie de acord din partea angajatorului și se pot pensiona oricând în intervalul de până la împlinirea vârstei de 70 de ani.

Pentru cei care optează să activeze în sectorul public până la vârsta de 70 de ani sunt introduse o serie de reglementări speciale:

  • Pensia nu poate fi cumulată cu salariul. Angajații din sectorul public care sunt și în pensie au obligația ca, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, să opteze fie pentru continuarea activității până la 70 de ani, cu suspendarea plății pensiei, fie pentru suspendarea contractului / raportului de serviciu și intrarea în pensie;
  • Pentru cei care nu își exprimă această opțiune în termenul prevăzut, intervine încetarea de drept a contractului individual de muncă, a raportului de serviciu sau actului de numire, iar sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie vor fi recuperate de la pensionari.

Au fost introduse unele excepții de la regula suspendării pensiei pe perioada activității ca salariat în sectorul public:

  • Persoanele alese în funcții de autoritate sau demnitate publică sau celor pentru care durata mandatului este prevăzută de Constituție – excepție introdusă pentru ca legea să fie constituțională;
  • Persoanele care beneficiază de drepturi de autor;
  • Personalul didactic de predare pensionat încadrat în regim de plata cu ora;
  • Pensionarii încadrați în gradul III de invaliditate;
  • Membrii Academiei Române;
  • Asistenții personali ai persoanelor cu handicap;
  • Asistenții maternali;
  • Îngrijitorii la domiciliu pentru persoana vârstnică.

Proiectul prevede obligații care revin angajatorului, precum și sancțiuni pentru neîndeplinirea acestora:

  • Informarea salariaților cu privire la drepturile pe care le au prin acest act normativ;
  • Încetarea raporturilor de muncă dacă se constată neîndeplinirea de către angajat a obligației de a opta între pensie și salariu în termenul prevăzut, sub sancțiunea amenzii (100 000 lei);
  • Informarea casei de pensii competente asupra situației celor care au optat pentru menținerea în activitate în termen de 30 de zile de la exprimarea opțiunii, sub sancțiunea amenzii de 10 000 lei.

 

RECLAMĂcartepedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here