
Bilanțul accidentului feroviar de marți din Grecia a crescut la 57 de morți. Eleni Zaggelidou, unul dintre cei zece medici legiști care lucrează la anchetă, a declarat că a fost prelevat ADN de la 57 de cadaver, scrie BBC.
Un ministru al guvernului a declarat că austeritatea din timpul crizei economice din Grecia din anii 2000 a contribuit la lipsa de investiții în căile ferate.
Lucrătorii feroviari au organizat joi o grevă de o zi în urma dezastrului, acuzând neglijența guvernului.
Peste 2.000 de persoane au protestat pentru a doua zi în Atena și Salonic, șocate de dezastrul din apropierea orașului Larissa.
„Suntem supărați pe companie, pe guvern și pe guvernele trecute care nu au făcut nimic pentru a îmbunătăți condițiile din căile ferate grecești”, a declarat pensionarul Stavros Nantis la Atena.
At least 36 people were killed after a train with 350 passengers aboard collided with a freight train in northern Greece. Two of the carriages “basically don’t exist anymore,” a regional governor said.https://t.co/i9LmCUt2rN pic.twitter.com/YzDoxOK5Eo
— The New York Times (@nytimes) March 1, 2023
Echipele de salvare continuă să treacă prin vagoane arse și îndoite, căutând victime.
Acesta a fost „cel mai dificil moment”, a declarat salvatorul Konstantinos Imanimidis pentru agenția de știri Reuters, deoarece „în loc să salvăm vieți, trebuie să recuperăm cadavre”.
Un serviciu de pasageri care transporta 350 de persoane s-a ciocnit cu un tren de marfă, marți, cu puțin înainte de miezul nopții, după ce au ajuns pe aceeași cale ferată – ceea ce a făcut ca vagoanele din față să fie cuprinse de flăcări.
Greva lucrătorilor feroviari a început la ora locală 06:00 (04:00 GMT), afectând serviciile feroviare naționale și metroul din Atena.
Mulți din Grecia consideră că accidentul a fost un accident care aștepta să se întâmple, iar sindicatul a acuzat „lipsa de respect” a guvernelor succesive față de căile ferate grecești pentru că a dus la acest „rezultat tragic”.
În timpul unei vizite la un spital unde s-au adunat rudele celor dispăruți, Zoe Rapti, ministrul adjunct al sănătății din Grecia, a declarat pentru BBC că investițiile în rețeaua feroviară au fost îngreunate de criza datoriilor din Grecia din jurul anului 2010, care a dus la măsuri drastice de austeritate în schimbul unei salvări financiare din partea UE și a Fondului Monetar Internațional.
More than 5,000 university and school students protested in Athens amid anger over a devastating train crash that killed at least 57 in northern Greece. More than 350 people, including many university students, were aboard the train when it derailed https://t.co/ejZLiyy95G pic.twitter.com/DxWe6SwnQu
— Reuters (@Reuters) March 3, 2023
„Desigur, lucrurile ar fi trebuit să fie făcute în acești ani, dar, după cum vă amintiți, Grecia s-a confruntat cu o mare criză economică timp de peste 10 ani, ceea ce înseamnă că multe lucruri au dat înapoi”, a spus ea.
Ea a precizat că va avea loc o „anchetă amplă”, care, a promis ea, va oferi răspunsuri.Purtătorul de cuvânt al guvernului, Giannis Oikonomous, a declarat, de asemenea, că „întârzierile cronice” în implementarea proiectelor feroviare își au rădăcinile în „distorsiuni” din sectorul public al țării care datează de zeci de ani.
Un șef de gară din Larissa, în vârstă de 59 de ani, a fost acuzat de omor prin neglijență și urmează să se prezinte joi în fața instanței. El a recunoscut că are o parte de responsabilitate în accident, a declarat avocatul său, Stefanos Pantzartzidis, în fața tribunalului.
„El este literalmente devastat. Încă din primul moment, și-a asumat responsabilitatea proporțională cu el”, a declarat Pantzartzidis, lăsând să se înțeleagă că șeful de gară, al cărui nume nu a fost făcut public, nu este singurul vinovat.
Ministrul Transporturilor, Kostas Karamanlis, a demisionat din cauza accidentului, afirmând că își va asuma responsabilitatea pentru „eșecurile de lungă durată” ale autorităților de a repara un sistem feroviar care nu era adaptat pentru secolul XXI.
Dar sugestia premierului Kyriakos Mitsotakis, care a sugerat că de vină ar fi fost „o tragică eroare umană”, a provocat furie.
Miercuri seară, revoltătorii s-au ciocnit cu poliția în fața sediului central al Hellenic Train din Atena – compania responsabilă de întreținerea căilor ferate din Grecia.
Au fost folosite gaze lacrimogene pentru a dispersa protestatarii, care au aruncat cu pietre și au aprins focuri pe străzi.
La o veghe tăcută în Larissa pentru a comemora victimele incidentului, un manifestant a declarat că a simțit că dezastrul a fost așteptat de mult timp.
„Rețeaua feroviară părea problematică, cu personal uzat și prost plătit”, a declarat Nikos Savva, un student la medicină din Cipru, pentru agenția de presă AFP.
Șeful de gară arestat nu ar trebui să plătească prețul „pentru un întreg sistem bolnav”, a susținut el.
Mulți dintre pasagerii aflați la bord erau studenți în vârstă de 20 de ani care se întorceau la Salonic după un weekend prelungit pentru a sărbători Postul Mare ortodox grec.
Purtătorul de cuvânt al pompierilor, Vassilis Varthakogiannis, a declarat că temperaturile din interiorul primului vagon – care a luat foc – au atins 1.300C (2.370F), ceea ce a făcut „dificilă identificarea persoanelor care se aflau înăuntru”.
Presa locală a anunțat că peste 10 persoane sunt încă dispărute, în timp ce Grecia respectă trei zile de doliu național.
Familiile au dat mostre de ADN pentru a contribui la eforturile de identificare, iar rezultatele sunt așteptate joi.
Una dintre acestea, o femeie pe nume Katerina, care își caută fratele dispărut, pasager în tren, a strigat „Criminalii!” în fața spitalului din Larissa, îndreptându-și furia către guvern și compania feroviară, relatează Reuters.
Kostas Malizos, un chirurg recent pensionat și profesor emerit la Universitatea Tesalia din Grecia, s-a întors la muncă pentru a efectua intervenții chirurgicale pe pasagerii răniți.
„Este un dezastru, este catastrofal”, a spus el. „Familiile plâng în această seară. Din păcate, majoritatea persoanelor pierdute sunt tineri studenți. Au plecat de acasă, fericiți după weekendul prelungit, pentru a merge la studii sau pentru a-și vedea rudele și nu au mai ajuns la ele.”

Bilanțul accidentului feroviar de marți din Grecia a crescut la 57 de morți. Eleni Zaggelidou, unul dintre cei zece medici legiști care lucrează la anchetă, a declarat că a fost prelevat ADN de la 57 de cadaver, scrie BBC.