Compania din spatele site-urilor Vice și Motherboard a depus o cerere de faliment în SUA și urmează să fie vândută unui grup de creditori ai săi, scrie BBC.
Vice Media Group – care a fost evaluat la 5,7 miliarde de dolari (4,5 miliarde de lire sterline) în 2017 – ar putea fi preluat pentru 225 de milioane de dolari.
Editorul digital axat pe tineri a declarat că va continua să funcționeze în timpul procesului de faliment.
Acesta a adăugat că „se așteaptă să iasă ca o companie sănătoasă și mai puternică din punct de vedere financiar în două-trei luni”.
Lansată în 1994 ca o revistă marginală numită Voice of Montreal de Shane Smith, Gavin McInnes și Suroosh Alvi, Vice operează în prezent în peste 30 de țări.
La un moment dat, a fost prezentată ca făcând parte din avangarda companiilor care urmau să perturbe peisajul mediatic tradițional cu un conținut modern, axat pe tineri, care acoperă presa scrisă, evenimente, muzică, online, televiziune și filme de lung metraj.
După o vizită la biroul firmei din Brooklyn în 2012, magnatul media Rupert Murdoch a scris pe Twitter: „Cine a auzit de VICE media? Efort sălbatic și interesant de a-i face pe milenialii care nu citesc sau urmăresc mass-media consacrate. Succes global”.
Printre creditele anterioare se numără „My Journey Inside the Islamic State”, în care un jurnalist de la Vice a filmat alături de grupul terorist din Siria. De asemenea, a urmărit starul baschetului Dennis Rodman și echipa Harlem Globetrotters într-o călătorie de „diplomație sportivă” în Coreea de Nord.
O ofertă mai recentă a inclus documentare despre controversatul influencer Andrew Tate și un film despre președintele Ucrainei, Volodymyr Zelensky, realizat de actorul Sean Penn.
Printre investitorii Vice Media Group se numără Fortress Investment Group, Monroe Capital și Soros Fund Management – firma fondată de managerul de fonduri și miliardarul George Soros.
Speranța era ca Vice să culeagă roadele financiare din atragerea a milioane de cititori mai tineri prin intermediul rețelelor de socializare precum Facebook și Instagram.
Cu toate acestea, veniturile companiei au fost stagnante de câțiva ani și, de asemenea, a avut dificultăți în a obține profit. Planurile Vice de a se lista la bursă prin intermediul unei fuziuni au eșuat, de asemenea,.
„Problema cu Vice și cu toate site-urile similare este că nu au elaborat niciodată cu adevărat un model de afaceri pentru jurnalismul online gratuit”, a declarat pentru BBC Joseph Teasdale, șeful departamentului de tehnologie de la Enders Analysis.
Site-urile precum Vice au apărut în același timp cu primul boom al dotcom-urilor, când se aflau în fază incipientă, iar start-up-urile din domeniul tehnologiei erau în creștere.
„A existat o tendință la acea vreme de a trata totul ca pe un software, în care îți faci investiția de la început, atragi o grămadă de utilizatori, iar apoi, în cele din urmă, când ești suficient de mare, devii incredibil de profitabil”, a spus el.
„Dar s-a dovedit că conținutul nu funcționează așa – dacă vrei ca oamenii să se întoarcă în continuare pe site-ul tău sau să ajungi la oameni noi pe piețe noi, trebuie să continui să cheltuiești pentru a crea conținut nou.”
Iar o parte din conținutul de la Vice a fost „jurnalism destul de scump”, a spus dl Teasdale, implicând călătorii la nivel mondial.
Luna trecută, Vice a anunțat disponibilizări după ce programul său TV emblematic a fost închis.
De asemenea, BuzzFeed, o altă platformă online de pionierat, a anunțat recent că își închide divizia de știri și concediază 15% din forța sa de muncă, pe fondul unor provocări financiare serioase și al unei scăderi a veniturilor din publicitate.
Vice Media a solicitat protecția capitolului 11 din Legea falimentului, o procedură care amână obligațiile unei companii americane față de creditori, oferindu-i timp pentru a-și reorganiza datoriile sau pentru a vinde părți din afacere.
Anunțând falimentul, Bruce Dixon și Hozefa Lokhandwala, co-directorii executivi ai Vice, au declarat: „Acest proces accelerat de vânzare sub supravegherea instanței va consolida compania și va poziționa Vice pentru o creștere pe termen lung.”
Creditorii Vice au aprobat o finanțare de 20 de milioane de dolari pentru ca firma să continue să treacă prin procesul de faliment. În acest timp, alte firme pot depune oferte „mai mari sau mai bune” pentru compania media.
În cazul în care aceste oferte nu vor avea succes, creditorii Vice Media vor achiziționa editorul pentru 225 de milioane de dolari.
Se așteaptă ca procesul de vânzare să dureze aproximativ două-trei luni.