În ultimul an, Digi24.ro a devenit platforma principală prin care mesajele PNL (Partidul Național Liberal) au fost diseminate către public.
Acest lucru a marcat un moment semnificativ, deoarece a reprezentat cel mai mare contract între un partid politic și media, în valoare de aproape un milion de euro în 2023, conform mai multor surse din partid, scrie Europa Liberă.
De remarcat faptul că niciunul dintre articolele publicate în urma acestui contract nu a fost marcat ca publicitate politică, cu toate că atât PNL, cât și PSD au folosit această strategie, plătind pentru articolele comandate cu fonduri publice.
Compania responsabilă de gestionarea Digi24.ro a luat o decizie importantă la începutul anului, informând conducerea atât a PNL, cât și a PSD că vor încheia contractele lor pentru publicitate politică. Această dezvăluire exclusivă a fost comunicată către Libertatea de către surse din interiorul politicii și ulterior confirmată de surse din industria media.
În 2023, veniturile totale generate de Digi24.ro din publicitatea politică, în urma colaborării cu partidele liberale și social-democrate, au depășit 1,6 milioane de euro, conform surselor menționate mai sus. O investigație publicată de Libertatea în decembrie 2023 a scos în evidență modul în care Digi24.ro a primit peste un milion de euro de la PNL după ce Lucian Bode și Nicolae Ciucă au preluat conducerea partidului.
Mai trebuie menționat că exista și un contract confidențial pentru promovarea politică între PSD și Digi24.ro. În comparație, fondurile primite de Digi24.ro de la partidele politice depășesc sumele donate către Recorder, o altă sursă media, și chiar bugetele unor site-uri cu trafic similar din România. Diferența majoră constă în faptul că unele dintre aceste fonduri provin din surse publice, mai precis din subvențiile acordate partidelor, în timp ce altele sunt furnizate de sectorul privat.
Reprezentanții companiei care administrează Digi24.ro nu au răspuns încă la întrebările Libertatea privind încetarea contractelor înaintea publicării articolului. Contractul între PSD și Digi24.ro, intermediat printr-o agenție, s-a încheiat la 1 februarie 2024, conform surselor politice. La data de 15 ianuarie, PNL a fost notificat că aceasta este ultima lună în care pot comanda publicitate politică pe site-ul Digi24.ro. Comenzi mai pot fi plasate prin intermediul agenției până pe 14 februarie, după care contractul va fi încheiat.
În 2024, avem de-a face cu patru campanii electorale: alegerile pentru Parlamentul European, alegerile locale, alegerile parlamentare și alegerile prezidențiale (cu două tururi). Suma de bani implicată în campaniile electorale este semnificativă, deoarece televiziunile devin, de asemenea, jucători importanți.
Conform informațiilor obținute de Libertatea, toate rețelele de televiziune vor avea contracte cu partidele politice în timpul campaniilor electorale. Cu toate acestea, decizia Digi24.ro se aplică doar perioadelor în afara campaniilor electorale și se limitează la website-ul lor.
În timpul ultimei campanii electorale pentru Parlament din noiembrie 2020, prețurile pentru promovarea la televiziuni erau următoarele:
- Un spot de 30 de secunde costa până la 6.000 de euro în prime-time.
- Participarea la emisiunile electorale putea ajunge până la 30.000 de euro pentru 15 minute în prime-time.
- Conferințele de presă în direct și mitingurile costau 15.000 de euro pentru 10 minute. Unele emisiuni ajunseseră să coste cât un Mercedes nou-nouț.
În ceea ce privește modul în care fondurile publice ajung la website-uri, atât PNL, cât și PSD au contracte pentru promovarea pe site-urile de televiziune, cum ar fi Antena3, Realitatea TV și RTV. PNL a încheiat contractul cu website-ul b1.tv în vara anului 2022, acesta având o valoare de aproximativ 160.000 de euro, devenind astfel cel mai mare contract la acea vreme. Ulterior, Digi24.ro a devenit cel mai mare beneficiar al fondurilor de la PNL.
Mecanismul funcționează astfel: partidele politice parlamentare primesc subvenții din bugetul de stat. În 2023, suma primită a fost de 227 de milioane de lei (45,5 milioane de euro).
Partidul instruiește o agenție intermediară să plaseze comenzi pe diferite website-uri în numele lor, în scopuri de publicitate politică, fără a le marca explicit ca atare. Website-urile publică aceste articole comandate și trimit factura agenției, care la rândul său o trimite partidului împreună cu un raport privind articolele publicate.
În perioadele în afara campaniilor electorale, partidele politice nu au voie, conform legii, să încheie contracte cu rețelele de televiziune, ci doar cu website-urile acestora.
Autoritatea Electorală Permanentă și Curtea de Conturi, instituțiile responsabile pentru verificarea finanțelor partidelor, nu solicită partidelor contractele cu media, așa cum a recunoscut directorul AEP care supraveghează formațiunile politice.
Această investigație aruncă lumină asupra relațiilor complexe dintre partidele politice, sursele media și fondurile publice, evidențiind complexitatea și nuanțele publicității politice din România.