Pe fondul falimentelor companiilor de asigurări City Insurance și Euroins, fiecare șofer și firmă din România suportă costuri suplimentare la polițele de asigurare auto obligatorii (RCA), cu o pagubă totală evaluată la 1,3 miliarde de euro. Această situație a fost influențată semnificativ de gestionarea deficitară a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), scrie Libertatea.
Piața asigurărilor din România a fost zguduită de falimentul a două dintre cele mai mari companii de asigurări, cu repercusiuni directe asupra prețurilor politelor RCA. Păgubiții se îndreaptă către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) pentru a recupera sumele datorate, însă acest lucru se reflectă în prețurile actuale ale polițelor.
Detalii:
- FGA a soluționat mii de cereri de plată cu valoarea totală depășind câteva sute de milioane de euro. Concomitent, contribuțiile actuale ale șoferilor la RCA constituie 13,5% din prețul poliței.
- Liquidatorul Euroins a raportat cereri de creanțe de aproximativ 800 de milioane de euro, în timp ce FGA a gestionat plăți masive pentru păgubiții City Insurance.
Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a evidențiat că toate contribuțiile curente la fondurile de garantare și la Biroul Asigurătorilor Auto Români (BAAR) sunt incluse în această majorare a costurilor RCA. Aceste contribuții sunt menite să acopere deficitul creat de prăbușirea celor două companii de asigurare.
Potrivit analiștilor, șoferii și firmele vor continua să plătească sume suplimentare în următorii ani pentru a acoperi falimentele, cu proiecții care indică o perioadă de până la patru ani pentru stabilizarea situației.
Expertul în asigurări, Daniel Ghervase, a criticat aspru inacțiunea ASF, sugerând că abordările anterioare și lipsa de reacție adecvată în timp util au avut „consecințe devastatoare” pentru piața de asigurări din România. Este necesară o revizuire a strategiilor de supraveghere și intervenție ale ASF pentru a preveni astfel de crize în viitor.
Cu un nou leadership la ASF, se așteaptă implementarea unor măsuri eficiente pentru a rectifica problemele structurale și pentru a restabili încrederea în sistemul de asigurări din România. Comunitatea de șoferi și mediul de afaceri urmăresc cu atenție aceste evoluții, sperând într-o normalizare a costurilor și o mai mare transparență în gestionarea crizelor de asigurări.
