Scrisoarea Comisiei Europene explică suspendarea finanțărilor pentru Transporturi din PNRR: nereguli în numirile șefilor companiilor de stat și probleme la licitațiile feroviare și metroul din Cluj

0
84

Comisia Europeană a suspendat 80 de milioane de euro din a treia cerere de plată din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru România, invocând nereguli la numirile în companiile de stat din Transporturi, probleme în licitațiile pentru modernizarea infrastructurii feroviare și o serie de deficiențe majore legate de licitația pentru metroul din Cluj. Potrivit unui document obținut de Economedia, întreaga finanțare pentru metroul din Cluj, în valoare de 300 de milioane de euro, a fost suspendată definitiv.

În total, Comisia Europeană a suspendat 1,1 miliarde de euro din a treia cerere de plată din PNRR, indicând șase jaloane din cele 74 considerate neîndeplinite satisfăcător. În acest material, detaliem problemele apărute în sectorul Transporturilor.

Probleme la numirile șefilor companiilor de stat din Transporturi

Unul dintre jaloanele afectate, Jalonul 79, prevedea ca România să selecteze și să numească noi membri în consiliile de administrație ale companiilor de stat din sectorul Transporturilor, inclusiv CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), CNIR (Compania Națională de Investiții Rutiere), CFR, Metrorex și CFR Călători. Comisia Europeană a identificat mai multe probleme legate de aceste numiri, inclusiv conflicte de interese și lipsa unor proceduri transparente.

Concret, în cazul CNIR și Metrorex, s-au constatat conflicte de interese, deoarece membrii comitetelor de selecție aveau legături ierarhice cu cei desemnați. De exemplu, secretarul general din Ministerul Transporturilor, numit în consiliul de administrație al CNIR, superviza resursele umane care au desemnat unul dintre membrii comitetului de selecție. În plus, un membru al consiliului de administrație de la Metrorex era și președintele comitetului de nominalizare și remunerare, ceea ce a creat o suprapunere de funcții considerată problematică de Comisie.

În concluzie, Comisia a suspendat 20 de milioane de euro pentru îndeplinirea doar parțială (81%) a acestui jalon.

Nereguli la semnarea contractelor pentru infrastructura feroviară

Jalonul 72 din PNRR prevedea ca România să semneze contracte pentru 50% din lucrările de modernizare și electrificare a infrastructurii feroviare, inclusiv pe tronsoanele Arad-Timișoara-Caransebeș și Cluj-Napoca-Episcopia Bihor. Comisia Europeană a constatat că România a îndeplinit corespunzător doar 5 dintre cele 7 contracte vizate, invocând probleme legate de publicarea corectă a documentațiilor de licitație în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), ceea ce a dus la suspendarea a 25 de milioane de euro din fondurile aferente.

Probleme grave la licitația pentru metroul din Cluj

Jalonul 86 impunea semnarea contractelor pentru 50% din lucrările viitorului metrou din Cluj-Napoca. Comisia a identificat deficiențe majore în derularea licitației, inclusiv nepublicarea corectă a modificărilor majore de contract în JOUE și lipsa extinderii termenului limită pentru depunerea ofertelor, în ciuda unor modificări semnificative ale valorii contractului, care a crescut de la 6,6 miliarde de lei la 9 miliarde de lei.

Aceste nereguli au dus la suspendarea unei plăți de 35,5 milioane de euro, dar și la pierderea întregii finanțări pentru metroul din Cluj-Napoca, în valoare de 300 de milioane de euro, întrucât România nu mai are timp să remedieze problemele și să finalizeze lucrările în termenul impus de PNRR.

Problemele identificate de Comisia Europeană la aceste jaloane majore pun în pericol accesul României la fonduri esențiale pentru dezvoltarea infrastructurii de transport.

Sursă: Economedia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.