Într-o declarație recentă care a șocat opinia publică, George Simion, președintele partidului AUR, a recunoscut că promisiunile sale legate de construirea de locuințe la prețuri accesibile, care ar fi trebuit să ajute circa 40.000 de români, nu au fost altceva decât o manevră politică de marketing. Acesta a afirmat că, dacă nu ar fi avut în spate campania sa de promovare intensă, nu ar fi obținut nici pe departe susținerea populară de care se bucură acum, ajungând la 42% din voturi.
Promisiunea unui proiect național ambițios, „Planul Simion”, a fost făcută publică cu mult entuziasm, de la construirea a până la 1 milion de apartamente la prețuri care variau între 35.000 și 70.000 de euro. Simion a descris inițiativa ca fiind un program guvernamental de tip ANL sau Prima Casă, care ar fi urmat să ofere locuințe pentru tinerii din România, la o dobândă de 0% și un avans accesibil de doar 1.000 de euro.
Aproape 40.000 de români s-au înscris în acest program, sperând că vor avea șansa să își cumpere o casă nouă, la prețuri considerabil mai mici decât cele de pe piața imobiliară. Deși liderul AUR susținea că acest plan ar fi fost realizabil în maxim doi ani, planul s-a dovedit a fi o promisiune nerealistă și o manipulare a alegătorilor, care au fost încurajați să semneze pentru un program care nici măcar nu a ajuns să fie implementat.
Simion a fost întrebat despre numărul de persoane care s-au înscris în programul său de locuințe accesibile și a răspuns că, în ciuda faptului că au fost aproximativ 40.000 de înscriere, nu le-a promis nimic acestor români. “Sunt oameni care nu au înțeles despre ce este vorba. Nu le-am făcut vreo propunere că le dau o casă”, a afirmat Simion, sugerând că înscrierea în platforma sa a fost mai degrabă o formă de promovare politică decât o ofertă reală de sprijin pentru cei care visau la o locuință proprie. Aceasta recunoaștere vine în contextul în care, în urmă cu doar câteva luni, Simion promitea să adopte măsuri rapide pentru implementarea acestui program în cazul în care ar câștiga alegerile.
În declarațiile sale din ultimele luni, Simion a detaliat cum ar fi funcționat „Planul Simion”, susținând că românii ar fi avut posibilitatea să achite rate mici pentru apartamente cu suprafețe de aproximativ 50-55 mp, cu un avans de doar 1.000 de euro și o rată lunară de 120 de euro pentru o perioadă de 25 de ani. Aceste declarații, deși atrăgătoare pentru multe persoane aflate în căutarea unei locuințe accesibile, nu au fost însoțite de nicio fundamentare economică clară sau de un plan concret de implementare. Astfel, promisiunile s-au dovedit a fi doar un scenariul electoral, care a fost folosit pentru a câștiga susținerea unui electorat vulnerabil, dornic de îmbunătățiri rapide ale condițiilor de trai.
Simion a continuat să afirme că, dacă ar fi ajuns președinte, programul ar fi fost implementat rapid, având la dispoziție o majoritate parlamentară și un guvern favorabil. De asemenea, liderul AUR a menționat că „primul bloc și primul apartament” ar fi urmat să fie gata în maxim doi ani, o promisiune care s-a dovedit a fi extrem de optimistă și fără susținere financiară reală.
Promisiunile referitoare la locuințele de 35.000 de euro au alimentat speranțele multor români, în special celor tineri și celor din zone defavorizate, care visează la o locuință proprie, dar nu își permit să facă față prețurilor ridicate ale pieței imobiliare din România. După ce au fost încurajați să semneze pentru un program care părea să fie o oportunitate reală, mii de români au fost dezamăgiți și înșelați când au realizat că promisiunile erau nerealiste și nefundamentate.
Deși Simion a recunoscut ulterior că nu le-a făcut vreo propunere concretă celor care au semnat pentru casele sale ieftine, acest proiect electoral a avut un impact semnificativ asupra încrederii alegătorilor și a afectat negativ imaginea sa. De asemenea, acești oameni nu au primit compensații pentru dezamăgirea lor și nu au fost informați corect cu privire la realitatea programului.
Chiar și după ce a recunoscut nerealizarea promisiunilor sale, „Planul Simion” continuă să fie promovat pe internet și pe diverse platforme politice, continuând să atragă susținători din rândul celor care încă speră în realizarea unor locuințe accesibile. Între timp, Simion a continuat să pună presiune asupra sistemului politic și să critice instabilitatea economică și politica guvernamentală, în ciuda faptului că a fost acuzat de manipularea electoratului.
Aceste promisiuni nerealiste rămân o parte din retorica politică AUR, care continuă să atragă o parte din electoratul român, dar cu un cost major încrederea în politicienii din România. Cât de mult va mai putea Simion să păstreze susținerea alegătorilor pe baza acestui tip de politică promițătoare dar neimplementată, rămâne de văzut în următoarele luni și ani.