Robert Negoiță și „Afacerea Aquapark”: Între controverse, modificări ale legislației și acuzații de corupție

0
73

Robert Negoiță, primarul Sectorului 3, a fost din nou subiectul unui val de critici după investigația publicată de Buletin de București, care a adus în atenție un contract controversat pentru construcția și administrarea unui parc acvatic de 340 de milioane de euro în Pantelimon. După ce a fost evidențiat că oferta pentru acest proiect a fost depusă de un SRL înființat recent, fără experiență în domeniu și cu legături imobiliare cu familia primarului, Negoiță a reacționat vehement, cerând schimbarea legislației achizițiilor publice.

Investigația publicată de Buletin de București a scos la iveală că Primăria Sectorului 3 a decis, după patru licitații eșuate, să renunțe la unul dintre principalele criterii de participare: experiența în domeniu. Astfel, singurul ofertant rămas în cursă, Aquaventura Water Park Spa SRL, a fost o firmă înființată în timpul licitației, fără nicio experiență relevantă și cu doar un angajat. Mai mult, firma are legături imobiliare cu familia primarului Negoiță, iar acest lucru a ridicat semne de întrebare cu privire la posibilele conflicte de interese.

Oferta a fost acceptată de Primăria Sectorului 3, iar Complexul Acvatic Pantelimon, un proiect ambițios promovat încă din 2018 de primar, a fost concesionat unui SRL cu legături politice și imobiliare, într-un contract de 340 de milioane de euro, pentru o perioadă de 35 de ani. Conform legislației actuale, această concesionare nu poate fi contestată, ceea ce a ridicat îngrijorări cu privire la transparența procesului și la legalitatea acestuia.

Într-o reacție publică pe rețelele de socializare, Robert Negoiță a cerut modificarea legislației achizițiilor publice, pe care o consideră „defectuoasă” și favorabilă corupției. El a susținut că actuala lege favorizează corupția prin criterii de eligibilitate neclare și contradictorii, care permit unor firme fără experiență să câștige licitații, chiar și în absența unei activități corespunzătoare sau a unui portofoliu relevant.

„Să nu mai poată să vină un SRL care n-are activitate să-ți conteste toate licitațiile, fără să aibă nicio legătură cu procedura ta”, a spus Negoiță, sugerând că reglementările actuale ale legii achizițiilor publice favorizează aceste practici.

Primarul a explicat că, în prezent, licitațiile publice sunt adesea câștigate de către firme care nu îndeplinesc cerințele minime, iar procesul de achiziție devine o sursă majoră de conflicte și contestații. În opinia sa, cea mai mare problemă a sistemului de achiziții este legată de procedura de eligibilitate, care poate crea „corupție și muncă degeaba”.

Negoiță a sugerat că soluția ar fi simplificarea procesului de calificare al firmelor care doresc să participe la licitații publice, prin crearea unui sistem de certificare a acestora pe domenii specifice. Conform propunerii sale, agențiile responsabile, cum ar fi Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), ar trebui să certifice firmele în funcție de domeniile de activitate, dar și de capacitatea acestora de a gestiona proiecte de diferite dimensiuni.

„Propun eu să existe o certificare clară a firmelor, în funcție de domeniul lor de activitate și de capacitatea de a gestiona contracte de diverse valori. Astfel, ANAP ar trebui să certifice aceste firme pe domenii, iar apoi, la procedurile de licitație, să nu mai fie nevoie să treci prin verificări suplimentare”, a detaliat Negoiță.

De asemenea, primarul Sectorului 3 a susținut că acest sistem ar ajuta la eliminarea competițiilor false și ar contribui la un proces de achiziții mai corect și mai eficient. Potrivit acestuia, 70% dintre problemele întâmpinate în cadrul licitațiilor publice provin din zona de calificare, iar un sistem de certificare clară ar reduce considerabil aceste conflicte.

În ciuda apelurilor lui Negoiță, propunerea de modificare a legii achizițiilor publice a stârnit critici din partea unor experți în domeniu, care consideră că o astfel de schimbare ar putea deschide calea pentru abuzuri și ar reduce transparența procesului de achiziție publică. Anumiți critici susțin că, deși modificarea legii ar putea simplifica procedurile, ar putea totodată favoriza anumite firme sau persoane cu influență politică, așa cum s-a întâmplat în cazul „Afacerei Aquapark”.

„O schimbare a legii achizițiilor publice poate fi binevenită, dar trebuie să existe o supraveghere adecvată pentru a preveni abuzurile. Este foarte important ca orice reformă să fie făcută cu grijă, pentru a nu crea un cadru propice corupției”, a declarat un expert în achiziții publice.

Totodată, mulți și-au exprimat îngrijorarea că un astfel de sistem ar permite persoanelor sau firmelor apropiate de politicieni să câștige licitații importante, având acces la proiecte mari cu bani publici, fără a avea un portofoliu de experiență relevant.

În cazul afacerii Aquapark, există acuzații că Primăria Sectorului 3 a favorizat o firmă fără experiență, dar cu legături imobiliare cu familia Negoiță, ceea ce ridică îngrijorări privind transparența licitației și respectarea principiilor de concurență loială. Investigațiile ulterioare au arătat că, deși primăria a renunțat la cerințele de experiență, oferta a fost acceptată în mod suspect, iar informațiile referitoare la această ofertă au fost ținute confidențiale.

Este important de menționat că, în contextul în care primarul Negoiță cere schimbarea legii achizițiilor publice, mai multe voci din opoziție au subliniat că actualul sistem de achiziții publice nu este neapărat problema principală, ci mai degrabă modul în care sunt gestionate licitațiile și cine beneficiază de pe urma acestora. Criticile au vizat în mod direct alegerea unei firme fără experiență, care a primit un contract uriaș de la o primărie condusă de Negoiță.

Modificarea legii achizițiilor publice propusă de Robert Negoiță ar putea fi un pas important pentru a simplifica procedurile și a reduce conflictele și contestațiile. Totuși, aceasta trebuie implementată cu o atenție deosebită pentru a preveni riscurile de corupție și favorizarea unor firme sau persoane cu legături politice. Pentru ca procesul de achiziție publică să devină cu adevărat eficient și transparent, este necesar ca orice schimbare a legislației să fie însoțită de măsuri riguroase de monitorizare și control.

În concluzie, „Afacerea Aquapark” nu este doar o problemă legată de un contract public, ci și un exemplu de cum funcționează sistemul achizițiilor publice în România, cu toate vulnerabilitățile și riscurile asociate. Schimbările legislative propuse de Robert Negoiță ar putea adresa unele dintre aceste probleme, dar este esențial ca aceste modificări să fie realizate într-un mod care să asigure transparența și corectitudinea în procesul de atribuire a contractelor publice.

Articol integral pe Buletin de București

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.