Un caz recent la o grădiniță din Bacău, în care părinții au fost avertizați să nu-și mai aducă copii la școală din cauza întârzierilor la plata mesei și a consumabilelor, a ridicat întrebări importante cu privire la finanțarea școlilor în România și la modul în care acestea își administrează resursele.
Este o problemă care poate fi găsită în multe alte școli din țară, nu doar în Bacău, și ridică preocupări legate de modul în care educația este finanțată și gestionată în țară, precizează Scoala9.ro.
În cazul grădiniței „Rază de Soare” din Bacău, părinții au fost șocați când au primit un document care le explica procedura de plată a costurilor pentru masă și consumabile, totalizând 612 lei, și un mesaj ferm care spunea: „Părinții care nu plătesc la timp nu mai aduc copii în grădiniță până nu aduc dovada plății.” Această abordare a fost percepută ca fiind discriminatorie și lipsită de empatie.
De asemenea, în clasa grădiniței au fost găsite liste nominale cu părinții și ce consumabile au adus pentru copii, precum hârtie igienică, săpun lichid, prosoape de hârtie, pahare de unică folosință și șervețele umede. Aceasta a creat indignare în rândul părinților, care consideră că educația trebuie să fie accesibilă tuturor și nu ar trebui să fie condiționată de plata unor sume de bani sau de anumite excluziuni sociale.
Conducerea școlii, pe de altă parte, susține că nu a încălcat legea și că părinții au fost informați că pot sprijini grădinița voluntar prin asociația de părinți a acesteia. Cu toate acestea, acest caz ridică întrebări legate de modul în care școlile din România își gestionează resursele și dacă nu ar trebui să existe o finanțare adecvată pentru a acoperi costurile necesare, precum consumabilele școlare.
În general, finanțarea școlilor din România vine din mai multe surse, inclusiv bugetul de stat, finanțarea complementară de la consiliile locale, venituri proprii și finanțări speciale ale Ministerului Educației. Cu toate acestea, în ciuda creșterii bugetelor școlilor în ultimii ani, procentul alocat pentru educație rămâne sub nivelul mediei europene.
Un aspect semnificativ este că majoritatea bugetului școlar este alocat pentru salariile cadrelor didactice, lăsând puțin spațiu pentru alte cheltuieli necesare, cum ar fi consumabilele. Acest lucru poate duce la situații în care școlile trebuie să caute bani din surse externe, cum ar fi părinții, pentru a acoperi aceste costuri.
O soluție ar fi ca școlile să aibă mai multă independență în gestionarea propriilor bugete și să primească finanțare adecvată pentru a acoperi toate nevoile necesare pentru o educație de calitate.
Cazul grădiniței din Bacău ridică întrebări importante cu privire la finanțarea și gestionarea resurselor în școlile din România. Este esențial să existe o finanțare adecvată pentru a asigura accesul la educație de calitate pentru toți elevii, fără a implica părinții în costurile suplimentare.
