Senatorul USR, Silvia Dinică, a depus o inițiativă legislativă cu scopul de a limita numărul de ore pe care studenții le pot petrece zilnic la facultate.
Această inițiativă vine în contextul în care s-au primit reclamații privind programul de cursuri foarte încărcat, care poate ajunge până la 12 ore pe zi la unele facultăți.
Proiectul legislativ a pornit de la un caz real, cel al studenților de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, unde sute de studenți au fost nemulțumiți de programul lor de studiu, care includea cursuri foarte lungi, dar și o creștere semnificativă a taxelor de școlarizare.
Inițiativa senatorului Silvia Dinică vizează protejarea drepturilor studenților și facilitarea accesului lor la studiile universitare. Potrivit proiectului de lege, studenții nu ar putea fi obligați să petreacă mai mult de 8 ore pe zi la facultate, astfel încât să aibă timp pentru activități suplimentare, precum un loc de muncă, hobby-uri sau alte activități extracurriculare.
Senatorul Silvia Dinică a subliniat că creșterea taxelor de școlarizare împreună cu un program încărcat pun presiune suplimentară asupra studenților, mai ales asupra celor fără posibilități materiale, făcându-le aproape imposibil să-și plătească studiile. Aceasta a evidențiat că această presiune poate duce la abandonul universitar.
Un raport al UEFISCDI din 2022 arată că rata de abandon universitar a atins aproximativ 48%. Din cei 120.309 studenți înscriși în programe de licență în anul 2015, doar 57.705 au reușit să obțină o diplomă de licență până în anul 2021.
Propunerea legislativă nu afectează negativ procesul educațional, deoarece numărul necesar de credite pentru promovarea anului universitar este de 30, iar studenții pot atinge aceste credite cu 6 ore de cursuri pe zi. Scopul inițiativei este de a asigura respectarea drepturilor sociale ale studenților prin realizarea unor orare de cursuri mai incluzive.
Această inițiativă legislativă vine în sprijinul studenților și are ca obiectiv îmbunătățirea calității vieții lor academice și a șanselor de absolvire a facultății.
