
Partidele politice din Parlamentul României nu s-au zgârcit la cheltuieli în campania pentru alegerile europarlamentare, alocând aproximativ 145 de milioane de lei pentru promovarea lor, scrie Libertatea.
Această sumă a fost utilizată pentru emisiuni, spoturi, broșuri, promovare online și evenimente de campanie, conform ultimului raport al Autorității Electorale Permanente (AEP).
Alianța electorală PSD-PNL a alocat 97,55 milioane de lei pentru campania electorală, din care 97,32 milioane de lei au fost cheltuiți efectiv. Cea mai mare parte a venit din contribuțiile electorale provenite din transferul fondurilor obținute în afara perioadei electorale, însumând 64,34 milioane de lei. Din această sumă, PSD (condus de Marcel Ciolacu) a contribuit cu 38,34 milioane de lei, iar PNL (condus de Nicolae Ciucă) cu 25,99 milioane de lei.
Principalele direcții de cheltuieli
- Materiale de propagandă online: 29,32 milioane de lei
- Materiale de propagandă la Radio, TV și presă scrisă: 28,94 milioane de lei
- Organizarea evenimentelor politice: 18,05 milioane de lei
- Tipărirea de broșuri și pliante: 16,47 milioane de lei
Alianța AUR (formată din Alianța pentru Unirea Românilor, Partidul Republican și PNRC) a avut venituri de 27,01 milioane de lei și cheltuieli de 26,99 milioane de lei. Cele mai mari cheltuieli au fost destinate producției și difuzării materialelor de propagandă electorală la radio, TV și în presa scrisă (10,41 milioane de lei), urmate de cheltuielile pentru propagandă electorală online (7,6 milioane de lei) și organizarea de evenimente politice (3,78 milioane de lei).
Alianța Dreapta Unită, formată din USR, PMP și Forța Dreptei, a avut venituri electorale de 17,9 milioane de lei și cheltuieli de 17,84 milioane de lei. Cea mai mare parte a fondurilor a provenit din contribuțiile electorale transferate în conturile județene sau ale municipiului București (11,15 milioane de lei) și din împrumuturi ale candidaților (4,31 milioane de lei).
UDMR a avut venituri electorale de 2,35 milioane de lei și cheltuieli de 2,20 milioane de lei. Finanțarea a venit din contribuțiile electorale și împrumuturi, cea mai mare sumă fiind alocată propagandei electorale online (1,07 milioane de lei) și materialelor de propagandă la radio, TV și presă scrisă (907.000 de lei).
Alianța România Socialistă a avut venituri electorale de 2.000 de lei și cheltuieli de 2.004 lei.
Nicu Ștefănuță, singurul eurodeputat ales ca independent, a avut venituri electorale de 256.232 de lei și cheltuieli de 238.237 de lei. Aproape jumătate din sumă a fost utilizată pentru promovarea online (123.871 de lei), iar restul pentru organizarea evenimentelor și alte cheltuieli de campanie.
Raportul detaliat al AEP evidențiază faptul că partidele politice nu au ezitat să investească masiv în campania pentru alegerile europarlamentare, majoritatea fondurilor fiind alocate pentru propagandă electorală și organizarea de evenimente. În lipsa unor date detaliate despre toate partidele, este evident că alianțele PSD-PNL și AUR au dominat scena financiară a acestei campanii.
