În timp ce angajații din mediul privat beneficiază de obicei de 20-21 de zile de concediu de odihnă anual, conform Codului Muncii, angajații din sectorul public, în anumite instituții, pot avea concedii mult mai generoase, de până la 35 de zile lucrătoare. Adăugând sărbătorile legale, care în 2025 sunt în număr de 17, unii bugetari ajung la peste 50 de zile libere anual, aproape două luni fără activitate.
Cum se calculează concediul de odihnă pentru bugetari
Conform Hotărârii Guvernului nr. 250/1992, concediul de odihnă al bugetarilor variază între 21 și 25 de zile lucrătoare, în funcție de vechimea în muncă:
- 21 de zile pentru cei cu o vechime sub 10 ani;
- 25 de zile pentru cei cu o vechime de peste 10 ani.
Pe lângă acest concediu standard, legea permite acordarea unor zile suplimentare pentru condiții vătămătoare de muncă, care pot ajunge până la 10 zile. De exemplu:
- Judecătorii și procurorii, conform articolului 79 din Legea privind statutul lor, pot primi până la 35 de zile de concediu anual.
Instituții publice cu regim special de concedii
- Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF): Angajații cu peste 20 de ani vechime primesc 35 de zile lucrătoare de concediu.
- Institutul Național de Statistică (INS): Funcționarii cu peste 10 ani vechime primesc 25 de zile, la care se adaugă încă 10 zile pentru condiții vătămătoare.
- Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF): Începând cu 2021, toți cei 23.000 de angajați ai ANAF beneficiază de încă 10 zile suplimentare de concediu, datorită unui ordin care atestă condiții vătămătoare de muncă.
Zilele libere legale
În 2025, Codul Muncii prevede 17 zile libere legale, dintre care 13 vor fi în timpul săptămânii. În plus, Guvernul a adăugat ziua de 2 mai ca zi liberă, care însă va trebui recuperată până la finalul lunii mai.
Zilele libere în 2025 includ:
- 1 și 2 ianuarie (miercuri și joi);
- 6 și 7 ianuarie (Boboteaza și Sf. Ioan);
- 24 ianuarie (Ziua Unirii Principatelor);
- 1 mai (Ziua Muncii);
- 25 și 26 decembrie (Crăciunul).
Generozitatea regimului de concedii și a zilelor libere pentru bugetari stârnește dezbateri aprinse, mai ales când este comparată cu mediul privat, unde concediile mai lungi sunt rare și depind de politicile interne ale companiilor. Pe de o parte, aceste zile libere sunt justificate de condițiile de muncă specifice anumitor instituții publice. Pe de altă parte, criticii susțin că discrepanțele între sectorul public și privat pot accentua inegalitățile și pot afecta productivitatea generală a economiei.
Astfel, în timp ce angajații publici beneficiază de aproape două luni de zile libere anual, presiunea suplimentară cade pe contribuabili și pe sectorul privat, care este adesea solicitat să compenseze pierderile de eficiență din sectorul public.