În județul Harghita, doar 49,6% dintre elevii care învață la o clasă cu predare în limba maghiară au reușit să promoveze examenul de limba română la evaluarea națională, cu o notă de cel puțin 5, potrivit publicației Maszol.
Elevii s-au descurcat mai bine la proba de limbă maghiară, unde 88,27% au obținut o notă mai mare de 5. În cazul probei de matematică, rata de promovabilitate (peste 5) a fost de 75,11%.
Potrivit datelor publicate miercuri de Inspectoratul Școlar Județean Harghita, în județ s-au înscris 2823 de elevi la evaluarea națională, 60 dintre aceștia absentând de la examen. Din totalul celor prezenți la examen, 72,6% (2006 elevi) au obținut o medie generală mai mare de 5 și au promovat evaluarea națională.
Niciun elev nu a reușit să obțină media generală de 10.00, în timp ce 91 de elevi au obținut o medie între 9 și 9,99.
În doar trei unități de învățământ din județul Harghita, toți elevii au promovat examenul de limba română. Există un singur elev, de la Școala generală Nagy Imre din Miercurea Ciuc, care a obținut nota 10.00.
În județul Covasna, 55,7% dintre elevii de la clasele cu predare în limba maghiară au reușit să obțină o notă mai mare de 5 la examenul de limba română la evaluarea națională. La examenul de matematică, rata de promovabilitate a fost de 70,18%, iar la proba de limba maghiară a fost de 90,11%.
Președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării, Csaba Asztalos, a declarat în 2019 că actualul sistem de predare a limbii române pentru elevii minoritari este deficitar. El a avertizat că sistemul nu oferă instrumentele necesare pentru a însuși limba oficială a statului la un nivel competitiv, ceea ce conduce la dezavantaje pe piața muncii și la accesul la o educație superioară.